vraag,

1
Goedemiddag

Sinds mei weet ik dat ik apneu heb met een score van 16.1. Moet eerlijk zeggen, dat ik zeer weiniig info van mijn KNO heb gehad over apneu. Het enige wat hij zei is je beiden ouders hebben het ook, het is in jouw geval erfgelijk. Wat ik eigenlijk aan jullie wil vragen is het volgende;

Sinds de beugel merkte ik in het begin erg verschil, ik heb een opname app op mijn telefoon die sinds de beugel bijna geen gesnurk meer laat horen, maar ik heb ook het idee, dat ik geen apneu heb door mijn tong of amandelen, maar doordat mijn hersenen het signaal niet geven dat ik moet ademen. Ik blijf de afgelopen weken weer extreem moe, afwezig, duizelig, en gevoel er helemaal niet bij te zijn. Daarnaast erg zenuwachtig en draaierig

herkent iemand dit? en hoe kom ik erachter welke apneu ik heb

hoor het graag dank jullie wel

Re: vraag,

2
Welkom DJOV,

Dit gevoel is herkenbaar en kan horen bij het herstellen van de schade die de apneu heeft veroorzaakt.
Als je ademstops hebt maakt je lichaam adrenaline aan. Dit is de motor waar je op loopt. Als de ademstops er niet meer zijn, valt de aanmaak van de adrenaline ook weg. Pas dan voel je de extreme vermoeidheid die je hebt opgebouwd in de loop der jaren.
Dit heeft echt tijd nodig om te slijten. Die vermoeidheid kan diep geworteld zijn.

Uit de uitslag van je slaaponderzoek moet blijken of je obstructieve (waarbij de keel dichtzakt) of centrale (hersenen geven geen seintje om te ademen) apneu hebt. Je kunt de uitslag opvragen, dan weet je het meteen.

Groeten,
Agnes
Laatst gewijzigd door Agnes-HAM op 13 sep 2017, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: vraag,

3
Welkom DJOV.

Is er voor het krijgen van de MRA wel een slaapendoscopie uitgevoerd? Je zou dan via een slaaproesje onder zeil moeten zijn gebracht en gecontroleerd worden of de blokkade in je bovenste luchtweg zit.

Door dan de onderkaak naar voren te trekken kan men controleren of de luchtweg door een MRA voldoende open gaat.

Is dit niet gebeurd dan weet je niet of een MRA gaat werken.

Centraal Apneu is alleen via slaaptest met een PSG te achterhalen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vraag,

4
nee dat is niet gebeurd. Ik heb een gewoon slaap onderzoek gehad. Wat mij wel opviel is dat ik mijn snurken bijhoud met een app op mijn telefoon. Ik had vandaag een 2e slaaponderzoek met de MRA in zodat ze kunnen kijken of dit werkt. Mijn app gaf vanochtend een extreemheid aan snurken aan, ik voelde dit ook , het komt door die 2 slangetjes die in je neus zitten. Ik heb dit ook aangegeven bij de mevrouw die vanmorgen alles weer eraf kwam halen, en heb het ook opgeschreven op mijn slaap formulier. Ben echt benieuwd wat er nu uitkomt