Re: Na een aktieve dag, meer apneus

2
Hallo Tossie,

Het is bekend dat meer stress meer ademstops veroorzaakt bij osas-patienten. Ook mensen zonder osas slapen slechter als ze een stressvolle dag hebben meegemaakt. Bij mijn laatste slaaponderzoek was ik zo gestresst dat mijn AHI verdriedubbelde, maar ik slaap over het algemeen beter als ik een actievere dag heb meegemaakt in de zin dat ik meer heb kunnen bewegen en praktisch bezig heb kunnen zijn zonder al te veel zorgen. Dus het hangt er denk ik vanaf wat je bedoelt met een actieve dag.

Groeten,
Julius

Re: Na een aktieve dag, meer apneus

5
Het kan alle kanten op, net als bij mensen zonder OSAS. Ik had gisteravond bijvoorbeeld een etentje en aangezien dat de eerste keer was in zo'n vijf jaar, leverde dat nogal wat stress op. Meteen een verdubbelde AHI. Astma helpt ook niet. Als ik daar meer last van hebt, gaat de AHI ook omhoog. Nu maakt dat bij mij niet zo veel uit, omdat ik een zeer lage AHI heb, maar ik signaleer het toch. Wat de oorzaak ook moge zijn, je hebt nou eenmaal goede en slechte nachten, net als iedereen. Zolang je AHI gemiddeld onder de 5 blijft en jij je over het algemeen goed voelt en goed slaapt, is er qua slaapapneu niets aan de hand.

Groeten,
Julius