Vragen & Fabels over Maskers door Sandra Houtepen Strong

1
Overgenomen uit het Facebook Account van de ApneuVereniging omdat dit een interessant bericht en vervolg daarop was.

Omdat er nogal wat vragen en fabels over maskers hier rondwaren :
Even ter verduidelijking. ALLE apneu patiënten ademen Door hun mond vòòr de behandeling. Gewoon omdat je bij een adem stop bijna stikt en je mond open doet in reflex om lucht te happen. In principe is een neusmasker beter en als de druk van de cpap goed afgesteld is kan hij bij een normale neus daar echt wel doorheen blazen en hou je als reflex van de wind in je gezicht je mond dicht.

Als je neus echt niet goed doorgankelijk is, is een full face masker pas een optie. Eerst neusmasker proberen. De leveranciers van tegenwoordig geven veel te snel een full face masker. Het probleem dat daarbij KAN ontstaan is circulair ademen. Door je neus in en via je openstaande mond weer uit. De lucht circuleert dan in het masker ipv in je longen. Koolzuurstapeling KAN dan het gevolg zijn. Maar de consulenten van de leveranciers zijn hiervan niet altijd goed op de hoogte.
Dus neusmasker als het kan en pas full face als het moet.
Succes

Q - V.B. Kan je ook koolzuurstapel krijgen door een neusmasker of enkel een full face?

A - S.H.S. V. B. het kan ook door andere oorzaken. Bv. Te oppervlakkig ademen. Niet uit kunnen ademen tegen te hoge druk. Door obesitas hypoventilatie ( door gewicht komt de borstkas niet omhoog bij inademen) en door onnodig full face gebruiken. Let wel, soms hebben mensen door de anatomie van hun neus deze wel nodig. Maar als de neus niet doorgankelijk is kan je ook niet circulair gaan ademen.

A.M. Bovendien kunnen mensen zoals ik met een te grote tongbasis voor de ruimte waarin die zit (anatomisch probleem dus) met een FF masker het probleem nog verergeren doordat de luchtstroom via dat masker de tongbasis juist nog wat sneller naar achteren blaast wat we juist niet willen. Met een neusmasker gaat de luchtstroom achter de tong langs....

L. en I. V. Duidelijk . Zat er net aan te denken toen ik vannacht naar ademhappend wakker werd omdat mijn neus door verkoudheid bijna geheel verstopt zat . Dus dan helpt een neusmasker niet echt . Ik ben al verkouden sinds ik aan de cpap zit . Met de vochtinsteling veranderd maar geen beter resultaat met het neusmasker .

A.M. Ook daar heb ik "mazzel" mee want ik gebruik een intranasaal masker, oftewel met neusdoppen. En als ik verkouden ben lukt het de meeste keren wel om toch met dit masker te slapen omdat het de neusgaten ook deels open blaast en ik toch kan ademen. Ik heb wel een FF masker voor als het écht niet gaat maar dat is in de afgelopen jaren slechts een nachtje geweest.

L.en I. V. Het rare is dat mijn neus sinds mijn neusholte operatie niet meer dicht heeft gezeten tot ik aan de cpap lig.toevallig ?

S.H.S. Ik gebruik nu 15 jaar een neusmasker. Nog nooit een nachtje zonder geslapen. Bij verkoudheid gebruik ik neusdruppels ( Let op! Niet langer dan 1 week) zitten op de rand van het bed. Neusspray erin. Meteen masker op. Liggen. Neus is nog niet open. Aan iedere kant van mijn neus een wijsvinger op de jukbeenderen leggen (nu even lucht happen) wijsvingers met enige druk naar je oren trekken. En de cpap zijn werk laten doen. Namelijk doorblazen. Kost me soms 5 minuten maar dan is er 1 neusgat open ( is bij iedereen maar 1 tegelijk goed open) en houdt de druk van de cpap dit de hele nacht open.
Er is maar 1 probleem. Als ik naar de wc moet. Start het ritueel van voren af aan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar