Hoelang bestaat de term Slaapapneu

1
Hallo leden,

Heeft iemand een idee hoelang en in welk jaar de term slaapapneu eigenlijk bekent is geworden.
Ik loop zelf waarschijnlijk al heel lang met slaapapneu rond. Ik denk al op 26 jarige leeftijd, ik was in die tijd nog vrachtwagen chauffeur, Ik ben rond mijn 26ste alleen op mij zelf gaan wonen. Mijn zus zei vroeger al dat ik enorm snurkte. In 2004 was ik meegeweest met een jongerereis naar Sardinie. Ik scheen de eerste nacht enorm luid gesnurkt te hebben. Ik kreeg de volgende ochtend een andere tent toegewezen aan het eind op de hoek van de camping. Bij het ontbijt kwamen de verhalen los van de medereisgenoten. Ik scheen veel campinggasten wakker gemaakt te hebben die nacht. Ze hadden met pannen en potten geluid gemaakt en aan de tent geschut, maar ik werd niet wakker. Ik weet nog dat ik na de nachtdiensten op vakantie was gegaan. Ik heb er destijds nooit wat mee gedaan, omdat ik toen nog geen klachten had, en misschien was er nog niet veel over bekent voor wat betreft de term slaapapneu. Ik had er toen nog niet van gehoord in die tijd. In 2015 is bekend geworden dat ik ernstige slaapapneu had. Het begon met een ziekenhuisopname van een aantal dagen i.v.m. een aanhoudende hogebloeddruk. Na een slaaptest bleek ik ernstige slaapapneu te hebben. In september 2015 ben ik met de CPAP behandeling begonnen. Inmiddels ben ik nu twee jaar verder. Ik heb nog steeds vage klachten die onverklaarbaar blijven. Ik ben nu 47 jaar. De longarts weet er niet veel over te vertellen. De resultaten van de uitlezing uit de CPAP zijn wel goed, bijna geen apneu's meer
Wat kan je opmaken na twee jaar CPAP gebruik, kun je nog herstel verwachten of zijn de ongemakken blijvend.
Op werkgebied zijn er de nodige ongemakken.
Hoe ervaren jullie dit ? Alle verhalen en tips zijn welkom.

Gr. Ian,

Re: Hoelang bestaat de term Slaapapneu

2
Hallo Ian,

Ik ben nu 2 jaar en 2 maanden onder behandeling met de CPAP en merk vooral de laatste maanden verbeteringen. Gaat wel met pieken en dalen soms.

Ik heb het wellicht ook al vanaf mijn jeugd (ben nu 49).

Na 3 jaar heb je het eindresultaat en als je dan nog klachten hebt, hoef je geen verbeteringen meer van de CPAP te verwachten.

Re: Hoelang bestaat de term Slaapapneu

4
Ian, de ApneuVereniging bestaat nu zo 26, 27 jaar. Apneu is van alle tijden. Je gaat onbehandeld er eerder aan dood.

Vroeger zullen er mensen gestorven zijn aan hartfalen in de nacht. Nu kan dat natuurlijk ook nog voorkomen. Wiegendood kan ook veroorzaakt worden door apneu.

Door volharding van twee Nederlanders die hun eerste cpap vanuit Engeland kregen is de ApneuVereniging ontstaan.

Zo was men in 1978 bezig met cpap's die zo groot waren en zoveel herrie maakten dat ze in een andere kamer moesten staan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoelang bestaat de term Slaapapneu

5
Hoi Ruud,

Bedankt voor je bericht. Het is langer geleden dan ik had verwacht. Dat is een hele tijd 26 tot 27 jaar. Nooit geweten dat de vereniging al zo'n tijd bestaat. In het jaar 2004 wist ik zelf nog niets van slaapapneu af, en dat dit uberhoud bestond. Ik hoorde er destijds niets over.

Gr. Ian.

Re: Hoelang bestaat de term Slaapapneu

6
Ian in December 2002 is dit forum opgericht met in 2002 10 leden.

Nu komen er gemiddeld 56 leden per maand bij.

Op 23 12 2016 heette ik het 6000e lid welkom.

De ApneuVereniging zit nu zo rond de 8295 leden.

We zijn de grootste patiëntenvereniging in Nederland.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoelang bestaat de term Slaapapneu

7
Ian schreef:Hoi Wimbo,

Bedankt voor je uitleg. Het derde jaar is dus van belang. Dit heb ik nooit geweten. Het wordt voor jou ook een belangrijk jaar nu je 2 jaar en twee maanden bezig bent met de CPAP behandeling.

Succes met de CPAP behandeling Wimbo,

Gr. Ian

Dank je!

Ik heb hier al heel veel nuttige informatie vergaard. Met alle respect, maar veel meer dan bij mijn behandelend arts.

Die zei toen ik de CPAP ging gebruiken: 'je zult je heel gauw een heel ander mens voelen...'

Re: Hoelang bestaat de term Slaapapneu

8
wimbo schreef:Ik heb hier al heel veel nuttige informatie vergaard. Met alle respect, maar veel meer dan bij mijn behandelend arts.

Die zei toen ik de CPAP ging gebruiken: 'je zult je heel gauw een heel ander mens voelen...'
Dan heb je een betere huisarts dan ik. Toen ik hem vertelde dat ik ademstops had raadde hij mij af om een slaaponderzoek te laten doen, want "zo'n masker op je gezicht is echt niet prettig". Zijn oplossing was dus om geen diagnose te stellen, dan hoef je ook niet behandeld te worden.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Hoelang bestaat de term Slaapapneu

9
Peter vdS schreef:
wimbo schreef:Ik heb hier al heel veel nuttige informatie vergaard. Met alle respect, maar veel meer dan bij mijn behandelend arts.

Die zei toen ik de CPAP ging gebruiken: 'je zult je heel gauw een heel ander mens voelen...'
Dan heb je een betere huisarts dan ik. Toen ik hem vertelde dat ik ademstops had raadde hij mij af om een slaaponderzoek te laten doen, want "zo'n masker op je gezicht is echt niet prettig". Zijn oplossing was dus om geen diagnose te stellen, dan hoef je ook niet behandeld te worden.

Dat is niet zo fraai van hem, waarschijnlijk gezegd door onwetendheid.

Maar bij mij was het niet mijn huisarts (van hem kreeg ik zonder problemen een verwijsbrief), maar de arts in het ziekenhuis die dat zei.