Tijdelijk zonder MRA beugel

1
Ik heb al 5 jaar een MRA beugel en Ik krijg een nieuwe brug in mijn mond en dan past de oude MRAbeugel niet meer. Ik moet dan 5 weken zonder MRA beugel slapen tot de nieuwe klaar is. Ik had 5 jaar geleden lichte apneu: 12 apneus (per uur is dat?) ik ben nu erg bang voor die periode zonder beugel Iemand enig iedee wat er dan gebeurd? Kan ik dan helemaal niet slapen? Of wordt ik alleen af en toe ongemerkt wakker? Ben er zo bang voor dat ik hyperventilatie krijg en ook nu al slecht slaap. Het valt ook nog eens precies in de tijd dat ik op vakantie naar Thailand ga. Mijn vraag is dus: kun je zonder beugel slapen bij lichte apneu?

Re: Tijdelijk zonder MRA beugel

2
Welkom Marcel.

Zonder je onrust te willen vergroten.... Je gebruikt de MRA al 5 jaar, je slaapt slecht, is er in die tijd nog een slaaponderzoek geweest? Vaak zie je namelijk dat de apneu verergert naarmate je ouder wordt en weefsel verder verslapt. Als dat bij jou ook het geval is, voldoet misschien de MRA niet meer en zou je over moeten stappen naar een CPAP.
Ik zou je dan ook willen adviseren om te vragen om een slaaponderzoek nu je toch een nieuwe MRA moet hebben. Meten is weten tenslotte. Aan de hand van de uitslag kun je dan, samen met je arts, bepalen wat op dit moment de beste keus is.
Wat zonder MRA slapen betreft, nee, dat is niet verstandig. Je zult dan weer (meer) ademstops krijgen die opnieuw schade aanrichten in je lichaam. Misschien kun je tijdelijk een CPAP krijgen om die schade te voorkomen. Overleg dat met de arts die je de MRA heeft voorgeschreven.
Voor nu wens ik jou sterkte met het plaatsen van de nieuwe brug en een succesvol herstel.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Tijdelijk zonder MRA beugel

3
Marcel, je kunt in principe altijd slapen. De kwaliteit zal minder zijn. Maar ik vind wat Agnes zegt zeer verstandig.

Een slaaptest liefst met je huidige MRA zou een juiste manier zijn om te controleren of de therapie met de MRA nog wel voldoende werkt.

Dit testen voordat er besloten wordt tot het vervangen van de MRA.

Misschien is een cpap nu beter en kan dit veel sneller worden toegepast. Zo hoef je geen 5 weken zonder therapie te zitten.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Tijdelijk zonder MRA beugel

4
Agnes-HAM schreef:Welkom Marcel.

Zonder je onrust te willen vergroten.... Je gebruikt de MRA al 5 jaar, je slaapt slecht, is er in die tijd nog een slaaponderzoek geweest? Vaak zie je namelijk dat de apneu verergert naarmate je ouder wordt en weefsel verder verslapt.

Groeten
Agnes
Bedankt voor de reacties. Ik heb begin januari een nieuwe matras gekocht en daar heb ik rugklachten in mijn bovenrug van gekregen. In juni een andere matras geprobeerd maar ook die bleef ik klachten hebben nu een harde matras en daarop geen rugklachten. Wel een gekneusde rib opgelopen Bij de iets te enthousiaste fysio. Daarom slaap ik slecht. Werd steeds wakker van de pijn. Dat is nu over maar door de stress van het maanden niet kunnen slapen heb ik hyperventilatie en wordt dus wakker. Heb geluid opgenomen en ik snurk wel maar licht tot matig en als ik wakker wordt is het niet na een stilte. Ik kan dan meestal een uur tot 2 uur niet in slaap komen. Ik denk dat ik dus wakker wordt van de stress. Ook ben ik bang dat ik helemaal nie zal kunnen slapen zonder beugel wat stress op roept. Voordat ik mijn matras in januari kreeg sliep ik zonder problemen. Ik heb ook nooit hoofdpijn als ik wakker wordt wat toch een indicatie zou moeten zijn? Hoe dan ook, heb nu een tijdelijke brug en daar past de MRA nog op. Hij is 5 jaar oud en ik kreeg sowieso een nieuwe. Als ik het goed begrijp kan ik zonder beugel hooguit even wakker worden maar slaap dan weer verder? het is nl mijn angst dat je wakker wordt (zoals nu door spanning) en dan een hele tijd wakker ligt.

Re: Tijdelijk zonder MRA beugel

6
Marcelapneu schreef:Heb geluid opgenomen en ik snurk wel maar licht tot matig en als ik wakker wordt is het niet na een stilte.
Des te groter de indicatie om een nieuw slaaponderzoek te doen met een beugel in. Vraag is dus in hoeverre je beugel ook voldoende helpt. Ik weet niet of dit dus nog voor het plaatsen van je brug kan maar zou toch kijken of je dit nog geregeld krijgt.

Rest ben ik het geheel eens met wat Agnes schrijft.