Buteyko

1
In 2009 zijn er een paar berichten geplaatst over de z.g. Buteyko ademhaling. Door iedereen werd die therapie neergesabeld. Waarom? Ja het wetenschappelijk bewijs is dun. Onlangs was er op de TV een didgeridoo speler, die door 2 keer 15 minuten per dag te spelen, van zijn snurken en van zijn cpap apparaat verlost was. Een toevalstreffer, ja misschien. Waarom zet dit de mensen niet aan het denken? Zowel bij de didgeridoo speler als bij de Buteyko ademhaling gaat het om en andere ademhaling dan gebruikelijk is.
De Buteyko ademhaling was in eerste instantie gericht op astma. 50 jaar na die uitvinding blijkt de helft van de astmapatiënten van hun probleem af te zijn. De andere helft heeft een overheersen allergie probleem.
In de loop van 50 jaar zijn er meer voordelen van ontdekt, zoals bestrijding van apneu.
Er is een uitgebreide website: http://oxygenadvantage.com/ , waar veel op te vinden is, in het engels.
Apneu patiënten beweren, ja overdag kan ik anders gaan ademhalen, maar wat gebeurt er 's nachts. Ja nooit geprobeerd, nooit genezen. Hoewel ook hier weinig wetenschappelijk bewijs voorhanden is, schijnt bij langdurig oefenen het centraal zenuwstelsel te herprogrammeren, zodat ook 's nachts neusademhaling wordt volgehouden.
https://www.youtube.com/watch?v=i6lxO6W2-m8 met de uitleg van apneu.
http://oxygenadvantage.com/improved-sleep/ met de therapie.
In Nederland zijn diverse instituten, die een Buteyko ademhaling aanleren, zoals buteyko-instituut.nl
neem wel een goed gecertificeerd instituut, geen beunhaas.

Re: apneu

2
Allereerst is dit een forum van, voor en door mensen die problemen hebben (of hadden) met slaapapneu.
Uit de opstelling van jouw bericht twijfel ik persoonlijk of jij in bovenstaande categorie valt.
Het is wel zo netjes om in een eerste bericht jezelf voor te stellen en hoe jij jouw slaapapneu ervaart en daar eventuele vragen over te stellen.
We proberen dit forum vrij te houden van op advertentie lijkende berichten. Mocht jij zelf positieve ervaringen hebben, laat ons dan weten hoe bij jou apneu ontdekt is en wat jouw uitslag was van jouw slaaptest. Als je dan de waarden kan geven na jouw succesvolle behandeling met de Buteyko methode kan je misschien mensen overtuigen. Ademhalingsoefeningen zijn zonder meer goed om een hoger rendement te krijgen van de ademlucht. Maar dat met oefeningen zoals Buteyko of didgeridoo spelen slaapapneu te genezen zouden zijn, kan er bij mij helaas niet in. De obstructies die in de luchtweg ontstaan tijdens de verslapping van de weefsels gedurende de slaapfase zijn een mechanisch probleem. Ook geoefende spieren ontkomen hier niet aan.
Ik speel vanaf mijn 12e jaar al tuba en heb dus (denk ik van mijzelf) geoefende longspieren. Doch dit voorkwam niet dat ik slaapapneu patiënt werd met 48 ademstops per uur. Sedert 2003 moet ik slapen met een beademings-ondersteuning zoals een CPAP, hetgeen de minst invasieve manier tot nu toe is die voldoet. Ik ben ook sinds datzelfde jaar actief in dit forum en heb sindsdien bijna alle berichten voorbij zien komen, dus ook de zogenaamde wonder methodes.

Ik vraag je om wat meer over jezelf te vertellen om mijn twijfels weg te nemen.

Intussen Houdoe

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.