Klopt de richtlijn voor behandeling wel?

1
Algemeen wordt aangenomen dat een AHI rond de 5 als 'normaal' beschouwd kan worden. Deze waarde wordt ook door behandelaars aangehouden als indicator, gestreefd wordt naar een behandeling die leidt tot een AHI <5. Maar klopt dit eigenlijk wel? Ik heb me - nieuweling als ik aanvankelijk was - uiteraard hewoon geschikt in de gangbare behandeling en aangenomen dat dit blijkbaar goed was. Maar ik begin er steeds meer aan te twijfelen. Op basis van ervaring en op basis van logisch nadenken. Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.

Wat betreft de ervaring: Tot voor kort (voor ik begon aan de vitamine B12 behandeling) schommelde mijn AHI tussen de drie en vier, met uitschieters naar boven en heel soms naar beneden. Maar ik bleef extreem moe, en af en toe een lagere AHI durfde ik niet aan een goede dag te koppelen en wuifde ik weg als toeval. Zo'n zeven weken geleden startte ik - vanwege de aanhoudende vermoeidheid- met vitamine B12 injecties. Ik knapte vrij snel al wat op, al heb ik nog hele slechte dagen ertussen, en gelijktijdig begon ook mijn AHI te zakken. Ik weet dit aan betere spierfunctie vanwege meer energie door B12 en dus betere ademhaling ook. Ik dacht nog niet verder. Tot me de laatste weken opviel dat mijn hele slechte dagen zonder uitzondering - toeval of niet - vallen op de dagen nadat mijn AHI die nacht hoog was. Ik kan zonder op mijn apparaat te kijken op grond van hoe ik me voel vrij accuraat schatten hoe hoog mijn AHI die nacht was. Het omslagpunt ligt bij mij rond de twee. Een hogere AHI vertaalt zich in slechter voelen, een lagere in ik voel me goed. Dat is toch bijzonder, als de behandelaars streven naar AHI onder de vijf en je lacherig aankijken als je een AHI van 3 of 4 nog naar beneden wilt krijgen.

Dan theoretisch. Een normale slaapcyclus duurt ongeveer 90-120 minuten, en we hebben er zo'n vijf a zes per nacht Een AHI van 5 betekent dat je gemiddeld elke 12 minuten wakker wordt. MIjn inziens is het dan volstrekt onmogelijk een 'normale' nachtrust te hebben met voldoende 'normale' slaap (lees: voldoende uitrustslaap en voldoende droomslaap). Je wordt immers veel te vaak wakker om zelfs maar een geringer aantal slaapcycli te doorlopen? Waarom dan toch de AHI op 5 als normaal beschouwen?

Weet iemand waar de grenswaarde AHI=5 vandaan komt? Ja, gezegd wordt dat iedereen 'wel eens' een ademstop heeft. Maar 'wel eens' is iets anders dan elke twaalf minuten, nog even afgezien van de lengte van de stops. Is er eigenlijk onderzoek gedaan naar de hoeveelheid ademstops bij normale mensen, en naar de ideale behandelwaarde? En hoe beleven jullie je vermoeidheid in relatie tot AHI? ik weet dat hier op het forum veel geadviseerd wordt niet te veel naar de AHI te kijken, maar naar hoe je je voelt. Ik snap ook dat een AHi van 1, waarbij de ademstops lang duren, veel meer klachten kan veroorzaken dan een hogere AHI met korte stops. Maar in zijn algemeenheid is de AHI de index waarmee wordt gewerkt. Bij mij is het verwchil tussen 2 en 3 dramatsich. Hoe zit dat bij jullie? En wie weet meer over onderzoek of theorie?

Re: Klopt de richtlijn voor behandeling wel?

2
Hoi Tanja, je hebt er goed over nagedacht

De waarde van vijf per uur is gewoon zo gesteld in de Osas richtlijn, die momenteel nog van het jaar 2009 komt.

Deze wordt nu herzien en zal waarschijnlijk in het jaar 2018 opnieuw bekend worden gemaakt als hernieuwde richtlijn.

Het omslagpunt, zoals jij het noemt, kan voor iederéén anders zijn.

Een AHI van 5 per uur is dus maar een richtlijn. Ook als je lager dan 5 per uur hebt kun je ontzettend last van vermoeidheid hebben.

Artsen (be)horen daar alert op te zijn, echter men verschuilt zich al gauw achter de richtlijn.

In elk geval moet men een onbehandelde patiënt die zich met ernstige vermoeidheid klachten meld en bij een slaaptest met een uitslag van 5 per uur in behandeling nemen.

Men behoort dan verder te kijken. Maar ja, niet iedereen zal dat doen.

Zolang er soms nog lacherig door HA over Apneu wordt gesproken blijft het een lange weg te gaan.

Daarom is de afstelling van de cpap met een juiste druk instelling zo belangrijk.

De juiste 'Sweet' spot te vinden is iets wat de patiënt samen met de Osas deskundige of leverancier moet uitvinden.

Zie voor de sweet spot dit bericht.

http://forum.apneuvereniging.nl/viewtop ... ilit=Sweet

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Klopt de richtlijn voor behandeling wel?

3
Ja, ik denk er zeker over na, vooral omdat ik het verschil zo goed kan voelen. De afgelopen dagen waren hoog in AHI, en niet alleen voel ik me dan veel vermoeider, mijn schouder (spierziekte) doet het dan ook zichtbaar en voelbaar slechter. Alles in mij functioneert slechter dan. Dank voor de link naar het stukje over de sweet spot. Ik ga mijn scores toch eens beter bestuderen, en er dan toch maar weer een keer achteraan. Er is ook nog steeds iets geks met mijn ademhaling aan het eind van de nacht, volgens mijn partner adem ik dan veel oppervlakkiger en dan loopt de AHI ook op. Misschien staat de druk toch nog de hoog en raak ik (te) vermoeid van tegen de druk inademen.

Re: Klopt de richtlijn voor behandeling wel?

4
Zoals de naam het al zegt, het is een richtlijn. Maar je benoemt maar 1 onderdeel van de richtlijn en dat is het getal. Echter de richtlijn gaat nog veel verder en dat is namelijk dat het een combinatie moet zijn van hoe iemand zich voelt en het ahi. Natuurlijk is het een streven van onder de 5 (let op, dit geldt enkel voor de cpap in de richtlijnen). Elke andere behandeling is de richtlijn dat je ahi aanzienlijk naar beneden gaat en de combinatie hoe iemand zich voelt.
Concreet houdt dit in dat het voor iedereen anders is en er geen duidelijke maatstaf is. Ja het getal ahi 15 is een duidelijke dat iedereen die daarboven zit een behandeling nodig heeft. Iemand die onder de 15 zit maar geen klachten ondervindt?? Daar geeft elke arts zijn eigen draai aan en ook (maar misschien lees ik iets over het hoofd) is de osas-richtlijn daar niet helder in.

Het komt er simpelweg op neer dat elke apneu-er zelf goed moet inlezen wat zijn rechten zijn en mondig moet zijn naar een arts/behandelaar om een goede behandeling/zoektocht te krijgen bij aanhoudende klachten.

Dan als je het puur op cijfertjes wil bekijken zegt een ahi nog weinig. Veel meer zegt hoe lang de ademstops zijn en de zuurstof daling. Iemand die een ahi van 5 heeft van 10 sec en een lichte zuurstofdaling zal veel minder wakker worden en beter in de rem slaap zijn dan iemand die een ademstop van 1minuut heeft met een daling naar 80%.
Helaas is ook mijn ervaring dat er al heel snel naar het getal gekeken wordt en niet verder. En dat is in mijn ogen dus verkeerd.

Re: Klopt de richtlijn voor behandeling wel?

5
Dirk dat klopt, zo ZOU het moeten zijn, kijken naar AHI plus hoe je je voelt. Maar we weten allemaal dat op de meeste plekken - ook de slaapcentra, enkele uitgezonderd- dat totaal niet zo is. Zodra de AHI redelijk is, wordt er niet meer gevraagd naar hoe je je voelt. Integendeel, als je klaagt dat je je niet goed voelt moet je geduld hebben en/of ligt het aan andere dingen want de AHI is 'normaal' en 'iedereen stopt wel eens met ademen in zijn slaap'. Veertig keer in een normale nacht (5x8) is mijns insziens nauwelijks normaal te noemen.

We hebben nog eenlange weg te gaan.

Re: Klopt de richtlijn voor behandeling wel?

6
Is zo per persoon verschillend ik ben van 40 pu zonder apperatuur naar 4.3 per uu zonder apparaat gegaan gebruik nu niks meer omdat ik me rotter wakkerwordt met mra en lager ahi dan zonder wat in erasmus zeggen ze wat is kwaliteit van le en 1.2 stops en de rest vd dag pijn of iest meer stops en minder pijn