Wennen aan de CPAP?

1
Sinds 2 weken slaap ik met een CPAP. Mijn verwachting was dat door het gebruik van de CPAP de AHI significant zou dalen maar dat gebeurt niet. Daarom vraag ik mij af hoelang het duurt voordat die verlaging zichtbaar wordt. Wat nu als de druk te laag is ingesteld? Hoe kom ik erachter of de druk voldoende is?

In mijn geval staat de druk op 5. Ik had verwacht dat de druk op auto zou worden gezet. Dan zou de CPAP zelf wel bepalen wat de ideale druk is.

Voor de duidelijkheid. Het gaat mij niet om de symptomen van OSAS maar enkel om het terugbrengen van het aantal ademstops. Voor het gemak ga ik ervan uit dat als de ademstops voldoende zijn teruggebracht de symptomen van OSAS in meer of mindere mate zullen verdwijnen.
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

3
Ik heb een Philips Respironics Dreamstation. Tot nu tot met een F&P Eson 2 masker maar ik ga nu een F&P Brevida uitproberen. Mijn AHI zit tussen de 12 en 24 in, afhankelijk van hoe ik lig. Bij een PSG kwam ik uit op +14. Met de CPAP kom ik uit op 9.
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

4
Een druk van 5 cmh2o is waarschijnlijk te laag. Je kunt vragen of de druk hoger kan worden ingesteld. Als de druk op bijv 8 wordt ingesteld, dan kun je vragen of de uitademings druk op 7 of 6 of op 5 cmh2o kan worden ingesteld. Zeker bij een neusdoppen masker als de Brevida kan de lage druk een benauwd gevoel geven.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wennen aan de CPAP?

5
Ik had al het idee dat de druk te laag zou zijn. Ik heb dat al 2x gevraagd aan de behandelaar maar die willen wachten. Volgens hen zou je aan de CPAP moeten wennen en dan zou het beter worden. Natuurlijk moet je aan het masker wennen. Ik sliep de eerste dagen inderdaad slecht. Maar dan nog zou de juiste druk je ademweg open moeten houden, toch??.
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

6
Een apneu kan onderdrukt worden, maar als de druk te laag is dan lukt het de cpap niet om de luchtwegen te openen. Het voordeel van een vast ingestelde druk is dat de luchtwegen continue worden voorzien van een constante stroom lucht.

Vaak is dit voldoende om het aantal apneus flink te laten dalen. Bij een variabele druk, moet het apparaat eerst bepalen of de ontstane adem stop aan de voorwaarden voldoet en of deze bestaat uit de centrale vorm of de obstructieve vorm.

bij de centrale vorm mag de druk niet worden gewijzigd daar de luchtweg gewoon open is. Bij de obstructieve vorm is de luchtweg gesloten en moet door de druk verhoging de luchtweg getracht te worden geopend. De maximaal ingestelde druk is dan de begrenzing of de apneu in zijn geheel of deels worden weggeblazen. Bij een vaste druk is dat meteen de grens.

Bij een titratie periode, dit is de periode om te zien wat de beste druk zal zijn om de meeste , meestal 90 tot 95 %, apneus weg te blazen. De druk wordt dan vaak variabel ingesteld en bij de 90 of 95 % instelling staande druk wordt dan vaak als vaste druk ingesteld. In dit geval is er gekozen voor een vaste instelling van 5 cmh2o,maar duidelijk is dit nog te laag om effectief te zijn. Een AHI van 0-3 moet mogelijk zijn bij een juiste instelling.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wennen aan de CPAP?

7
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Is er ergens documentatie te vinden over hoe de initiele druk wordt berekend. Ik neem aan dat de arts die 5 cmh2o ook niet zomaar uit zijn duim zuigt. Hoewel [depri]
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

8
Soms wordt de druk berekend aan de hand van de Nekformule , vaak door de variabele druk gedurende een aantal weken en soms uit de duim gezogen.

Hier de Nekformule berekening.

http://www.apneuvereniging.nl/forum/sea ... mit=Zoeken

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wennen aan de CPAP?

9
Die druk van 5 komt wel aardig overeen met die nekformele.

Ik heb vandaag nog een keer de behandelaar gebeld en inmiddels staat de cpap op auto op een druk van 5 tot 10. Gelukkig maar want anders had ik het spul zelf op auto gezet :evil:
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

11
In Sleepyhead lees ik bij 'statistieken' - 'kanaal 95%': 10. Op de CPAP bij 90% druk: 10. Beide gelijk aan de maximale druk. Dus volgens mij gaat er iets niet goed. Ik had vannacht een ahi van +24 met enorm veel centrale apneus (148). Ik had ook voortdurend het idee dat het apparaat mijn ademfrequentie bepaalde. Ik neem aan dat die CA's ontstaan doordat de druk te hoog is?

Overigens gebruik ik nog het F&P Eson 2 masker. Door de overmatig flexibele slangaansluiting van de Brevida is het me nog niet gelukt om goed te kunnen liggen. De slang hangt aan een elastiek die vast zit aan de muur achter mijn bed. Als die te strak staat trekt die het masker lek, als te los dan hangt de slang in mijn gezicht. Ik zou iets moeten hebben zodat de slang recht van boven komt.
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

12
Ik zou wel eens willen weten of SleepyHead ook bij jou CSR aangeeft.

Cheyne Stokes ademhaling. Als dit zo zou zijn, zie je dan een golfbeweging met tussen deze bewegingen een vlakke horizontale lijn?

Een druk tussen zeg 12 en 20 kan centraal Apneu uitlokken.

Als bovengenoemde voorkomt, dan is de behandeling met je huidige cpap misschien niet de juiste.

Voor de behandeling met CSR is een bipap of een ASV vaak een betere therapie.

Het probleem met de slang is via een slangenhengel op te lossen.

Zie subforum Tips en trucs, bericht Het gevecht met de slang en hoe op te lossen.

De F&P Brevida is een neusdoppen masker waarbij afstelling zeer nauw luistert. De vorm van de neus is daarbij van belang.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wennen aan de CPAP?

13
Geeft Sleepyhead CSR aan als periodieke ademhaling? Die was vannacht 8 en meestal is die lager.

Ik ben zelf ook al op zoek maar is er ergens een goed artikel te vinden over de relatie tussen druk en centrale apneus?
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

14
In de bovenste grafiek, incidenten grafiek, zie je meestal CSR staan. Vaak wordt dit in groen gekleurde balken gegeven en duurt dit voor een langere periode aangekaart. Periodieke ademhaling is mogelijk.

Centraal Apneu is nog steeds moeilijk voor de medische wereld om uit te leggen. De hersenen stoppen met het afgeven van het signaal om adem te halen. Dit kan door vele oorzaken komen. Een te hoge druk kan dit ook veroorzaken.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wennen aan de CPAP?

15
Als ik dit lees: http://www.apneaboard.com/forums/Thread ... CSR?page=2 dan is CSR enkel zichtbaar als het geregistreerd is door de xPAP. Bij mij staat het aan in Sleepyhead (instellingen -> incidenten) maar zie ik geen CSR-incidenten. Ik zie overigens 'vibrerend snurken (VS2)' ook enkel als er minstens 1 incident is geregistreerd.

Ik heb inmiddels de bovendruk lager gezet, naar 8, en zal morgen eens kijken wat dat doet voor de hoeveelheid centrale apneus.
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

16
Eigenlijk vind ik het vreemd hoe de APAP reageert op een CA. Ik zou denken dat als de APAP een CA registreert dat ie dan in ieder geval de druk niet verder omhoog zet. In de registratie van afgelopen nacht lijkt het erop dat de druk wel omhoog gaat. En dan bof ik nog dat de bovengrens op 10 staat [shot]

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat de algoritmiek in de APAP zo brak is. Waarom regelt de APAP de druk niet omlaag, of in ieder geval niet omhoog, als er een CA wordt geregistreerd??
Philips Respironics Dreamstation + Dream Wear | AHI 2,5 | druk 9 - 13

Re: Wennen aan de CPAP?

17
Het kan zijn dat de apap een echo terugkreeg, dus een obstructieve Apneu en dus een valse CA registratie. Dan wordt de druk wel verhoogd.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar