AHI van 2 naar 21

1
Ik gebruik nu een maand of 3 de CPAP. Afgezien van wat aanloopperikelen met maskers, naar volle tevredenheid. Vanaf het begin is mijn AHI gezakt van 36 naar gemiddeld onder de 2, met af en toe een uitschietertje. Iedereen blij. Sinds ongeveer een week is echter mijn AHI aan de hoge kant, tussen de vijf en de acht, ik weet dat aan een verkoudheid die bleef hangen. Ik voelde me er ook brak van. Maar vannacht werd ik wakker en stond mijn AHI op 21! Uiteindelijk kwam het gemiddelde wel rond de 12, ook nog steeds veel te hoog dus. Ik schrik daar wel van. Ik voelde me vandaag echt brak. Had ook de uitstralende pijn in mijn benen die juist was gezakt, ik denk zelf van het herhaald aanspannen van nek en rugspieren door de ademstops, die trekken mijn toch al wankele bekken dan uit balans. Afgezien van dat dat inzicht winst is, en ik nu ook snap waarom die klachten onverklaarbaar waren afgenomen, weet ik niet goed wat ik moet denken van zulke hoge AHI's ineens. Ik had gisteren voor het eerst een nieuwe kinband, maar dat zou juist verlaging moeten geven. Ik was ook in bad geweest en kon niet slapen van de warmte. Ik was nog een beetje verkouden maar het ergste lijkt voorbij. En ja, ik had een stressvolle middag gehad. Maar een AHI van 21?
Ik vind het moeilijk mijzelf niet als looser weg te zetten. Als zulke kleine dingetjes al zo'n mega effect hebben op mijn AHI, moet ik dan maar als een kasplantje op de bank gaan zitten en elke stress vermijden? Ik heb heftige therapie en ophouden daarmee is geen optie. Maar als de AHI van heftige sessies van 2 naar 20 gaat - ik weet niet of dát nou zo goed voor me is.

Re: AHI van 2 naar 21

2
Tanja65 schreef: Ik vind het moeilijk mijzelf niet als looser weg te zetten.
Dat zou ik dan ook maar niet doen. Is helemaal nergens voor nodig. Bedenk dat het 6 maanden duurt voordat je lichaam een beetje gewend is aan de therapie en alle veranderingen en dat je in die periode echt rustig aan moet doen. Kijk het dus nog even aan en neem even wat rust en de tijd om van je verkoudheid en stress te herstellen.

Sterkte en succes,
Julius

Re: AHI van 2 naar 21

3
Mijn getypte bericht op de IPad was weer verdwenen..
Niet leuk, Tanja, dat je AHI zo is gestegen.
Misschien komt het door de therapie, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn..
Persoonlijk denk ik dat je je niet uit het lood moet laten slaan door de nieuwe waardes.. Het kan tijdelijk zijn. Niet iedereen heeft met CPAP continue perfecte waarden..
Misschien had je al gelezen dat bij mij de waardes ook ontzettend op zijn gaan lopen? T/m 25 over de hele nacht.. Heb je geanalyseerd welk soort apneu de stijging heeft veroorzaakt? (Voorzover de AirSense dat nauwkeurig kan meten)

Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: AHI van 2 naar 21

4
Stress voorafgaand aan de nacht betekent vaak, ook bij mij een hoge(re) AHI. Gewoon doorgaan met de therapie, maar vermijdt zoveel mogelijk stress voor het slapen gaan.

Gr. RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI van 2 naar 21

5
Tja Ruud, dat is niet zo eenvoudig, ik had die dag (dinsdag) in de ochtend therapie - en dan 's avonds dit. Therapie ontregelt nou eenmaal, zeker deze. Maar stoppen is niet echt een optie. De stress blijft dan toch in mijn systeem hangen. In Sleepyhead kon ik zien dat mijn AHI in de nacht van dinsdag op woensdag tot 35 was opgelopen, die 21 van mij was dus nog een voorzichtige schatting. :shock:

Vannacht heb ik opnieuw ellendig geslapen, zij het met iets minder extreme waardes. Maar ook vannacht liep de AHI in de slechte periodes op tot 26. Ik wil me niet blind staren op de cijfertjes maar ik voel me ook gebroken, ongeveer zoals voordat ik de therapie startte. Dat vind ik wel moeilijk te accepteren, het ging zo goed.

Frits, ja ik heb gelezen dat het ook bij jou niet goed gaat. Maar daar voel je je dan ook naar, toch. Ik heb voor mijzelf wel Sleepyhead ingelezen, en volgens mijn Airsense zijn het vooral obstructieapneu's, maar in periodes (die ongeveer anderhalf uur duren) dan wel bijna elke ademhaling. Dat schiet niet op. Er is een hele lange periode in de na-nacht, van enkele uren, waarin ik veel apneus heb. Dat is al vanaf het begin zo, en schijnt iets te maken te hebben met de Remslaap, die aan het eind van de nacht veel meer aanwezig is. Maar de AHIs zijn daar nu ook wel hoger. Wat nieuw is, is dat er een periode is aan het begin van de nacht, zo tussen 1 en half 3, waarin de AHI dus zo idioot hoog oploopt. In al die maanden dat ik nu de CPAP heb, heb ik dat nog niet gehad. Ook niet toen ik eerder ook verkouden was, en toen ook gemiddeld wat hogere AHIs had, zo rond de vijf ipv 0-2. Ik snap er niets van. Ik wijt het aan een combi van stress, verkouden en misschien de nieuwe kinband. Aangezien die superfijn zit, wil ik die eigenlijk niet afdoen. Maar misschien moet ik het voor een aantal nachten toch proberen, en ook voor alle zekerheid even terug naar mijn oude masker, om ook dat uit te sluiten (ik slaap sinds een week of twee met een nieuw masker, maar toen begon ook de verkoudheid al). De stress kan ik niet weghalen. Vanmiddag heb ik - hoera :cry: - weer therapie, en dat is ongetwijfeld opnieuw stressvol. Voor diegenen die zich afvragen hoe je twee keer per week therapie nodig kan hebben - wel, alle andere dingen hielpen niet en dit wel dus het moet helaas zo. Als ik met mijn oude masker en oude kinband toch die hoge AHI's houd, moet het wel aan de verkoudheid of stress liggen. Ik kan het ook nog helemaal zonder kinband proberen, maar met die verkoudheid is dat misschien ook niet ideaal.

Wat een gehannes. Ik was juist zo lekker op weg :evil:

Re: AHI van 2 naar 21

6
Tanja,
Je therapie moet je natuurlijk zeker niet stopzetten! Als je hogere AHI daar mee te maken heeft, is dat dan erg? Misschien is het alleen maar tijdelijk, totdat je weer een ander emotioneel hebt bereikt?
Ik heb zelf trouwens ook nachten gehad waarin in het begin juist een hoge AHI voorkwam. Heb nooit een logische verklaring kunnen vinden daarvoor. Het lijkt er bij mij echter op, dat een lagere drukinstelling op dit moment zorgt voor een lagere AHI, ook qua obstructieve apneus.
Als je AHI hoog blijft, kun je wellicht eens kijken naar de drukinstelling..
Succes met alles!
Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP