nieuwe gebruiker even wennen aan de cpap

1
Goede avond

Ik ben george 50 jaar en sinds 2 weken in het bezit van een ronkende resmed in mijn slaapkamer
Na de diagnose zware slaapapneu met een waarde van 96 ben ik nu 2 weken aan de gang met de compressor
Al na de eerste nacht voelde ik mij een stuk fitter.
Geen 5 keer per nacht naar de wc , overdag wakker kunnen blijven en bijna niet meer snurken.
Dat zijn belangrijke pluspunten
Ik ervaar wel wat minpunten:
De eerste nachten en dagen deden mijn kaakholtes zeer, ook wat pijn aan mijn tanden.
Na het aanzetten van de verwarming van de bevochtiger had ik veel last van condensvorming.
Doordat de Resmed boven mij geplaatst is loopt het condens in de masker.
Ik heb nu de bevochtiger uitgezet maar ben nu een paar keer wakker geworden met een bloedneus
Ook zijn momenteel mijn klieren wat opgezet en heb ik nog steeds last van "spier"pijn op mijn borst en onder aan mijn schouderbladen. Na een uurtje waker te zijn verdwijnen deze klachten gelukkig weer
Over het algemeen dus positief en ik hoop dat de bijkomende klachten weer snel verdwijnen

george

Re: nieuwe gebruiker even wennen aan de cpap

2
Welkom George.

Allereerst, de cpap hoort niet boven je hoofd te staan. Het risico dat je deze omlaag trekt bestaat, dan loop je kans dat je deze op je hoofd krijgt.

Je cpap moet feitelijk lager dan je matras staan. Het eventueel geluid en licht wordt dan weerkaatst. De slang kun je het beste via een slangenhengel vanaf de cpap omhoog laten lopen, door de lus van de hengel weer naar beneden, deze daarna aan het masker of eventueel aan de slang van het masker aan te sluiten.

Ook aan te raden is om een verwarmde slang aan te schaffen. Heb je de Resmed AirSense 10?

Wil je veel meer over Apneu en over het oplossen van vochtproblemen lees dan deze berichten eens rustig door.

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... 40&t=10944

Heb je nog vragen, dan horen we het graag.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuwe gebruiker even wennen aan de cpap

3
Hey George,

Ik ben 33 jaar en heb voor mijn leeftijd ook een flinke hoge score namelijk 56 AHI (niet roker en geen overgewicht).
De klachten die je noemt herken ik niet allemaal.

Wel de pijn in je tanden. Ik heb het apparaat nu een half jaar en mijn hoek tanden heb ik voorledig weg geknarst. Daarnaast weet ik sinds twee nachten dat ik zo hard met mijn tong tegen mijn tanden aandruk dat ik als ware mijn tanden van de boven kaak naar voren druk.

Op gezeten klieren herken ik ook. Zijn in de loop van de tijd wel iets minder geworden. Maar ik vind het nog steeds zorgelijk.

Ik heb het apparaat ook niet op de grond staan. De slang is te kort. Bij mij staat die op het nachtkastje en heb hier door iets meer bewegingsruimte. (beweeg nog al veel en slaapwandel).

De pijn op de borst heb ik nooit gehad. Ik merk wel als ik de temratuur in de slaapkamer te laag heb en de temratuur van het apparaat te laag heb dat ik hees ben de hele dag. (de kosten van de stookkosten van de slaapkamer ga ik aan het einde van het jaar aftrekken van de belasting).

Ik heb extreme last van mijn nek en rug. Ik kan niet normaal op mijn hoofdkussen liggen. Als gevolg dat ik nu meer op mijn rug ben gaan slapen waardoor mijn nek klachten afnemen maar me gesnurk weer toe neemt. Slaap ik op mijn zij heb ik last van mijn neus (twee keer me neus gebroken gehad).

Mick