Twee nachten met neusmasker

1
Beste medeforumleden,
Ik ben hier net nieuw, na vele omzwervingen eindelijk een dianose: slaapapneu. Een hdi van 27,1. Was al lange tijd erg moe en slaperig, etc. Heb ook nog een longembolie gehad, 6 mnd geleden, en alle steeds erger wordende klachten (o.a. benauwdheid) werden ten onrechte daarmee in verband gebracht. Vandaar een late diagnose. Nu twee nachten met cpap geslapen, hdi terug naar 5.7, maar wel korte nachten. Ik kan denk ik prima wennen aan het apparaat, en was na de eerste nacht bevrijd van in ieder geval 1 akelig symptoom overdag. Helaas, deze ochtend, bij de koffie als het ware, druk op de borst, benauwd, zelfs een beetje duizelig, en neus verstopt. Herkent iemand dit?

Re: Twee nachten met neusmasker

2
Welkom op het forum.

Veel mensen hebben de eerste tijd na de start van de therapie last van (spier)pijn op de borst waardoor doorademen lastiger wordt, met als gevolg daarvan een benauwd gevoel. Die spierpijn wordt veroorzaakt doordat het inademen met de CPAP makkelijker is, en het uitademen juist wat moeilijker, dan je gewend was. Je gebruikt daardoor de "ademhalingsspieren" anders dan voorheen. Deze klachten zijn meestal van voorbijgaande aard.

Het verkoudheidgevoel komt doordat het neusslijmvlies geprikkeld raakt door de voortdurende luchtstroom die door de neus geperst wordt. Dit kun je oplossen door de bevochtiger te gaan gebruiken, eventueel gecombineerd met een verwarmde slang, die je op eigen kosten aan kunt schaffen bij je leverancier.

Voor je begon met de therapie had je ieder uur een x aantal ademstops. Je lichaam maakt bij iedere ademstop een flinke hoeveelheid adrenaline aan omdat het denkt te stikken. Nu je behandeld wordt, en minder ademstops hebt, maakt je lichaam veel minder adrenaline aan. Je lichaam is wel gewend aan die grote golf en moet er nu aan wennen om het met minder te doen. Dit veroorzaakt dat vermoeidheidsgevoel. Veel mensen hebben hier last van, al is de heftigheid en de duur van de vermoeidheid bij iedereen anders.

Het is dan ook zaak om de tijd te nemen voor het wennen en herstellen. Hierbij moet je eerder in maanden dan in weken denken. Bij sommigen duurt verbetering zelfs jaren. Wel is de algemene regel dat de schade die na 3 jaar nog resteert, blijvend is.

Ik wens je veel succes en hoop dat je je snel beter gaat voelen. Bedenk hierbij wel dat de verbetering begint met kleine dingen en langzaam kan gaan. De schade is tenslotte ook niet in een nacht ontstaan.

Groet
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Twee nachten met neusmasker

5
Hoi Ruud,
Dank. Ik heb een philips dreamstation, met bevochtiger. Die verstopte neus is denk ik niet een gevolg van het apparaat, ik had het al een tijd eerder. De cpap werkt erg goed en zit ook confortabel. Mijn probleem op dit moment is inslapen. Ik kan vele uren wakker liggen, weliswaar aan de cpap, maar dat schiet toch niet op lijkt mij. Vannacht om half vijf ingeslapen, tot 7.
Gewenningsfase?

Groet,
Frank

Re: Twee nachten met neusmasker

6
Frank,

Slapen met een CPAP kost bij sommigen erg veel gewenning. Ik heb vorig jaar na 2 maanden nauwelijks slaap het apparaat aan de kant gesmeten, heb kno-operaties gehad, maar die hielpen niet en toen dus toch weer een CPAP. Was dit keer super gemotiveerd om het te laten slagen. Heeft me 6 weken gekost voor ik er de hele nacht mee doorkwam. De beste methode voor mij was om in bed alleen maar met CPAP te liggen (slapen=CPAP gebruiken). Kon ik niet slapen (tig keer): uit bed, CPAP uit en masker af, even relaxen met een bakje thee en half uur later weer proberen, altijd mét CPAP.
Ik snap dat het slecht uitkomt met je werk en zo, maar mijn boodschap is dat het tijd nodig heeft en dat je erg weinig keus hebt..

Succes!

Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Twee nachten met neusmasker

7
En als de neus tijdens gebruik dicht gaat: probeer een neus-mond-masker. Ik vind zelf de F&P Simplus heel comfortabel.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Twee nachten met neusmasker

8
Ha Frits,
Dank voor jouw reactie. Ja, ik ga dat ook doen-slapen is cpap. Een soort conditionering. Ik leg ook niet zo slecht met het ding, het punt is inslapen. Haha. Het is inderdaad wel een hele tijd om te wennen die jij bescrijft. Maar ja, het lijkt uiteindelijk toch gelukt, dat geeft hoop.
Groet, Frank

Re: Twee nachten met neusmasker

10
persluchtpiraat schreef:En als de neus tijdens gebruik dicht gaat: probeer een neus-mond-masker. Ik vind zelf de F&P Simplus heel comfortabel.
Hoi Pers,
Kun je een full face masker en een neus masker afwisselen? Ik kan nu alleen met otrivin op mijn neusmasker (en dat is geen optie voor de wat langere termijn) maar misschien later weer wel. Het neusmasker is op zich comfortabel dus ik zou dat erbij willen houden ook als ik die simplus aanschaf. Kortom: kun je afwisselen of moet je voor 1 soort kiezen, wat denk jij?

Groet,
Frank

Re: Twee nachten met neusmasker

11
Ja hoor, je kan gewoon omwisselen, zelfs binnen de zelfde nacht als het met een masker niet lukt. Doe bij voorkeur de aanschaf van een extra masker in samenspraak met behandelend arts of consulent, omdat u nog zo kort bezig bent en het allemaal nog niet zo lekker loopt. Ik hoop dat u in die sfeer goed contact onderhoudt.

Mocht dat er niet inzitten, dan kunt u hier een model downloaden voor de maatvoering van de Simplus https://5faacd0c97cf0d23c6dc-064f3cd61b ... d-2014.pdf

Op het eerste gezicht lijkt de Simplus een knots van een ding (zeker in vergelijking met de Quattro Air) maar hij is veel stabieler, en "smelt" als het waren op het gezicht en je hebt er geen omkijken naar.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i