Nieuwe slaaptest gedaan

1
Beste leden,


Een tijdje geleden heb ik mij bij dit forum aangemeld. Daarbij liet ik weten dat ik binnenkort een slaaptest zou hebben.

Even kort: Bij mij is een paar jaar geleden al slaapepneu geconstatteerd. Ik heb een cpap gehad maar na 3 maanden geen verschil te merken heb ik hem weer weggedaan omdat het in mijn ogen niet hielp. Ik heb uiteindelijk een neusoperatie gehad om mijn neusschot goed te zetten. Toen ik vervolgens een slaaptest ging doen bleek dat ik geen apneu's meer zou hebben en dan ik er vanaf zou zijn. Ik ben die jaren daarop eigenlijk nog steeds vermoeid en ik heb het gevoel alsof er weinig tot niks veranderd is.

Sinds een paar weken geleden heb ik toch weer besloten om een nieuwe slaaptest te doen. Nu bleek dat ik 18 ademstops per uur had en dat het vooralsnog niet in orde was. Nu sinds 2 weken heb ik weer een nieuwe cpap met bevochtiger in huis. Ik ben nu op het punt dat ik er goed mee kan slapen en dan ik mij niet stoor aan het apparaat. Ik slaap gewoon de nacht door en word niet wakker. Ook het apparaat geeft elke nacht een mooie meting aan. Ik heb gemiddeld tussen de 1 en 3 ademstops per uur.

Mijn vraag aan jullie is: Ook al is de meting van het apparaat goed, kan ik er goed mee slapen. Ik heb nog niet echt het gevoel dat ik meer uigerust ben of dat ik mij echt al beter voel. Is het normaal dat het een tijdje zou kunnen duren voordat ik verbetering ga merken?

Groetjes thomas

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Thomas89 op 02 jan 2017, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Nieuwe slaaptest gedaan

2
Welkom Thomas.

Het verschilt heel erg per persoon wanneer men verbetering ervaart. Sommigen hangen na drie dagen de vlag uit omdat ze zich als herboren voelen, anderen hebben maanden, zoniet jaren, nodig om verbetering te ervaren.
Het is mede afhandeling van de tijdsduur dat de apneu onbehandeld was, het aantal ademstops, de situatie, de schade die al is aangericht en die ook tijd nodig heeft om te herstellen.
Kortom, verbetering is voor heel veel mensen vooral een zaak van een lange adem (:-)) en veel geduld
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Nieuwe slaaptest gedaan

3
Agnes-HAM schreef:Welkom Thomas.

Het verschilt heel erg per persoon wanneer men verbetering ervaart. Sommigen hangen na drie dagen de vlag uit omdat ze zich als herboren voelen, anderen hebben maanden, zoniet jaren, nodig om verbetering te ervaren.
Het is mede afhandeling van de tijdsduur dat de apneu onbehandeld was, het aantal ademstops, de situatie, de schade die al is aangericht en die ook tijd nodig heeft om te herstellen.
Kortom, verbetering is voor heel veel mensen vooral een zaak van een lange adem (:-)) en veel geduld
Helemaal mee eens.
Daarnaast is herstel niet alleen een kwestie van een behandeling (cpap, operatie oid) ondergaan en dan maar wachten tot je je beter voelt. Herstel is vaak ook een kwestie van actief werken aan verbetering van je gezondheid, slaaphygiëne, energiebalans, conditie, relatie met je partner etc. Al die zaken waar de apneu jarenlang sluipenderwijs een negatief effect op heeft gehad.
En dan is er ook nog de mogelijkheid dat de vermoeidheid een andere oorzaak heeft dan de apneu.

Maar... j
Je hebt nog maar twee week met de behandeling bezig... Geeft het dus vooral even de tijd. Misschien even helemaal niet op focussen en dan na een paar maand eens kijken wat het verschil is. Soms gaat het herstel zo geleidelijk dat je pas over een langere periode het verschil kan zien. Succes.

Re: Nieuwe slaaptest gedaan

4
Bedankt voor jullie reactie! Ja ik ga het nu zeker ook volhouden om het apparaat elke dag structueel te gebruiken.

Ik heb wat jaren geleden voordat ik mijn neusoperatie heb laten doen ook al een cpap hehad maar die heb ik na wat maanden de deur uit gedaan omdat ik geen verschil merkte. Diegene die mijn apparaat installeerde vertelde mij dat het een paar zou duren voordat ik verschil zou merken wat dus niet het geval was. Toen ik een tijdje terug lid werd van dit forum las ik van meerdere forumleden dat het wel een jaar zou kunnen duren voordat je herstel merkt. Je moet gewoon de cpap elke dat trouw gebruiken. Dit is nu wat ik ook ga doen en ik wacht rustig af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Re: Nieuwe slaaptest gedaan

5
Ik ben vandaag naar de verpleegkundige geweest na 3 maanden, hieruit is gebleken dat mijn apneus zijn gedaald naar 1.3. Echter ben ik nog steeds heel moe en heb andere klachten waar ik nu op getest wordt.

De long arts vond het ook raar dat ik nu nog vermoeid ben en geen verbetering ervaar, heb het gevoel niet serieus genomen te worden maar goed er volgen nog enkele onderzoeken, morgen longfunctie test en de 19e hyperventilatie test.

Ik heb pijn in de benen, druk/pijn op de borst, hartkloppingen en continue vermoeid.

Re: Nieuwe slaaptest gedaan

6
Angela35 schreef:Ik ben vandaag naar de verpleegkundige geweest na 3 maanden, hieruit is gebleken dat mijn apneus zijn gedaald naar 1.3. Echter ben ik nog steeds heel moe en heb andere klachten waar ik nu op getest wordt.

De long arts vond het ook raar dat ik nu nog vermoeid ben en geen verbetering ervaar, heb het gevoel niet serieus genomen te worden maar goed er volgen nog enkele onderzoeken, morgen longfunctie test en de 19e hyperventilatie test.

Ik heb pijn in de benen, druk/pijn op de borst, hartkloppingen en continue vermoeid.
Is je schildklier al eens nagekeken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Re: Nieuwe slaaptest gedaan

7
Dag Thomas,

Wat fijn dat je al zo snel gewend bent aan het apparaat en dat je gemeten ademstops flink minder zijn.

De verschijnselen die je nog hebt, zullen waarschijnlijk nog wel even duren. Bij veel mensen heeft apneu zich gedurende jaren ontwikkeld met alle bijverschinselen erbij. Het kost vaak dezelfde tijd om van zaken als vermoeidheid af te komen. Bij sommigen lukt dat niet meer, omdat de bijverschijnselen die ontstaan zijn (suikerziekte, hartfalen etc) niet met een cpap op gelost worden.

Geduld en sterkte
met vriendelijke groeten,
Webmaster Ton