saturatie

1
Vraagje:

Ik heb sinds twee weken een cpap, de stops zijn van 28 per uur nu naar 6,5 gegaan.

Maar ik heb saturatie meter gekocht en nu blijkt overdag de saturatie onder de 93 te zijn.

is dit een probleem of kan dit gewoon?

Ik blijf namelijk vermoeid en heb nog steeds flinke hoofdpijn.

Re: saturatie

2
Welkom Emile,

Het zuurstofgehalte in het bloed moet normaliter tussen 95 % en de 100 % zitten. 93.5 % zit daar vlak onder. Kun je het ook in de nacht meten?

Dat je vermoeid bent met twee weken cpap therapie is normaal. Je bent nog in de titratieperiode, dit is de periode waar gekeken wordt welke druk jij nodig hebt.

Ik neem aan dat de druk van je apparaat nu nog variabel is ingesteld, klopt dit? Ook heb je altijd op veel, heel veel adrenaline geleefd. Misschien heb je daarom ook nog steeds hoofdpijn omdat je nog niet de juiste drukinstelling hebt.

Kun je ook wat zeggen of de AHI is verminderd? Hoe hoog was deze bij de slaaptest en hoe is hij nu na twee weken?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: saturatie

3
Hoi Ruud

AHI bij test was 28 en nu 6,5

zuurstof gehalte varieert overdag tussen 89 en 93 % overdag.

's nachts nog niet gemeten.

De Cpap is ingesteld op inademen 6,5 en uitademen 5,5

i.v.m. vakanties kan ik pas eind oktober weer terecht total care amersfoort

Re: saturatie

4
Beste Emile,

Ben je onder behandeling van een longarts? Zo ja, dan zou ik met hem contact opnemen en anders met de huisarts. Er is sprake van desaturatie als je het zuurstofgehalte onder de 90% komt. Dit kan meerdere oorzaken hebben maar wel belangrijk om uit te laten zoeken. Zeker zoals je zelf aangeeft dat het gemiddelde van de dag al onder de 95% zit. Bij een "gezond" persoon horen de waardes tussen de 95% en 99% te zijn.

Ik zou dus niet gaan wachten op total Care (wat overigens een leverancier van cpap is) maar bel je behandelde arts (of osas-verpleegkundige) op of ga eens langs bij de huisarts.