Slaapapneu gerelateerd of dip?

1
Ik heb nu 2 maanden de MRA beugel. Sinds een week of 6 slaap ik er comfortabel mee. Het leek even iets beter te gaan. Meer uren gaan uitbouwen met werken maar wel nog regelmatig een dutje.

Sinds 2 weken ineens weer extreem moe, even aan kijken dacht ik. Tot ik vorige week op mijn werk vol aan loop tegen een kast.
Gevolgd door echt vreselijke hoofdpijnen dagenlang, oorsuizingen, een doof gevoel mijn mijn linker slaap, tintelingen in mijn vingers, gevoelloze voeten, zware benen en een zwaar duf gevoel in mijn hoofd. Ik heb dit 2 weken aangekeken en afgelopen week toch naar de huisarts gegaan. Huisarts is echt super! Neemt mijn klachten serieus en ik mag door naar de neuroloog.

Wederom heb ik me ziek moeten melden op mijn werk en ik had bijna een contract voor onbepaalde tijd maar ik heb nu de zekerheid dat het niet wordt verlengd. Heel erg jammer want ik heb echt zo mijn best gedaan om te gaan werken. Mijn man en familie hebben mij maandenlang op en neer gereden omdat ik niet mocht en kon autorijden, van de andere kant ben ik blij met de rust die het brengt zodat ik anderen mensen niet meer teleurstel op mijn werk.

En toen ineens vandaag na een korte nacht van 5 uur slaap in verband met een ziek kind. Ineens voel ik me best wel weer ok. Ik kan we geen peil op trekken. Zou het dan toch de dip zijn? De kno arts die ik heb erkent de dip trouwens niet.

Onlangs op mijn verzoek al een slaaptest gehad. Ik ben van nature best een controle freak en omdat ik bleef snurken met de MRA heb ik gevraagd om een slaaptest. Dit was een simpele test met enkel een zuurstofmeter aan de vinger en zo n slangtje in mijn neus. Hieruit bleek dat ik geen apneus meer had en volgens de kno arts kan ik niet meer moe zijn.

Ik heb al zoveel gelezen over apneu en ik waardeer jullie reacties ook zeer!!! Waarom gaan de artsen hier niet in mee? Dat brengt mij zo aan het twijfelen! Terwijl ik hier ontzettend veel herkenning vindt. Dat zou toch voldoende moeten zijn.

Daarentegen: ik ben 36 jaar: heb echt een leuk leven maar ik ben nog steeds iedere dag zo moe en ik blijf een wattenhoofd hebben. Ik heb maar een licht tot matig apneu en ik ken anderen mensen die een ernstig apneu hebben maar gewoon nog kunnen werken.

Re: Slaapapneu gerelateerd of dip?

2
Kiki, het kan best zo zijn dat je last van de zes weken dip hebt. Verpleegkundige en artsen geloven hier vaak niet in, maar de ervaring van velen spreekt boekdelen.

Waar jij ook last van zou kunnen hebben is cluster Apneu, dus veel apneus achterelkaar, tijdens de remslaap. Als je dus een korte nacht hebt, kom je niet aan de langere remslaap toe en loop je net de apneus mis.

De slaaptest is natuurlijk een moment opname. Dat je niet mee moe kan zijn is een drogreden. Je hebt Apneu in jaren opgebouwd en deze is echt niet in twee maanden MRA gebruik opgelost. De vermoeidheid zal langzaam verminderen. Doordat je nu weer in de ziektewet loopt en je werkdruk lichaamlijk en geestelijk wegvalt, komt de vermoeidheid er ook beter uit. Je mag je moe voelen. Jouw geschiedenis kennende, werken tot je erbij neervalt om maar niet je contract te verliezen en het nu toch blijkt te gebeuren waarvoor je vreesde, kan je uiteindelijk innerlijke rust geven. Je er nu aan overgeven kan je helpen om alles beter te verwerken.

Nu kun je rustig aan je tijd verdelen en tijd aan je kindje geven en aan je partner. De druk is van de ketel.

Denk nu eerst aan jezelf....

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slaapapneu gerelateerd of dip?

3
Hoi Ruud,

Bedankt voor je reactie. Ik ga me nu ook volkomen richten op mijn herstel en houd er rekening mee dat het enige tijd gaat duren.

De beugel draai ik iedere week wat strakker. Ik kan er goed mee slapen.

De neuroloog waar ik heen ga over 3 weken is ook aangesloten bij het slaapcentrum. Mijn huisarts wil dat er neurologische dingen worden uitgesloten maar heeft ook in haar doorverwijzing gezet om me eens echt op te nemen voor een nachtje in het slaapcentrum.

Wat ik trouwens ook raar vindt is dat als ik een middagdutje doe dat ik dan binnen 2 minuten al slaap en dan na 10 minuten ga dromen. Ik droom dan vaak dat ik uitglijd over een tapijt en schrik dan wakker met mijn benen omhoog.

Re: Slaapapneu gerelateerd of dip?

4
Kiki, middagdutje met de MRA? Wel doen hoor, Apneu is er niet alleen in de nacht. Heb je afspraken gemaakt met je behandelaar voor het aandraaien van de MRA? Deze is niet oneindig aan te draaien. Je kaak kan maar een bepaalde hoeveelheid naar voren te trekken.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slaapapneu gerelateerd of dip?

5
Zeker dat ik de MRA altijd draag ook tijdens de middagdutjes, maar wat opvalt is dat ik tijdens de middagdutjes een uur slaap en na een paar minuten al meteen ga dromen.

Er zijn geen afspraken gemaakt omtrent het verstellen, hij zou nu goed moeten staan maar ik kan volgens de tandarts nog wel een aantal mm vooruit. Ik stel hem iedere week 3 mm bij.

Re: Slaapapneu gerelateerd of dip?

6
Kiki1980 schreef:Ik heb nu 2 maanden de MRA beugel. Sinds een week of 6 slaap ik er comfortabel mee. Het leek even iets beter te gaan. Meer uren gaan uitbouwen met werken maar wel nog regelmatig een dutje.

Sinds 2 weken ineens weer extreem moe, even aan kijken dacht ik. Tot ik vorige week op mijn werk vol aan loop tegen een kast.
Gevolgd door echt vreselijke hoofdpijnen dagenlang, oorsuizingen, een doof gevoel mijn mijn linker slaap, tintelingen in mijn vingers, gevoelloze voeten, zware benen en een zwaar duf gevoel in mijn hoofd. Ik heb dit 2 weken aangekeken en afgelopen week toch naar de huisarts gegaan. Huisarts is echt super! Neemt mijn klachten serieus en ik mag door naar de neuroloog.

Wederom heb ik me ziek moeten melden op mijn werk en ik had bijna een contract voor onbepaalde tijd maar ik heb nu de zekerheid dat het niet wordt verlengd. Heel erg jammer want ik heb echt zo mijn best gedaan om te gaan werken. Mijn man en familie hebben mij maandenlang op en neer gereden omdat ik niet mocht en kon autorijden, van de andere kant ben ik blij met de rust die het brengt zodat ik anderen mensen niet meer teleurstel op mijn werk.

En toen ineens vandaag na een korte nacht van 5 uur slaap in verband met een ziek kind. Ineens voel ik me best wel weer ok. Ik kan we geen peil op trekken. Zou het dan toch de dip zijn? De kno arts die ik heb erkent de dip trouwens niet.

Onlangs op mijn verzoek al een slaaptest gehad. Ik ben van nature best een controle freak en omdat ik bleef snurken met de MRA heb ik gevraagd om een slaaptest. Dit was een simpele test met enkel een zuurstofmeter aan de vinger en zo n slangtje in mijn neus. Hieruit bleek dat ik geen apneus meer had en volgens de kno arts kan ik niet meer moe zijn.

Ik heb al zoveel gelezen over apneu en ik waardeer jullie reacties ook zeer!!! Waarom gaan de artsen hier niet in mee? Dat brengt mij zo aan het twijfelen! Terwijl ik hier ontzettend veel herkenning vindt. Dat zou toch voldoende moeten zijn.

Daarentegen: ik ben 36 jaar: heb echt een leuk leven maar ik ben nog steeds iedere dag zo moe en ik blijf een wattenhoofd hebben. Ik heb maar een licht tot matig apneu en ik ken anderen mensen die een ernstig apneu hebben maar gewoon nog kunnen werken.
Ruud J, schreef:Kiki, het kan best zo zijn dat je last van de zes weken dip hebt. Verpleegkundige en artsen geloven hier vaak niet in, maar de ervaring van velen spreekt boekdelen.

Waar jij ook last van zou kunnen hebben is cluster Apneu, dus veel apneus achterelkaar, tijdens de remslaap. Als je dus een korte nacht hebt, kom je niet aan de langere remslaap toe en loop je net de apneus mis.

De slaaptest is natuurlijk een moment opname. Dat je niet mee moe kan zijn is een drogreden. Je hebt Apneu in jaren opgebouwd en deze is echt niet in twee maanden MRA gebruik opgelost. De vermoeidheid zal langzaam verminderen. Doordat je nu weer in de ziektewet loopt en je werkdruk lichaamlijk en geestelijk wegvalt, komt de vermoeidheid er ook beter uit. Je mag je moe voelen. Jouw geschiedenis kennende, werken tot je erbij neervalt om maar niet je contract te verliezen en het nu toch blijkt te gebeuren waarvoor je vreesde, kan je uiteindelijk innerlijke rust geven. Je er nu aan overgeven kan je helpen om alles beter te verwerken.

Nu kun je rustig aan je tijd verdelen en tijd aan je kindje geven en aan je partner. De druk is van de ketel.

Denk nu eerst aan jezelf....

Groet RuudJ

Verstuurd vanaf mijn GT-P5210 met Tapatalk

Re: Slaapapneu gerelateerd of dip?

7
Kiki1980 schreef:Zeker dat ik de MRA altijd draag ook tijdens de middagdutjes, maar wat opvalt is dat ik tijdens de middagdutjes een uur slaap en na een paar minuten al meteen ga dromen.
Als je landurig slaapgebrek hebt gehad - dat geldt dus eigenlijk voor iedereen met apneu - gaat je lichaam als het eenmaal weer slaapt de achterstallige REMslaap inhalen. Dit is de skaapfase waarin je droomt. Mij lijkt het een goed teken dus :D

Re: Slaapapneu gerelateerd of dip?

8
Hoi Tanja,

Bedankt voor je reactie!

Ik vind het zo vreemd dat ik meteen al in de droomfase kom. Ik heb gelezen dat je pas na 1,5 uur in je droomfase komt.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen nu ik thuis ben, ik pieker me suf! Ik had geen snel resultaat verwacht maar al zou het iedere dag maar 1 procent vooruitgang zijn. Het gaat alleen maar slechter en slechter!!

Was allang blij dat de kinderen van de middagdutjes af zijn. Nu moet ik iedere middag slapen,