Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Hart!

1
Boezemfibrilleren is het op hol slaan van het hart. Het maakt je angstig omdat het onbekend is. Het kan gebeuren als je aan het hypoventileren/hyperventileren bent, maar ook bij apneu kan dit ontstaan.


Hier onder staan een paar links waar één en ander wordt uitgelegd. Het is raadzaam om contact met uw arts te zoeken en dit naar voren te brengen als het u overkomt.

Uitleg over Boezemfibrilleren:

https://www.hartstichting.nl/hart-en-va ... ibrilleren

http://www.boezemfibrilleren.nl/boezemf ... ibrilleren

Hoe wordt boezemfibrilleren behandeld?

https://patient.boehringer-ingelheim.co ... ehandeling

Ablatie /Kathetertherapie

https://www.boezemfibrilleren.nl/meer-i ... hartritme/

Chirurgische ablatie; de Maze-operatie

https://www.catharinaziekenhuis.nl/pati ... ratie.html

Download hieronder het pdf document over de Mini-Maze behandeling.
Sterkte bij uw zoektocht naar de oplossing van uw probleem.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Har

2
Ik las op internet dat slaapapneu steeds meer in verband wordt gebracht met boezemfibrilleren. Ik ben zelf relatief kort onder behandeling met de cpap en gaat op zich vrij goed. Ik zit gemiddeld op zo'n 6 AHI per nacht. Ik heb wel een paar keer de variabele druk moeten laten aanpassen, deze is nu basis 6 met uitloop naar 12. Wat wel heel vervelend blijft is het trillende, bubbelende gevoel op mijn borst telkens wanneer ik ontwaak. Tot nu toe heb ik hier nog geen verklaring voor kunnen krijgen bij de medici. Wanneer ik mijn hand op mijn borst leg lijkt het net of mijn hart heel snel slaat maar mijn pols is op dat moment relatief rustig. Iets sneller dan normaal wanneer ik in bed lig. Ik heb het echt alleen in bed telkens wanneer ik wakker wordt dus het is volgens mij wel apneu gerelateerd. Ook komt het soms voor wanneer ik voor de tv ingedut ben en wakker wordt met een hevig trillende borst (tussen middenrif en bovenkast borst voelbaar). Mijn huisarts weet het ook niet maar denkt niet aan boezemfibrilleren. Iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Har

3
Ik heb beide, én hartritmestoornissen / boezemfibrilleren af en toe (sinds CPAP geen boezemfibrilleren meer gehad, dus dat is ontstaan door zuurstofgebrek).
En vanuit mijn neuromusculaire aandoening (Cramp Fasciculation Syndrome) trilt en beweegt er van alles.
Dit gebeurt ook op mijn borst, waarbij het voor mij dan voelt dat het de hartslag is die onregelmatig is, maar bij controle is die vaak rustig en regelmatig (niet altijd helaas), waarbij het dan spiercellen zijn (vermoedelijk) die aan en uit gaan en het gekriebel op de borst veroorzaken. Oorzaak onbekend helaas, maar 1 ding weet ik wel: sinds ik de CPAP gebruik, zijn de spierproblemen erger (om wat voor reden dan ook)

Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Har

4
Bedankt voor je reactie Frits. Dat lijkt me geen pretje! Vervelend voor je dat het door het gebruik van de CPAP erger is geworden. Ik heb zelf het idee dat het iets minder is of er geen echte invloed op heeft. Ik heb het ook aan mijn longverpleegkundige gevraagd en zij dacht ook meer aan de spieren. Het is wel iets wat ze nog niet eerder had gehoord dus vandaar dat ik de vraag hier nog eens heb gesteld om te kijken of het meer voorkomt bij mensen met apneu.
Ruud

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Har

7
Beste lotgenoten 
 
Mijn korte apneu geschiedenis.  
 Vijf jaar geleden constateerde men bij mij een hartritmestoornis. Het type was boezemfibrilleren, maar met een langzame hartslag tussen de 40 en 50 per minuut. De hartslag was niet erg onregelmatig. Twee jaar later was dit wel het geval. Mijn cardioloog wees mij ook op een mogelijke slaapapneu, dus naar de longarts en inderdaad centrale slaap apneu en wel een cheyne stroke ademhaling.  Deze is in sleepyhead gemakkelijk te herkennen (zie google). Uiteindelijk ben ik naar SEIN Zwolle doorverwezen. In overleg met mijn eigen ziekenhuis is besloten een pacemaker te plaatsen. Een pacemaker met een apneusensor.  De frequentie staat nu op 60. Duizeligheid is wel verdwenen, maar op mijn apneu had het geen invloed. 
Bij SEIN hebben ze alles geprobeerd, helaas zonder succes. Zowel een CPAP, als een BiPAP geen resultaat. Vervolgens door verwezen naar het UMCG afdeling centrum voor thuisbeademing. Hier krijg ik begin 2018 een ASV. Hiervoor was een echocardiografie noodzakelijk. Bij dit onderzoek wordt de pompkracht van je hart gemeten. De maximale pompkracht is ongeveer 60%. Bij een percentage onder de 45% kunnen complicaties ontstaan. Vooral mensen met hartfalen hebben hiervan last.  Ik hoop op goede resultaten van de nieuwe behandeling. 

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Har

8
Hoi, Kijk eens naar de Resmed Aircurve CS 10 PaceWave.

Deze is er speciaal voor centraal Apneu met Cheyne Stokes ademhaling.

Google er maar eens op.

Succes met de ASV therapie.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Har

10
RuudV schreef: 12 jun 2017, 15:18 Ook komt het soms voor wanneer ik voor de tv ingedut ben en wakker wordt met een hevig trillende borst (tussen middenrif en bovenkast borst voelbaar). Mijn huisarts weet het ook niet maar denkt niet aan boezemfibrilleren. Iemand hier ervaring mee?
Hoi Ruud, ik heb een keer gehad dat mijn hart even op hol sloeg. Dat was idd nadat ik op de bank in slaap was gevallen. Verder nooit gehad. Net lid van het forum dus zie ook nu je vraag pas. Gr. Norbert

modedit RM: quote ingekort

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Har

11
RuudV schreef: 12 jun 2017, 15:18 Ik las op internet dat slaapapneu steeds meer in verband wordt gebracht met boezemfibrilleren. Ik ben zelf relatief kort onder behandeling met de cpap en gaat op zich vrij goed. Ik zit gemiddeld op zo'n 6 AHI per nacht. Ik heb wel een paar keer de variabele druk moeten laten aanpassen, deze is nu basis 6 met uitloop naar 12. Wat wel heel vervelend blijft is het trillende, bubbelende gevoel op mijn borst telkens wanneer ik ontwaak. Tot nu toe heb ik hier nog geen verklaring voor kunnen krijgen bij de medici. Wanneer ik mijn hand op mijn borst leg lijkt het net of mijn hart heel snel slaat maar mijn pols is op dat moment relatief rustig. Iets sneller dan normaal wanneer ik in bed lig. Ik heb het echt alleen in bed telkens wanneer ik wakker wordt dus het is volgens mij wel apneu gerelateerd. Ook komt het soms voor wanneer ik voor de tv ingedut ben en wakker wordt met een hevig trillende borst (tussen middenrif en bovenkast borst voelbaar). Mijn huisarts weet het ook niet maar denkt niet aan boezemfibrilleren. Iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt!
Hé dat heb ik dus ook! Dat “ gebibber”, dat trillende, bubbelende gevoel op mijn borst, terwijl mijn pols toch tamelijk rustig is. Ik heb het niet alleen ‘s nachts maar ook overdag en val dan soms zelfs weg.. heel naar! De artsen zien dan wel desaturatie ( tussen de 73-93%) maar komen vooralsnog niet verder. Voor mijn gevoel is dit is wel anders dan het boezemfibrilleren dat ik een aantal jaar geleden had. Ik ben bij een cardioloog onder controle vanwege cardiomyopathie en hartfalen.
RuudV , ben jij inmiddels al meer te weten gekomen?

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Hart!

13
Een waarschuwing voor degenen met een Devilbiss Blue apparaat: als de pakking van het waterreservoir niet goed sluit komt er 'valse lucht' in het systeem. De metingen van het apparaat kloppen dan niet. Bij mij heeft dat met hoge waarschijnlijkheid een episode van boezemfibrilleren geleid. Aangezien het apparaat niet in staat is dit te detecteren, duurrde het lang voordat ik erachter kwam dat er een probleem was. De pakking is ook lastig te inspecteren. Het probleem met de pakkingen is wel bekend bij de leverancier en was kennelijk aanleiding om mijn apparaat te vervangen door een ander merk. Mede omdat de reservoirs op dit moment (augustus 2023) niet leverbaar zijn.

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Hart!

14
hallo allemaal. mag ik jullie vragen of er iemand is met de ervaring die ik heb met apneu behandeling ( start 12 sept 2023 resmed 11 -start 4 naar 7 .nu 4- naar 5)
werkt nu redelijk tot goed met resmed neusdop masker. maar nu mijn vraag is dat ik nu al langere tijd langdurig hartritme storing heb. soms zo dat het gewoonweg niet te doen is om in slaap te komen van het zgn orkest in je hart. kan het zijn dat het hart van slag is ( adrenaline - stress)van al die jaren moeten vechten om snachts genoeg zuurstof te vinden ,? ik denk zelf dat het zo is maar .slik ook amlodipine valsartan 5mg- 160mg bloeddruk verlager. kan ook oorzaak zijn zoals ik lees op internet. heb het gevoel dat er veel van slag is in het lichaam . hart ,bloeddruk en meer.
zijn er meer apneu patiënten die ook deze ervaring hebben misschien?

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Hart!

15
Onbehandelde apneu verhoogd de bloeddruk.

Succesvol behandelde apneu verlaagt de bloeddruk. Wordt dit nog gecontroleerd, want het kan zijn dat de voorgeschreven bloedverdunners verminderd moet worden.

Verder een startdruk van 4 met neusdoppen masker is erg laag. Dit kan ervoor zorgen dat je zuurstof te kort komt en dat je sneller ademhaalt dan normaal.

Je kunt daardoor Co2 problemen ondervinden en hierdoor kan je hart op hol slaan.

Het beste kun je direct op druk 5 of hoger starten.

Eventuele aanloop tijd en daarmee de startdruk van 4 kun je uitzetten in het menu Mijn Opties.

Je hebt dan kans dat de hartkloppingen verdwijnen.

Hoor graag of dit het geval is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Boezemfibrilleren, hevig trillen en op hol slaan v/h Hart!

17
De Aanlooptijd en de startdruk zijn beide comfortfuncties om beter en gemakkelijker in slaap te vallen. Beide mag je als gebruiker dus zelf bepalen (als deze is ingeschakeld door de leverancier en/of arts in het medisch menu) of je hier gebruik van wilt maken of niet. Het uitschakelen kan dus via het Menu Mijn opties. De startdruk verhogen kan alleen door de arts of leverancier worden gedaan via het medisch menu.

Door de beide uit te schakelen start je bij Cpap instelling met een vaste druk van 5 cmH2o die dus door de arts of leverancier is ingesteld. Wil je deze druk toch weer verhogen, dan raadpleeg de arts.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar