Dreamstation is luidruchtig

1
Sinds 5 december j.l. ben ik weer aan de cpap, een Philips Respironics Dreamstation. De eerste nachten waren een verademing. Maar helaas daarna begon het steeds meer op een soap te lijken. Het apparaat werd steeds luidruchtiger. Gebeld met Mediq. Ik moest de bevochtiger ontkoppelen, een afsluitplaatje in de bevochtiger verwijderen en opnieuw monteren en de bevochtiger opnieuw koppelen. Probleem opgelost? Ja, even, maar het komt idere keer weer terug. De nacht begint vaak goed, even naar het toilet en daarna begint de ramp. Lekkage gehad, nieuw bakje. Verwarmde slang aangeschaft. Maar nog steeds hetzelfde probleem. Het dekseltje van het compartiment van de bevochtiger met een ferme klap dichtslaan, was de volgende tip. Geen oplossing. Soms heb ik een goede nacht. De slang wordt dan warm. Te voelen aan de buitenkant. Vannacht was het weer dramatisch, koude slang, koude lucht, veel lawaai. Het lawaai loopt op tot ruim 79 dB en varieert met de ademhaling. Het is een vibrerend geluid. Het masker lekt beslist niet. De slaapkamertemperatuur is 17 graden.
Kent iemand dit probleem met de Dreamstation? Ik word er langzamerhand heel moe van.

Re: Dreamstation is luidruchtig

2
Beste Marble,

Ik gebruik nu ruim een jaar de Dreamstation en deze verving de toch al stille Weinmann.
Bij mij staat het apparaat ingesteld als APAP dus ik krijg de juiste druk als er apneu's gemeten wordt.
Ik veronderstel dat bij jou het teveel aan geluid door de bevochtiger wordt veroorzaakt.
De oplossingen die jouw leverancier suggereerde geven aan dat ook zij denken aan de bevochtiger.
Nu kan ik zo gauw niet bedenken waarom het gedurende korte tijd goed gaat en wat er dan anders kan worden zodat het extra geluid ontstaat.
Wat gebeurt er met het waterpeil in de bevochtiger. Gaat het bakje snel leeg?
Misschien dat je de bevochtiging lager moet instellen. Bij mij staat deze op adaptief en stand 1.
Controleer de afdichtings randen en kijk of het waterbakje helemaal goed in het voetje staat.
Is het misschien zo dat het geluid veroorzaakt wordt vanwege de druk?

Volgens mij hoort de Dreamstation op dit moment bij de allerbeste CPAP apparaten die verkrijgbaar zijn.

Succes met het zoeken naar een oplossing. Vraag eventueel jouw leverancier om de bevochtiger te vervangen om te kijken of dat een oplossing is.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Dreamstation is luidruchtig

3
Dank voor je antwoord. De Dreamstation staat ingesteld op een druk van 7,5 vaste druk. Hij stond op 7 maar toen had ik veel last van obstructieve apneus en hypopneus. Als hij op 8 staat heb ik veel centrale apneus. Dus heb ik gekozen voor 7,5. De AHI valt niet tegen, rond de 6 met lawaai, rond 2 als het apparaat een nachtje stil is. Maar het lawaai houdt me uit de slaap.
Het waterbakje vulde ik eerst tot het maximum, nu tot iets boven de helft. De verwarmde slang staat op 3 en de bevochtiger adaptief 3.
Misschien dat ik het bakje toch iets meer water moet bevatten, maar helemaal vol tot het maximum gaf problemen.
Ik weet niet waarom het zo wisselend is.

Re: Dreamstation is luidruchtig

4
Sinds kort (ongeveer 3 weken) ben ik ook in het bezit van een Dreamstation met luchtbevochtiger. Ik gebruik al meer als 10 jaar CPAP en startte met een AHI van 57. Met gebruik van CPAP was de AHI altijd onder de 2. Wél klaagde mijn vrouw veel over geluidsoverlast. Ik heb het idee dat de Dreamstation duidelijk minder luidruchtig is als vorige CPAP's. Als ik het masker opzet, start hij automatisch en ik hoor geen enkel geluid. Behalve .... Afgelopen weekend waren wij enkele dagen weg en heb ik de bevochtiger thuisgelaten. Nu hoorde ik bij het opstarten wél duidelijk windgeluiden. Weer thuis de bevochtiger aangesloten en het apparaat was weer muisstil. Ik hoop dat het zo blijft dan kan mijn vrouw ook zonder klagen slapen.
Wat wel is opgevallen betreft de AHI die nu oploopt naar ongeveer 6. Zou dit te maken hebben met een bypass-operatie die ik op 20-12-2017 heb ondergaan?

CPAP staal ingesteld op 9.

Re: Dreamstation is luidruchtig

5
De oplossing waarschijnlijk gevonden! Het probleem zat inderdaad in de bevochtiger. Het afsluitrubber van het klepje zat 180 graden gedraaid. De uitsparing voor het kabeltje van de verwarmde slang zat aan de verkeerde kant en de afsluiting zat niet overal in de zitting. Daardoor lekte de bevochtiger en werd het bakje niet op het op zijn plaats op het warmhoudplaatje gedrukt en bleef het water koud. Met als gevolg een droge mond en veel lawaai door de lekkage. De verwarmde slang maakte de lucht alleen maar droger. Vandaar dat de mond ook steeds droger werd. De consulente van de leverancier is twee keer geweest, maar heeft niet naar de afdichtingen gekeken. Ik heb het vanmiddag even geprobeerd, maar het apparaat was veel stiller en het water werd nu wel goed warm. Nu even afwachten of het een permanente verbetering is.

Re: Dreamstation is luidruchtig

6
Ik ben blij dat je de oplossing hebt gevonden en dat je nu minder geluid ervaart.
Ik gebruik geen verwarmde slang want ik heb geen problemen met vocht in slang of masker.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Dreamstation is luidruchtig

7
Ben, Martin zijn probleem was niet zozeer zijn verwarmde slang, maar de afsluitverbinding tussen de Dreamstation en het watergedeelte van de Dreamstation vermoed ik.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation is luidruchtig

8
Slaap sinds 2,5 maand met een CPAP , tot nu toe met goede ervaring met een DeVilbiss. Echter heeft deze een groot nadeel er kan geen verwarmde slang op aangesloten worden en ik had onnoemelijk veel last van condens en daardoor een fluitend masker en een nat gezicht waardoor ik veel wakker werd en mijn echtgenote ook door het gefluit.
Heb nu van Total Care daarom een Philips Dreamstation gehad met verwarmde slang,(deze laatste wel zelf betalen).
Heb er nu een nacht mee geslapen en geen last meer van condens. Maaaaaarrrrr waarom maakt die dreamstation zo’n herrie?
De pomp bromt/zoemt contine, de DeVilbiss hoorde je eigenlijk helemaal niet, alleen de luchtstroom een beetje.
Heb de dreamstation met en zonder bevochtiger getest, maar hij maakt hetzelfde geluid.
Is dit normaal of heb ik een exemplaar wat niet functioneert zoals het hoort?

Overigens wel heel handig die DreamMapper app die via Bluetooth werkt.

Re: Dreamstation is luidruchtig

9
Misschien de Dreamstation op een rubbermatje plaatsen? Ook is het lager plaatsen van de cpap, dus onder de matras bovenkant op een krukje handig, eventueel geluid en licht wordt dan door het matras weerkaatst.

Blijft het hinderlijk voor juliie beide, schroom niet om dit bij Totalcare aan te geven.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation is luidruchtig

11
Heb vanmiddag contact gehad met Total Care, kon meteen langskomen in het ziekenhuis.
Dreamstation maakt volgens de medewerker een astmapiep geluid, dat is dus precies de juiste beschrijving waar ik naar zocht :D
Kortom, ik kreeg direct een nieuw dreamstation, deze bleek dus blijkbaar een productiefout te bevatten.
Prima en snelle service van Total Care :D

Re: Dreamstation is luidruchtig

13
Mijn Dreamstation nu zo’n 4 weken in gebruik en was redelijk tevreden, ik heb toch 3 vragen/probleempjes

1e De dreamstation begint steeds meer lawaai te maken. Het apparaat bromt vooral bij het uitademen zowel met als zonder bevochtiger, je voelt ook dat het apparaat iets trilt als hij bromt. Als ik hem optil is het geluid nagenoeg weg, het wordt dus versterkt door het nachtkastje, dus rubber pootjes eronder geplakt, en dat neemt veel lawaai weg. Maar vind het vreemd dat ik de eerste weken dit lawaai niet had. Het lijkt erop alsof de blower in onbalans draait. Ik denk erover maar weer terug te gaan naar TotalCare, mijn eerste apparaat hebben ze ook al om moeten ruilen vanwege lawaai vanaf de eerste nacht, maar dat was meer een astmapiep geluid.

2e als ik ‘s morgens de watertank eruit haal is het water nauwelijks warm, en ik heb de stand inmiddels zelfs op 4 staan het lijkt ook of er nauwelijks water uit is. Is dit normaal? Overigens heb ik met de stand voorverwarmen getest of de verwarming wel werkt en dat is het geval dan wordt het water goed warm. Of komt dit misschien door de automatische stand die middels een sensor de kamer temperatuur meet? Alhoewel het nu nooit warmer is dan 17o C op de kamer waardoor ik verwacht dat de verwarming zou moeten werken.

3e Het is mij opgevallen dat wanneer ik de bevochtiger niet gebruik en dus loskoppel van het apparaat en de slang op de andere aansluiting aansluit, het masker heel veel geluid maakt bij het ademen, zodra ik de bevochtiger weer gebruik is dat blaas geluid weg. Geen idee hoe dat komt. Het geluid van de Dreamstation zelf verandert niet, Ik heb tevens de niet verwarmde slang erbij geprobeerd, maakt ook niets uit.
Ik vind dit belangrijk omdat ik tijdens reizen naar warme landen mijn bevochtiger nooit gebruik.

Sorry voor de lange tekst.
Iemand een idee ?

Re: Dreamstation is luidruchtig

14
Goede morgen,

Ik zal proberen wat antwoorden te geven, maar weet niet of daarmee alles opgelost is.

1. Er is wel eens aangegeven, dat vervuiling van de ventilator de oorzaak kan zijn voor meer lawaai. Dit zou kunnen ontstaan bij ernstige vervuiling van het filter in een stoffige omgeving. Maar het lijkt mij niet waarschijnlijk dat zoiets binnen 4 weken al zou gebeuren (Ik wil geen waardeoordeel geven over de stoffigheid van je slaapruimte :roll: )

2. Dreamstation kan ingesteld zijn op adaptieve bevochtiging in tegenstelling tot fixed. Bij de adaptieve regeling wordt de bevochtiging aangestuurd afhankelijk van de temperatuur ( en vochtigheid?) van de omgeving. Ik heb voor een ander lid wel eens gekeken naar de verdamping door het bakje met water te wegen voor en na de nacht. Ik kan de getallen niet meer terugvinden, maar dit was goed meetbaar.

3. Ik gok dat het te maken heeft met wat buffering die het gevolg is van het grotere volume, dat ontstaat met de bevochtiger gekoppeld aan de XPAP. Dit is zeker geen bewijs :idea:

Succes
Medewerker AV-Kenniscentrum
Wie als laatst lacht, heeft het minste gevoel voor humor
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING,€30 (incasso) / €32,50/JAAR

Re: Dreamstation is luidruchtig

15
Het probleem is het afsluitplaatje van de droge box. Dit plaatje heeft een plastic palletje waarmee het plaatje is vergrendeld. Als het een refurbished apparaat is, kan het afsluitpalletje lam geworden zijn door uitharding van het plastic door het reinigingsproces van de machine.
Vraag om een nieuw afsluitplaatje van de droge box. Dan is het probleem waarschijnlijk verholpen. Ik heb geen klachten gehad bij een nieuw apparaat. Die zijn stil en comfortabel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Dreamstation is luidruchtig

16
Na drie zeer luidruchtige Dreamstations en één die het plots begaf, heb ik een Resmed AirSense 10 gehad. Nu slaap ik met de BIPAP Resmed S9. Geen probleem met het geluid. Ik lees op het forum over mensen die heel goede ervaringen hebben met de Dreamstation, anderen hebben weer hele slechte ervaringen met de Resmed. Ieder mens is anders, ieder heeft een aan zijn behoeften aangepast apparaat nodig.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Dreamstation is luidruchtig

17
Zojuist contact gehad met mediq over klachten met mijn pcap dreamstation.
Dit is mijn tweede toestel, de eerste heb ik omgeruild ivm. stevige zoemgeluiden (met name na enkele uren gebruik!)
In eerste instantie is hij muisstil, maar na geruime tijd wordt ik wakker van een blazend geluid(lijkt op een ventilator van auto).
Regelmatig gebeld of dit normaal is, en laten controleren of er mogelijk lekkage in slang mondkap of toestel zit, echter dit is niet het geval!
Wel te vermelden dat ik een lichte slaper ben, maar dit neemt niet weg dat ik vanaf aanvang gebruik van het apparaat bijna elke nacht wakker wordt van het geluid. Tevens heb ik elke keer een droge mond en droge neus, geprobeerd om de luchtbevochtiger te gebruiken maar dit resulteerde in een waterballet(slang zat vol condens,en ik werd wakker met een nat gezicht)!
Mediq blijft volhouden, dat het apparaat onder de merken het neusje van de zalm is, en willen mij geen ander merk aanbevelen.(en leveren volgens hun zeggen geen ander merk).
Echter ik heb tot op heden nog geen plezier gehad van de Dreamstation .
Mogelijk is er iemand die dit herkend en nu van deze problemen af is!

Re: Dreamstation is luidruchtig

18
Slaap je met een full face masker? Droge mond en neus wijst op slapen met de mond open. Door de mond stroomt dan alle lucht naar buiten en dat geeft een hoop geruis en een storm windkracht 9😂😂😎
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation is luidruchtig

19
Mediq heeft mijns inziens niet veel te willen.
Jíj bent de cliënt.
Jíj moet met het apparaat slapen.
En zíj moeten ervoor zorgen dat dat op de meest efficiënte en comfortabele wijze gebeurt.
Dat is hun werk.
Doen ze dat niet?
Gewoon naar een andere behandelaar overstappen.
Of op andere wijze stennis schoppen.

In elk geval niet accepteren.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Dreamstation is luidruchtig

20
De Dreamstation in normale operatie brengt wel een geruis voort maar niet als dat van een ventilator van een auto. Als je echt bedoelt dat de CPAP zelf vol aan het blazen slaat dan kan het niet anders dat er ergens een groot lek zit, of dat het apparaat defect is. Zo niet dan zou je 20cmH2O op je snufferd hebben en daar zou je meer last van hebben dan van het geluid dat dat met zich meebrengt. Ik zou de CPAP ook niet pal naast mijn hoofd willen hebben, ik heb hem op een krukje naast het bed en zo hoor ik hem een stuk minder.

Vraagje; hoe heb je eea aangesloten? Waar zit de slang op? Als je de bevochtiger niet gebruikt moet OF heel het huis van de bevochtiger er tussenuit OF het waterbakje leeg erin (het huis zelf maakt geen deel uit van het druksysteem) en de bevochtiging uitgeschakeld in the therapeutisch menu.

Als jij niet normaal de therapie kan volgen en je weet zeker dat alles goed zit en Mediq blijft volhouden dat er niets is dan inderdaad ergens anders naartoe.