Re: Doodswens

21
Henkie500 schreef:als het erger wordt sturen we een Huisarts,en dan gelijk terug bellen.
Hallo Henk,

dit is min of meer een standaard antwoord van huisartsassistentes als ze denken dat de klachten niet ernstig genoeg zijn voor een huisbezoek. Geen enkele huisarts weigert een bezoek als je twee keer binnen een uur belt. Je moet je dus gewoon niet laten afbluffen, maar een kwartier later terugbellen en zeggen dat je het nu helemaal niet meer ziet zitten.

Het zou me verbazen als de huisarts dan niet langskomt. Mocht hij toch niet willen langskomen, dan kun je 112 bellen en vertellen dat je huisarts na herhaalde telefoontjes weigert te komen en dat je op deze manier niet verder wil. Dan komt er echt wel hulp.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Doodswens

23
Beste Dirk,

Ik voel me nog steeds heel beroerd,moe en depressief en heb veel pijnen keel en nek ,ik ga morgen de huisarts bellen ,heb de hele dag thuis op de bank gezeten,ben echt bekaf
Dank je wel Dirk!

Met vr groet
Henk

Re: Doodswens

25
Hoi Jaapio

IK heb vannacht maar 2 en half uur geslapen,moet vanmiddag naar longarts,voel me dus weer super beroerd
verwacht er niet veel van eerlijk gezegd,behalve de druk aan passen (voor de zoveelste keer) en zal hij wel weer zeggen: Het ligt aan uw cognitie Meneer!of neem maar een slaap pil!,ik ben ten einde raad,ik zit er echt door heen
Kon ik maar wat langer slapen,sinds 2014 de c pap maar ben me alleen rotter gaan voelen

Voel me best wel eng,en hoop dat ik het trek om naar het ziekenhuis te gaan,ben zo draaierig.bekaf

Met vr groet

Henk

Re: Doodswens

26
Hoi Allemaaal

Na korte nacht ,regiotaxi gebeld om me naar het ziekenhuis te brengen ,
Controle gehad door Longarts en C Pap is gelijk uitgelezen
Ahi schommelt rond de 19.5

En men kon zien dat ik amper slaap
Ik heb ook aangegeven dat de AHI zo om hoog geschoten is door wissel van het C Pap Apparaat
Ook al is het dezelfde druk de Dreamstation op de Devilbiss ging het beter qua ahi ,gelukkig mag ik weer terug op de Devillbiss(over enkele dagen)
en men wacht af na 5 weken (weer terug op controle) hoe het dan gaat.
Vaste druk van 5,5 blijft gehandhaafd .

Ik ben te moe ,kapot om het precies uit te leggen maar de meeste snappen het wel denk ik qua lucht toevoer

IK type geloof ik chinees ,ben te kapot

Grt
Henk

Re: Doodswens

27
Beste Henkie,

Ik geloof best dat je je beroerd voelt maar hou op met dat zelfbeklag,daar wordt je niet beter van en ga je je alleen maar beroerder voelen.
Kijk met een positieve blik naar de nabije toekomst,hoe moeilijk dit op dit moment ook voor je is,een negatieve houding heeft nog nooit iemand beter gemaakt.

Ik wens je veel sterkte en groet je

Jan

Re: Doodswens

28
Klopt Jan

Dat word me vaak gezegd,maar hou het naar eens vol met zo weinig slaap de bijkomende klachten zijn niet van de lucht ,maar een positieve blik kan ik me nu niet veroorloven,sorry, maar ik begrijp je reactie Jan

Dank je wel,ik zal me hart minder luchten op het forum .

Grt
Henk

Re: Doodswens

29
Nee, Henk.
Je vat het verkeerd op.
Uiteraard mag je je hart luchten wat je wilt.
Daar is dit forum juist voor.

Wat Jan bedoelt voel ik ook al een poosje, maar heb het niet gezegd uit angst dat het verkeerd bij je zou vallen.
De kern is dat je je klote voelt.
Prima, mag,is helemaal niet erg.
Maar iedereen draagt hier opties aan die je verder kunnen helpen, maar je onderneemt niets.
Dat kan bij je kwaal (om het maar even zo te noemen) horen, dat weet ik ook niet, maar jij en níemand anders, moet de eerste stap zetten.
Als we dan lezen dat jij je zo slecht voelt maar het enige dat je onderneemt is hierover weer je hart luchten krijg je reacties als die van Jan (en deze van mij) .

Wij zijn oprecht bezorgd om je.
Willen dat jullie weer uit je dal komt.
Maar, kom óp dan.
Schop jezelf onder je achterste en doe iets.

Wij willen wel.
Nu jij.

Ken je dat Engelse spreekwoord?
"You can lead a horse to the water, but you can't make him drink. "

Sorry als dit een beetje hard over komt, maar het is echt met de beste intenties.
Ik hoop echt dat je volgende post begint met : "ik heb contact opgenomen met.. ...... en het volgende gaat gebeuren. "

Deal?
Laatst gewijzigd door Menno M. op 12 apr 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Doodswens

30
Hoi Menno

IK dacht dat ik beschreven had dat ik naar de Longarts ben geweest en dat het memory kaartje is uitgelezen,en wat de conclusie er van was.

Wat kan ik meer doen?
De opmerkingen die ik krijg zijn toch hetzelfde : Het ligt aan je cognitie,neem maar een slaap pil en de Ggz snapt de gevolgen van Apneu ook al niet voldoende ,althans te weinig inlevingsvermogen in de patient en als ik een scheve mond heb ,daar heb ik ook gelijk over gebeld maar moest het even aanzien,dus ik onder neem wel actie.

Ja sorry,ik ben nu wat prikkelbaar niet gek he met chronisch slaaptekort,maar ik heb het gevoel dat ik al het mogelijke gedaan heb en wat ik verder onderneem wordt of afgewezen door medici of ik krijg er geen grip op.

Slaap kan je immers niet dwingen,ok misschien wel maar dat soort medicatie reageer ik slecht op,ik weet dat ik niet de enigste ben met onderhavige klachten,maar de meeste apneu patienten vallen juist in slaap en ik kan moeilijk in en doorslapen en veel wandelen,joggen, ja dat doe ik soms maar de uitputting en gedachte's staan verder niks meer toe.

Althans er is weinig ruimte,

Dus : Mijn huisarts is op de Hoogte
Mijn Longarts is op de hoogte
De C Pap leverancier is op de hoogte (zie mijn bovenstaande post)

En Mijn ademtherapeute gaat me alsnog aan melden bij een traject,ik wacht op haar brief want die heb ik nodig voor de verwijzing Huisarts!

DUS JA IK WIL OOK WEL!

Kortom : Ik heb een kort lontje,Ik voel me klote maar probeer toch datgene te doen wat me kan helpen daar streeft toch iedere apneu patient na,maar iedereen ervaart het anders ,het inleven in andermans gesteldheid is slechts gissen .

En ik dank nogmaals voor de steun. voor de reactie's,maar ik geef nogmaals aan dat ik mijn gedachte's nu niet een positieve draai kan geven,nogmaals ïn slaap vallen"dwing je niet,ik kan mijn best doen om te bewegen maar zelfs dan (na 10 km wandelen) ben ik toch na 2 a 3 uur wakker.

Sorry sorry sorry als we langs elkaar heen praten,

Met vriendelijke groet

Henk.

Excuses als ik iemand kwetst mijn mijn berichtje,(ik bedoel het goed)

HET WORD ME ALLEMAAL TEVEEL DUS IK MAG UITGESCHREVEN WORDEN VAN HET FORUM,IK KRIJG OVERAL DE SCHULD VAN ,LAAT MAAR,IK HOOP DAT MIJN BERICHTEN VERWIJDERT WORDEN,HET HOEFT NIET MEER,HET BESTE ALLEMAAL!
IK BEN VOOR NIEMAND MEER TE BEREIKEN !~!!!!!'
Ik wens jullie alle goeds toe!

Re: Doodswens

31
Beste Henkie,

En dat is nu net het punt wij willen ook het beste voor je maar,als geen dokter je kan of wil helpen,geen begrip voor je klachten heeft,moet je jezelf dan eens niet gaan afvragen waarom niet.
Als je alsmaar aan denkt hoe beroerd je je voelt en aan het onbegrip dat de artsen hiervoor hebben,zal je geest nooit tot rust komen en zal van slapen weinig terecht komen.

Je zult van mij niet horen dat het allemaal aan jezelf ligt,ik ken je niet en kan daar geen oordeel over vellen.
Misschien moet de hulp vanuit een andere richting komen,iemand die je kan helpen rust in je hoofd te brengen,dan zul je beter kunnen slapen en zien dat de problemen die nu zo groot als bergen zijn, uiteindelijk maar heuveltjes waren.

Maar er is maar een die de eerste stap in de goede richting kan zetten,en dat ben je zelf,daar kunnen wij je niet bij helpen.
Wil je blijven hangen in je zelfbeklag, mij best,maar het leven is daar te mooi voor achter de donkere wolken schijnt de zon in prachtige wereld,ook voor jou.

Groeten en beterschap,

Jan

Re: Doodswens

32
Mij kwets je niet, hoor Henk.
Niemand hier, denk ik.
Daar prikken we wel doorheen.
Iemand die zich bevindt in een toestand als jij denkt nu eenmaal niet meer rationeel.
Dat beseffen we maar al te goed.

En je krijgt echt niet overal de schuld van.
En je mag ook SCHREEUWEN, dat maakt allemaal de spreekwoordelijke reet niet uit.

Laat dan nou even al die artsen voor wat ze zijn als daar je eerste pijnpunt ligt.
(En dan bedoel ik niet weken of maanden, maar slechts een paar dagen.)
Ik denk dat het lichamelijk nog allemaal wel meevalt.
Ik denk dat het in je koppie effe niet zo lekker gaat.
Gezonde geest in een gezond lichaam, weet je wel?
En, geloof ons nou, aan die ongezonde geest, daar is wat aan te doen.

Het enige dat je hoeft te doen is een paar cijfertjes op je telefoon intikken of wat lettertjes op je laptop.
Alle suggesties staan nog op pagina 1.

Kom op man.
Je bent het waard!

(En tot die tijd mag je hier lekker je frustraties uiten.
Geen enkel probleem.
Lucht tenslotte ook op.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Doodswens

33
Weet je Henk, zelf de regie nemen in je leven geeft je ook macht over je leven. Je brengt mensen op de hoogte van alles wat je op het moment tegen zit en waar je het moeilijk mee hebt. Terecht hoor, die moeite, begrijp me niet verkeerd, maar anderen kunnen je maar beperkt helpen en vaak nog beperkter begrijpen.
Wat heb jij zelf al gedaan om je situatie te verbeteren, behalve de huisarts, de longarts en ons op de hoogte brengen? Heb je al iets gedaan met je voeding, met je drinken, met al of niet tv/computer/mobiel gebruiken kort voor het slapen gaan? Heb je al eens ontspanningsoefeningen gedaan, Reiki uitgeprobeerd, op Google gezocht naar tips om de slaap te verbeteren, naar de regelmaat van je slaappatroon gekeken?
Dit zijn allemaal zaken waar jij mee aan de slag kunt gaan en die jou controle geven over jouw leven.
Daarmee stap je dan ook meteen uit de al eerder genoemde slachtofferrol en dat is heel erg meegenomen want die gaat jou niet verder brengen.
Terwijl je op zoek gaat naar wat jou kan helpen om beter te slapen (geloof me, ik weet hoe het is, heb tientallen jaren slecht geslapen, was doodmoe en slaap nog steeds niet uitstekend) houd je ons daarvan op de hoogte inclusief je frustratie als iets niet lukt.
Op een dag loop je dan tegen iets aan wat je wel helpt en slaap je ietsje beter. Daar kun je dan op door bouwen. Wat je echter het meest gaat helpen is dat je niet gaat zitten wachten op de hulp van anderen maar zelf de regie neemt. Probeer het maar eens.

Heel veel succes Henk, go for it
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Doodswens

34
Agnes-HAM schreef:Wat je echter het meest gaat helpen is dat je niet gaat zitten wachten op de hulp van anderen maar zelf de regie neemt. Probeer het maar eens.
Dit is wel 1 van de moeilijkste lessen uit mijn leven geweest om die knop om te draaien. En soms nog....
Maar het heeft wel enorm veel opgeleverd.
Echter ligt het balletje echt aan je eigen kant om dit te doen.

Echt Henk, we proberen uit liefde je te helpen. Hoe moeilijk het proces ook voor je is.

Re: Doodswens

35
Hoi Henk,

Ik hoop dat de boze bui wat is gaan liggen en je bereid bent te vertellen hoe het nu gaat.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Doodswens

36
Hallo Henk,

In de situatie waar je nu zit is het volkomen begrijpelijk dat je het totaal niet meer zitten. Er moet inderdaad er iets gebeuren, maar niet een schop onder je kont (ik heb me altijd afgevraagd hoe je dat zou moeten doen). De oplossingen en aanpak voor de één hoeven niet per se ook voor de ander te gelden.

Als ik jouw verhaal lees, denk ik dat er twee dingen zijn die aangepakt moeten worden. Niet door jou, maar door de hulpverlening. Maar je moet natuurlijk wel zelf aan de bel trekken.

Ten eerste moet dat AHI omlaag, want op deze manier kom je niet aan gezonde slaap toe. Dat is nu je eerste prioriteit. Ik lees dat je je 'oude' cpap weer krijgt, dus dat is goed nieuws want daarmee sliep je wel goed. Wacht nu rustig af, zorg dat je goed slaapt en lees je cpap uit. Als je AHI niet daalt, neem je contact op met je behandelaars. Als je gespannen en prikkelbaar bent, leg dat dan zo rustig mogelijk uit, maar blijf er beleefd op aandringen dat men je zo snel mogelijk helpt om een goed AHI te krijgen. Anders kom je hier nooit uit.

Dan je moeder. Ik weet uit eigen ervaring dat de zorg voor een dementerend familielid enorm zwaar is. Mijn vader is enkele jaren geleden aan Alzheimer overleden. We, en vooral mijn moeder, hebben er alles aan gedaan om hem zo lang mogelijk thuis te houden maar er kwam onvermijdelijk een moment dat hij wel naar een verpleeghuis moest. Als het niet voor hemzelf was, dan wel voor mijn moeder. Mijn indruk is dat jij eens echt serieus met hulpverleners om de tafel moet gaan zitten om te bespreken of dat moment voor jou en je moeder is aangebroken. Want in de toestand waarin jij je nu bevindt, trek je dat niet meer en het wordt alleen maar moeilijker. Dat is helaas de realiteit.

Het is niet jouw schuld, Henk. Maar als jij niet aan de bel trekt, gebeurt er niets. Het is tijd om knopen door te hakken zodat je ook echt een kans krijgt om te herstellen. Ga dus naar de huisarts en zeg dat je stappen wil maken en dat er hulp nodig is. Nu, niet straks.

Sterkte!
Julius

Re: Doodswens

38
Je voelt je misschien slecht nu, Henk, maar je bent héél goed bezig.
De eerste stap heb je gezet.
Ik zou bijna zeggen: gefeliciteerd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Doodswens

39
Goedemorgen Henk,

Dat gevoel van 'eng worden' en jezelf niet meer zijn noemen we derealisatie. Het wordt veroorzaakt door stress, uitputting en een chronisch gebrek aan gezonde slaap. Er zijn meer mensen met slaapapneu die daar last van hebben, dus je bent niet de enige.

Het is nu belangrijk dat je zoveel mogelijk rust neemt en zoals ik boven al schreef, dat je AHI omlaag gaat in combinatie met een goede slaaphygiëne:

Op regelmatige tijden opstaan en naar bed gaan.
Als je niet kunt slapen, ga dan uit bed en lees wat, drink wat of schrijf je problemen op. Ga niet in bed liggen piekeren. Je bed is alleen om in te slapen.
Blijf niet de hele dag in bed liggen. Sta gewoon 's ochtends op en als je het niet trekt, kun je 's middags een uurtje slapen.
Zorg overdag voor frisse lucht en lichaamsbeweging.
's Avonds niet te lang en te veel achter de computer of TV kijken.
Douchen of in bad gaan voor het slapen.

Dit lijken simpele dingen, en dat zijn het ook. Want een gezond leven bestaat uit simpele gezonde dingen, niet uit moeilijk bezig zijn met stress, problemen en ziekte. Hoe zeer je lichaam en geest ook te keer gaan en hoe slecht je je ook voelt, blijf om je heen kijken naar gewone, gezonde dingen. De zon buiten, een boom of een plant, de frisse lucht, een mooi schilderij of misschien gewoon een tafel. Je hoeft helemaal geen moeite te doen om te ontdekken dat je voortdurend omringd bent door mooie, gezonde dingen. Altijd en overal. Blijf je daarmee verbinden en schenk geen aandacht aan al de gedachten die voortdurend alleen maar om ellende draaien. Proef 's ochtends hoe je koffie smaakt. Voel, als je 's avonds in bed ligt, hoe je koude voeten langzaam lekker warm worden. Merk op dat je ademt en dat je hart klopt, zomaar vanzelf! Jij leeft en jij bestaat, ook zomaar vanzelf!

Heel gewoon. Besteed daar steeds aandacht aan en hou je zo weinig mogelijk bezig met ziek zijn. Die zaken regel je, overdag, bij de huisarts en andere hulpverleners. Maak afspraken en laat je behandelen, maar hou je er alleen mee bezig als het aan de orde is. Schrijf dingen eventueel op, berg ze op in een map en haal ze alleen te voorschijn als het nodig is. Maak 's ochtends je masker schoon en vul je bakje met water, en laat de cpap dan voor wat hij is. Enzovoort.

Zijn daarmee alle problemen en ellende verdwenen? Nee. Echter, iemand schreef ooit dat het leven moeilijk is, maar zodra je dat aanvaardt, wordt het een stuk makkelijker.

Sterkte en succes,
Julius

Re: Doodswens

40
Dank jullie wel

Ik kom zojuist terug van de smash huisartsenpost heb temazepam gekregen en moet morgen de huisarts bellen,

Heel Helder Julius dank en iedereen dank.

Voel me erg zwevend ,mijn c pap omruilen naar devilbiss duurt nog 1 week,nu ahi van 19,5 slaap enorm kort,bij controle longarts ligt het waarschijnlijk aan de c pap want met de devilbiss had ik een score van 5,5 maar ben nu de weg kwijt,

Dank nogmaals voor de steun ,ik ben erg blij met jullie steun,ook al kan ik soms misschien niet op de juiste manier reageren daar baal ik ook zelf enorm van maar ik lees alle tips en advies en probeer er wat mee te doen maar bij de uitslagen van de psychologische tests (destijds) wees uit onder meer dat ik bovengemiddeld scoor op "dingen onthouden"maar zwakbegaafd ben om oplossingen te zoeken ook al worden die aan gedragen,dat is misschien ook de reden dat ik zo klem zit maar ik vind wel steun in de berichten,

Dank zij jullie heb ik toch nog wat kracht in me,(huil nu)

met vr groet

Henk