Tongbijten en kaakspanning

1
Sinds ik een CPAP heb, heb ik problemen met zowel mijn kaken als mijn tong. Blijkbaar moet ik moeite doen mijn kaak 's nachts op elkaar te houden, en beinvloedt dat de spanning van het kaakgewricht. Sinds de CPAP houd ik daar veel meer spanning vast, met als gevolg regelmatig kaakpijn en hoofdpijn. Verder bijt ik, doordat mijn kaak blijkbaar 's nachts anders staat, ook regelmatig 's nachts op mijn tong. Ik vind dat heel akelig, ik word er wakker van maar ook zonder dat heb ik 's morgens vaak een 'aangebeten' (beurse) tongpunt. Super irritant en het kan niet goed zijn lijkt me.

Wie herkent dit? En hoe heb je het opgelost?

Ps ik heb geen MRA

Re: Tongbijten en kaakspanning

2
Tanja, ik herken dit vanuit een eerder bericht vanuit dit forum. De persoon in kwestie had geleerd dat zijn mond gesloten moest blijven bij gebruik van neusdoppen of neusmasker. Dit klopt ook uiteraard.

Gevolg, kaakklemmen, chronische hoofdpijn. Zelfs een einde maken van het leven werd genoemd.

Het masker die voor deze persoon de oplossing was, was het full face masker met kin ondersteuning. Hierdoor was de verplichting om met gesloten mond te slapen voorbij.

De Flexifit 431 van Fisher en Paykel of de Flexifit 432 met foamrand of de Forma met foamrand, beide ook van Fisher&Paykel, hebben ook zo kin ondersteuning.

Het is zeer belangrijk om kaakklemmen te voorkomen.

Het masker is wel groot. De siliconen randen zijn in diverse maten te krijgen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tongbijten en kaakspanning

5
Dag Tanja
Dat probleem ken ik. Ik heb bij de tandarts een soort bitje aan laten meten, dat is van rubber zeg maar, en dat sluit over je ondertanden en boventanden, zodat je tong niet tussen je tanden kan komen, en ook is er geen sprake van spanningen. Dit kan natuurlijk alleen als je nog (gedeeltelijk) je eigen gebit hebt. Het is zo iets als een MRA beugel maar dan zonder klem. Zakt je mond bijv iets open, dan nog zit je tong tegen het rubber aan.
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/

Re: Tongbijten en kaakspanning

6
@ruud tja die kinband. Ik had eerst een niet-verstelbare, die leverde blaren en schuurplekken op. Nu heb ik een verstelbare, zacht ook, en die zat prima maar mijn AHI ging ineens naar 20. Band af, weer prima AHI. Ik heb de indruk dat hoe mijn kaak is gebouwd dat deze door de kinband naar achteren wordt getrokken en dat dat meer ademstops veroorzaakt. Ik wil het nog wel een keer proberen maar ik aarzel om mezelf bloot te stellen aan zulke hoge AhI's want daar word ik wel nog brakker van. Ik was van plan in de zomervakantie nog een poging te doen.

@pauline, misschien is zoiets een oplossing inderdaad. Heeft jouw tandarts dat aangemeten, of moet dat via de kaakchirurg? Ik heb een erg teruggetrokken kaak, kan het dan ook?

Re: Tongbijten en kaakspanning

8
Ik heb dit gewoon bij de tandarts aan laten meten, en dat gebeurt door een afdruk van je gebit, net als bij een afdruk van een kroon. Dan krijg je ook die "klei" in je mond en moet je de kiezen op elkaar zetten. En van die afdruk is voor mij dat bitje gemaakt. Ik weet niet wat voor materiaal het is, maar het is niet stuk te bijten. :D Dus niks geen stellen van je kaak, maar gewoon zoals je je mond houd. En zakt je onderkaak iets naar beneden in je slaap, geen probleem, want het gaat tenslotte om de bescherming van je tong en niet voor een correctie van je kaak. Ik heb hem al jaaaren en het gaat goed. Vergeet ik hem een keer, wat eigenlijk niet voorkomt, dan bijt ik gelijk weer op mijn tong. Aan de zijkant, dus ook altijd een beurse tong.
Als je wilt, kan ik wel een foto sturen?
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/

Re: Tongbijten en kaakspanning

11
Pauline, als deze PB nog in de uit box staat, dan is die nog niet geopend en dus nog niet gelezen. Als deze niet meer in je uit box staat, dan staat de PB in de map verzonden en dan mag je ervan uitgaan dat deze is gelezen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tongbijten en kaakspanning

14
wat ik van de splints zo gauw gelezen heb, is dat het gemaakt is van hard materiaal. Mijn bitje, zo heb ik hem genoemd, is van zacht materiaal, een soort rubber. Als je hem in je mond heb, wil je hem stuk bijten, maar dat lukt je niet. Ik draag hem nu al wel 6 jaar, en hij geeft nu een paar scheurtjes. Je tong komt tegen de verbindingsplaat van het boven en onder gebit, en kan daardoor niet tussen de tanden en kiezen komen.
groetjes Pauline
ik heb een Res Med air sense 10, en een masker van Res Med Wisp.
http://www.cpap.nl/c-698316/resmed/