Lage hartslag in rust

1
Beste lotgenoten,

ik heb in rust een hartslag van 45-50 en wanneer ik in bed lig zelfs 40-45. Normaal als ik bezig ben is deze gewoon tussen 60-80. Wanneer ik ook maar even ga liggen zakt hij gelijk naar ruim onder de 50. Ook de zuurstofsaturatie gaat in rust fors onderuit, van 98/99 naar 94. Iemand die hier ook last van heeft? En zou dit met de osas te maken kunnen hebben? Ik ben hiervoor bij de cardioloog geweest en de lage hartslag kwam inderdaad naar voren bij een 24 uurs ECG. Volgens de cardioloog was dit echter geen probleem terwijl op de site van de hartstichting een hartslag van onder de 50 bradycardie wordt genoemd.

Mvg

Re: Lage hartslag in rust

2
Ik zit ook zo rond de 50 in rust.
Hamvraag is: hoe voel je je?
Niet benauwd?
Geen duizelingen als je opstaat?
Een beetje stevig doorwandelen gaat gewoon?
Dan zou ik me maar niet te veel zorgen maken.

Getallen zijn leuk, maar kunnen ook voor onrust zorgen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Lage hartslag in rust

5
RuudV schreef:Hallo Menno,
ja ik voel me regelmatig benauwd en duizelig wanneer ik dan opsta. Ook ervaar ik deze klachten bij inspanning. Ik heb al veel cardiologisch onderzoek gehad maar er wordt niets gevonden.
Gebruik je toevallig betablokkers?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Lage hartslag in rust

7
@ Menno; Nee ik gebruik geen Betablokkers. Ik heb al vele cardiologische onderzoeken gehad en er is nooit iets naar voren gekomen dus nooit medicatie gekregen.
@RuudJ; ja ik gebruik inderdaad een full facemasker. Ik heb het echter ook wanneer ik in mijn relaxfauteuil ga liggen en mijn cpap dus niet gebruik.....

Bedankt voor het meedenken

Re: Lage hartslag in rust

8
Ruud,

Ik heb ook een trage hartslag in rust, lage 50 zeg maar, die 's avonds beneden de 50 komt en 's nachts af en toe beneden de 40.
Ben uitgebreid onderzocht, maar zijn geen afwijkingen geconstateerd.
Vóór mijn CPAP behandeling ben ik paar keer in het zkh beland met boezemfibrilleren en sinds ik de CPAP gebruik, 9 maand nu, heb ik erg veel last van duizeligheid, periodes met hartkloppingen en hartoverslagen en nog wat meer vreemde dingen.
Zou kunnen komen door hormononale veranderingen, maar ik heb het idee dat het deels ook aan de druk van de CPAP ligt waar ik niet goed tegen kan en daarom ben ik nu op zoek naar alternatieven (Inspire, MRA)
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Lage hartslag in rust

10
Mijn hartslag daalt in rust tot onder de 40, zo rond de 35. Maar ik heb jaren intensief gesport. Een zogenaamd sporthart, zegt de cardioloog. De saturatie daalde voorheen overdag tot 90-92. De waarden 's nachts ken ik niet, maar sinds ik opnieuw weer apneu-therapie heb met de cpap, zijn de problemen met de saturatie opgelost. De lage hartslag tijdens de slaap is gebleven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Lage hartslag in rust

11
Bedankt voor de reactie MarBle, dat is inderdaad een hele lage hartslag maar als je inderdaad een sporthart hebt geen uitzondering. Wel typisch dat je overdags zo'n lage saturatie hebt gehad en dat dit dan door de cpap beter is geworden. Is dan je ademhaling overdags beter geworden door de therapie? Ik heb blijkbaar ook een disfunctionele ademhaling naast de Osas. Heb je verder geen klachten van de lage hartslag?

Re: Lage hartslag in rust

12
Mijn korte apneu geschiedenis.  
 Vijf jaar geleden constateerde men bij mij een hartritmestoornis. Het type was boezemfibrilleren, maar met een langzame hartslag tussen de 40 en 50 per minuut. De hartslag was niet erg onregelmatig. Twee jaar later was dit wel het geval. Mijn cardioloog wees mij ook op een mogelijke slaapapneu, dus naar de longarts en inderdaad centrale slaap apneu en wel een cheyne stroke ademhaling.  Deze is in sleepyhead gemakkelijk te herkennen (zie google). Uiteindelijk ben ik naar SEIN Zwolle doorverwezen. In overleg met mijn eigen ziekenhuis is besloten een pacemaker te plaatsen. Een pacemaker met een apneusensor.  De frequentie staat nu op 60. Duizeligheid is wel verdwenen, maar op mijn apneu had het geen invloed. 
Bij SEIN hebben ze alles geprobeerd, helaas zonder succes. Zowel een CPAP, als een BiPAP geen resultaat. Vervolgens door verwezen naar het UMCG afdeling centrum voor thuisbeademing. Hier krijg ik begin 2018 een ASV. Hiervoor was een echocardiografie noodzakelijk. Bij dit onderzoek wordt de pompkracht van je hart gemeten. De maximale pompkracht is ongeveer 60%. Bij een percentage onder de 45% kunnen complicaties ontstaan. Vooral mensen met hartfalen hebben hiervan last.  Ik hoop op goede resultaten van de nieuwe behandeling.