Nieuwe CPAP gebruiker

1
Hallo, eerst ff voorstellen, mijn naam is Jan en ik woon in het zuiden van het land, nu heb ik 3 weken ook een CPAP ( ResMed AirSense 10 autoset ) en het Neusmasker Mirage FX, ook heb ik masker van Philips (DreamWear) gekregen.
Ik ben nu al redelijk gewend aan mijn situatie (slapen met een masker) op het moment bevalt het FX masker nog het beste, het DraemWear masker vind ik niet zo goed, ik slaap veel op zij, en dan verschuift dit en hoor je de lucht ontsnappen, ook de lucht die aan de voorkant van het masker blaast mijn echtgenote bijna het bed uit (hi) die luchtstroom is wel hinderlijk, mijn ResMed wekt goed ook al heb ik af en toe het gevoel dat er teveel lucht uit komt, volgende week terug op controle, eens kijken wat de verdere mogelijkheden zijn.
Gr. Jan
Laatst gewijzigd door Jan048 op 28 jun 2017, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Nieuwe CAP gebruiker

2
Welkom Jan, staat jouw Resmed als automaat ingesteld of als een cpap met vaste druk?

Als automaat zoekt de Resmed vaak het maximum op. Sterkte je slaapt met een druk van 6 cmh2o als minimum en 10 als maximum, dan zal de Resmed vrijwel de gehele nacht staan blazen op 9,4 tot 9,8 cmh2o. Vaak kiest men dan liever voor een vaste druk.

Heb je vragen over de Resmed stel ze of kijk ook in het subforum van Resmed. Daar staat ook wat handleidingen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

3
Hallo Ruud, als je bedoeld de aanlooptijd, die staat op auto, ik zou niet weten waar ik de vaste warde kan veranderen.
Heb de aanlooptijd een paar keer uitgezet, maar dan heb ik het gevoel dat de druk te hoog is, ik moet dan telkens diep inademen, en dat is niet prettig met een kinband, ik probeer (en dat lukt ook) het masker ± 7 uur op te houden.

Gr. Jan

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

4
Nee, dat is de Ramp.

Ik citeer apneu-portal.nl
Daarnaast bestaat de APAP (Automatic Positive Airway Pressure) die hetzelfde doet als de CPAP, maar die de druk laat variëren naar behoefte.
Op het moment dat de APAP detecteert dat er een afsluiting ontstaat, zal hij automatisch de druk verhogen tot een punt dat er geen afsluitingen meer ontstaan.
Om te voorkomen dat dit zou doorgaan tot de maximale capaciteit van de APAP is bereikt, wordt meestal een maximale druk ingesteld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

5
Heb het programma ResSan 5.5.0.9285 kunnen bemachtigen, maar wil nog niet direct de SD kaart in de computer doen, ik weet niet wat er gaat gebeuren, ga mandag eerst eens op controle met de hele handel, dan kan ik volgende week eens proberen of het lukt om met deze versie de SD kaart uit te lezen.

Gr. Jan

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

9
Jahoor, de ApneuVereniging in Nederland is juist voorstander van zelf uitlezen. In overleg met de leveranciers hebben de laatste er in toegestemd dat de officiële software aangeboden wordt onder voorwaarde dat hulp niet door hen, maar door de Gebruikersclubs van de ApneuVereniging wordt gegeven.

Sommige zetten dit dan ook exclusief bij de verkoop van de software op hun website.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

12
Jan, dat betekent dat de cpap nog zo 20 minuten blijft doorblazen om de slang van binnen te drogen. Er kunnen zich condens druppels op de slang hechten, evenals in het masker.

De druk toevoer is dan erg laag maar nog net voelbaar.

Tip. Na het scheren, douchen, kun je het aan en uit knopje ingedrukt houden. Dan springt de cpap in eco stand.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

14
Vandaag voor het eerst de AirSense uitgelezen met het programma ResSan, dit ging perfect, wat ik nog mis (kan zijn dat ik het niet gezien heb) hoe kan ik de gegevens uitprinten, of is dit niet mogelijk?
Is er hier op het forum iemand die ervaring heeft met de Philips DreaWear masker?

Gr. Jan

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

17
Hallo Jan, kijk eens naar de optie Aantekeningen/Rapport in Rescan.

Als je gegevens hebt geselecteerd, dan kun je ze afdrukken , mailen, als pdf opslaan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

19
Jan, deze kun je per tabblad uit printen via het menu. De meest linkse button kun je openen en dan kun je printen. Dus statistieken, dagelijks en overzicht kun je apart uitprinten.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuwe CPAP gebruiker

20
Afgelopen nacht geslapen met het DreamWear masker, maar alles van ideaal, mijn echtgenote is gevlucht naar een andere kamer, zij dacht dat er een storm was, zelfs heb ik ook gemerkt dat het masker veel lucht verplaatst, vooral aan de voorkant, had de instelling al naar neus gewijzigd voor het masker, maar helaas terug naar het Mirage FX masker.
Nu heb ik gelezen (hier op het forum) dat het gaatje aan de voorkant kan afgeplakt worden met luchtdoorlatend pleister, als ik dit doe, krijg ik dan niet teveel druk binnen?
Gr. Jan
Laatst gewijzigd door Jan048 op 05 jul 2017, 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.