Migraine a.g.v. Behandeling apneu?

1
Zijn er hier mensen met ervaring van verergering van de migraine klachten sinds de behandeling voor slaapapneu? Kan dat van de hormonale ontregeling komen? Ik ben nu vier maanden aan de cpap. Maar sinds een enkele weken is de vermoeidheid maximaal, mijn lontje minimaal, ik ben kortom aangekomen in de fase waarin mijn lijf het zelf zonder adrenaline moet fixen en zichzelf probeert te resetten. Op diverse manieren merk ik dat ik hormonaal aan het schommelen ben. Ik heb de meest idiote klachten al gehad, zoals een week lang extreme klachten van bekkeninstabiliteit (al jaren voorbij), mijn ogen die het opeens weer doen qua vochthuishouding wat jaren ontregeld was, een week of twee onwijze pijn in mijn borsten, alsof ik zwanger was (hoezo hormonaal), een aantal keer migraine sans migraine (wel aura, geen hoofdpijn) en nu dus sinds een aantal weken terugkerende heftige buikpijnaanvallen. Eerst weet ik die aan stress. Tot ik vannacht letterlijk huilend van de buikpijn midden in de nacht in bad zat (in de hoop dat dat zou helpen) en merkte hoe het licht op het water schitterde en ik daar heel draaierig en misselijk van werd, terwijl ik ondertussen ook misselijk was tot op de rand van overgeven van alle geuren in mijn omgeving, inclusief die van mijzelf. Toen viel het muntje. Geen stress, geen PDS wat mijn huisarts me aan wil praten, maar abdominale migraine. Ik ben bekend met migraine, had dit toen ik jong was altijd als ik ongesteld moest worden (afwisselend de buikpijn en hoofdpijnvariant) maar na mijn eerste zwangerschap was dit zo goed als over. Pas in de overgang kwam het terug, gelukkig tijdelijk. Ook hormonale schommelingen. Maar nu dit dus. Zijn er mensen hier bekend mee? Ik wijt het aan de schommelingen in mijn hormonen tgv de behandeling van de apneu. Ik snap het echt. Maar het is onhoudbaar. Ik slaap al nachten niet, en slik dan uiteindelijk naproxen om toch een beetje te slapen maar dat is zulke rotzooi. Wat kan ik doen om dit op te vangen? Iemand tips?

Re: Migraine a.g.v. Behandeling apneu?

4
Tanja,

Wat een gedoe zeg, het gaat bij sommigen niet over rozen hè, de behandeling..
Ik heb zelf ook vrij veel verschijnselen, niet echt migraine, maar wel een soort aanvalletjes van gevoel van scheel zien, extreem moe, druk op het hoofd en niks meer kunnen cq kunnen verdragen. Ik noem het zelf 'wegtrekkingen', duurt meestal een paar uur en na tijdje rustig liggen gaat het weg..
Mijn artsen kunnen hier niks zinnigs over zeggen en gooien het as usual op 'tussen de oren'..
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Migraine a.g.v. Behandeling apneu?

5
Oh en wat ik nog vergeten was te zeggen is dat ik zelf ernstig twijfel of dit soort verschijnselen (waaronder ook heftige duizeligheid, draaierigheid, misselijkheid etc) een kwestie is van hormonale veranderingen (wat goed mogelijk is) of dat het een gevolg is van de druk van de CPAP. Ik ben nu op het punt gekomen dat ik twijfel of ik door moet gaan met de CPAP. Ben al een paar keer een paar dagen gestopt, wat meteen acute verbetering opleverde van de duizeligheid, misselijkheid en andere 'aanvalletjes'. Als het hormonale gevolgen zouden zijn, zou het dan niet langer moeten duren voor zulke verschijnselen na stoppen CPAP weg trekken??
(De hartkloppingen / ritmestoornissen, angst, uitputting etc komt wel ook meteen weer terug bij stoppen, dus zonder behandeling is ook niet echt een optie..)
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Migraine a.g.v. Behandeling apneu?

6
Update - ik blijk ernstige verstopping te hebben en de migraine achtige verschijnselen zijn volgens mijn huisarts een reactie op de verstopping, zowel letterlijk vanwege de pijn als misschien ook vanwege wat er biochemisch gebeurt in mijn buik. Ik kwam uiteindelijk zelfs op de eerste hulp terecht omdat ik voor een buikfoto in het ziekenhuis was en daarna alleen nog maar huilend over de grond kon kruipen. Een langslopende verpleegster nam me mee naar de SEH en toen ging het opeens heel snel. Inmiddels ben ik weer thuis met mega pijnstillers en een heleboel zakjes en troepjes om mijn buik weer tot werken te bewegen. Blijft de grote vraag hoe ik hier aan kom. Ik denk zelf dat de hormonale ontregeling, die het gevolg is van de slaapapneu, de directe aanleiding is geweest, misschien in combinatie met stress. Maar stress is er al heel lang. iets als dit heb ik nog nooit gehad. Maar we zullen het nooit weten denk Ik. Wat ik wel opnieuw leerde was hoe belangrijk slaap is, en hoe weinig reserve ik nog heb. Ik had vanwege de buikpijn een flink aantal nachten erg weinig geslapen. Ik kreeg direct weer alle klachten die ik had voor ik begon met de behandeling voor slaapapneu, zoals tintelingen in benen en voeten, door mijn benen zakken en extreem moe en inactief. O ja. Wat heeft het veel tijd nodig. Ik dacht dat ik nu, na een maand of vier, wel een flink eind op weg zou zijn. Dat valt tegen dus. Maar we houden vol, er is geen alternatief.

Frits wat moet dat lastig voor je zijn, die afweging wel of niet stoppen. Vooral omdat het voor andere - niet onbelangrijke!- klachten juist wel helpt. Hormonen kunnen trouwens zowel snel als langzaam reageren. Ik heb geen idee of jouw reacties hormonaal zijn, maar k*** is het wel.

Re: Migraine a.g.v. Behandeling apneu?

7
Erg vervelend dus voor je, Tanja! Dat heeft ook weer flink wat energie gekost (die je natuurlijk al niet over had..)
Sterkte met alles!
Zelf ga ik nog een tijdje door met CPAP, ik geef het nog een paar weken / dikke maand, dan krijg ik ook uitslag van SEIN. Tot die tijd druk naar beneden bijgesteld, naar 6 en geen epr meer (om obstructie in luchtwegen te voorkomen)
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Migraine a.g.v. Behandeling apneu?

9
Dag Tanja,

Ben je al eens getest op de werking van de schildklier? Als die te traag werkt, kun je o.a. ook behoorlijk last van obstipatie krijgen. Een trage schildklier is te behandelen met medicatie, maar het kan even duren voordat je goed bent ingesteld.

Succes!
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Migraine a.g.v. Behandeling apneu?

10
@Ruud: de slaaponderzoeken bij SEIN moeten nog komen: 20-21 en 21-22 maart. Uitslag daarvan is 20 april. Heb aangegeven dat het toch wel spoed behoeft, maar volgens SEIN kan het bij hen niet sneller..
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP