Hogere AHI's met kinband?

1
Ik slaap met een neusmasker, nu de Brevida en daarvoor de Airfit P10. Dat gaat super - behalve dat ik snel hoofdpijn krijg. Mijn gevoel was dat dat misschien te maken had met het aanspannen van mijn kaakspieren om 's nachts mijn mond dicht te houden, om die reden ben ik een kinband gaan gebruiken en de hoofdpijn zakte inderdaad (niet helemaal weg). Eerst had ik de Respironics premium, als ik die omdeed zoals hoorde trok mijn kaak naar achteren en aangezien dat bij mij toch al enigszins het geval is lijkt mij dat niet goed, dan sluit je immers méér af in je keel in plaats van minder. Dus trok ik de band wat meer onder mijn kin, dat werkte, maar ik kreeg ook wondjes van de schuurplekken (hij is zo niet bedoeld/ontworpen en het materiaal is stug). Vandaar dat ik een andere kinband heb gevraagd en gekregen, de verstelbare tiara ruby, van veel zachter materiaal. Ik kreeg die toen toevallig verkouden was, leek me juist goed omdat je dan al snel door je mond ademt maar de eerste nacht had ik een AHI van 20!!! (normaal heb ik altijd onder de 4). Na enkele nachten heb ik hem afgegooid, en langzaam zakte de AHI over een aantal nachten weer. Toen ik niet meer verkouden was, een paar weken later, durfde ik het nog een keer te proberen. Na een uurtje gebruik stond mijn AHI al weer op 14. Daarmee ging hij weer af en is de kindband voor mij definitief verleden tijd.

Ik vind dit heel gek. Als ik kijk naar de plaatjes, doen de kinbanden het allemáál een beetje, je kin naar achteren trekken. Je kunt bedenken dat dit voor veel mensen met OSAS, die vaak toch al een terugtrekkende kaak hebben, de problemen verergert. Ik kan toch niet de eerste zijn met deze ervaring? Ik lees er hier op het forum nooit iets over, en evenmin heeft de meneer van Vivisol dit met me besproken. Dat vind ik best bijzonder. Hoe veel hier maken hun problemen misschien erger met de kinband, zonder het te beseffen? En waar laat ik mijn feedback hierover, bij Vivisol? Of moet ik het bij de apneuvereniging melden?

Re: Hogere AHI's met kinband?

2
Tanja, na een uurtje gebruik stond de AHI alweer op 14. Dan vraag ik mij even af, of je in dat uurtje wel geslapen hebt?

Mij gebeurd het namelijk ook wel, dat als ik een uur wakker lig dat ik dan een hoge AHI heb met kinband en neusdoppen masker.

Je ademhaling is anders, vaak ongemerkt of wel opgemerkt centraal Ademstops. Als je dan in slaap valt, heb je minder Ademstops en wordt die van het eerste uur verdeeld over de gehele tijdsduur van de gemeten periode.

Vraagje die Ruby kinband is die verstelbaar met klittenband achter en bovenop het hoofd?

Heb je het juiste, brede gedeelte onder de kin?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hogere AHI's met kinband?

3
Ja, het is de verstelbare met twee keer klittenband en ja, hij zit goed om. Ik heb daar meerdere keren naar gekeken en ook naar de plaatjes, hij zit zoals hij hoort. Maar ik voel het ook, zodra hij om zit is het alsof mijn keel meer dicht zit. Volgens mij heb ik dat uur ook geslapen, ik word vaak na een uurtje nog even wakker en moet dan naar het toilet (drink veel thee 's avonds). Ik wil het nog wel een keer proberen? Ik vind het namelijk ook erg jammer, ik vond het wel fijn zitten eigenlijk, en mijn masker bleef ook veel beter op z'n plek. Maar ik heb er de hoge AHI niet voor over. Ik kan nog een keertje een hele nacht proberen...