Re: Het effect van een neusdoppen masker!

21
De F&P pilairo kneep mijn neusgaten dicht. De Brevida was een lekker masker maar kreeg deze op den duur niet lekvast en ben er daarom mee gestopt. Beide maskers zijn erg afhankelijk van de vorm van de neus.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

22
De Brevida kent twee maten, XS-S en M-L.
Ik ben er zeer tevreden over maar ik heb een bescheiden neusje.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

24
Ook de vorm van het neusgedeelte van de Brevida is anders. Ik merkte meteen dat de Pilairo Q mijn neus dichtkneep als een blaasbalg die ingeklapt werd. De Brevida ging goed, echter de neus dopjes zijn enkelvoudig en klapte vaak naar binnen. Kreeg het steeds minder goed voor elkaar om hier goed mee te slapen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

25
Ik ben een tevreden gebruiker van het Pilairo masker.
Echter bij een wondje in mijn neus heb ik vorige maand gedurende een week mijn vorig maskertype (Resmed Mirage Activa) moeten gebruiken, om het wondje te laten genezen.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

26
Ik weet niet hoe het met andere neus(doppen)maskers is, maar met mijn Opus ben ik elk jaar (als ik een nieuwe krijg) weer een maand aan het klooien voordat ik de bandjes precies zo heb afgesteld dat hij niet meer lekt. Dat is het verschil tussen helemaal relaxed slapen en continu gek worden van de lekken... En inderdaad is alsmaar strakker meestal niet de goede oplossing, het is de hoek waaronder de doppen staan.

Wees niet bang voor een beetje een rauwe neus in het begin. Bij mij duurde het niet erg lang, al was het een paar weken wel vervelend. Daarna krijg je blijkbaar een beetje eelt. Het moet natuurlijk niet té veel pijn doen!

Jammer dat er maar één maat van het frame is bij de Opus. Met mijn grote hoofd drukt het plastic deel van de banden tegen mijn ogen, waardoor ze uitdrogen (knellen traanbuis af).
Maar de Opus stroomt tenminste goed door, ook qua uitgeademde lucht. Toen ik ooit keek of ik kon wisselen, vond ik de Swift FX benauwd op dat vlak, en bovendien floepte die veel te makkelijk van mijn neus of begon enorm te lekken.

Ik had meer willen uitproberen, maar toen begon de verpleegkundige bij St Anna al te roepen dat ik aan het 'shoppen' was, alsof dat iets verkeerds was, dus heb ik het maar gelaten.
De toekomst is tegenwoordig ook niet meer wat ze geweest is.

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

27
Ik zou dit zeker niet zo laten. Je hebt elk jaar recht op een ander masker en inmiddels zijn er veel meer maskers op de markt gekomen.

De Resmed Airfit P10.
De Philips Respironics Nuance Blue Gel neusdoppen masker.
De Philips Respironics Nuance Blue Gel Pro neusdoppen masker
Het Philips Respironics Dreamwear neus/neusdoppen masker.
De neusdoppen maskers van Fisher & Paykel Brevida of de Pilairo.

Zeker de Opus360 geeft problemen met die hard plastic uiteinden.

Zeker geen genoegen nemen met een masker die ervoor zorgt dat je problemen ervaart met de ogen en alles wat daar mee te maken heeft.

Zij hoeven dit niet uit eigen zak te betalen en hoeven er zelfs niet eens mee te slapen.

Gewoon een ander merk kiezen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

28
@Haanstra, ik ben het helemaal met RuudJ eens, buiten dat het masker een belangrijk deel van de therapie uitmaakt moet het ook comfortabel zitten, het is mede bepalend voor een goede nachtrust, lijkt mij.

Ik vind overigens de reacties van de verpleegkundige alles behalve begripvol, ik zou zelf snel klaar zijn met zo’n iemand en duidelijk maken dat je van haar verwacht dat zij in oplossingen voor je meedenkt. Kom wat meer voor jezelf op (dat heb ik ook voor mezelf moeten leren :oops: ) Of..... bij een volgende afspraak vragen naar een andere verpleegkundige.

Overigens, ik heb in augustus ook mijn jaarlijkse nieuw masker (Resmed Airfit P10) ontvangen en ik heb dit keer ook erg lang (naar mijn smaak) problemen gehad voordat dit nieuwe masker goed zat. De eerste tweeeneenhalve maand bijna iedere ochtend een rode smiley op mijn apparaat vanwege lekkage, en maar blijven afstellen. Ook slechter slapen daardoor en een hogere ahi. Gelukkig gaat het weer enige tijd goed en dat is direct merkbaar bij het uitgeruste gevoel bij het opstaan.

M.vr.gr.

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

29
Hallo,
Zijn er ook ervaringen van mensen die de 'directe inspuiting' van de lucht in de neus middels een neusdoppenmasker als zeer bezwaarlijk voor de slijmvliezen ervaren? Of valt daar nog meer tegen te doen dan de gebruikelijke trucs (verwarmde slang, aanpassen vochtniveau enz.)?

Ik heb zelf nooit een doppenmasker geprobeerd, maar de ResMed F30 is een soort hybride masker, waarbij de luchtstroom al meer direct in de neus gaat dan bij een neus- of full face masker.
Ik moest het masker na 13 minuten afzetten met een hyper-geïrriteerd slijmvlies. Ongeveer het gevoel dat je krijgt als je net een Fishermans Friend snoepje hebt gegeten en dan buiten in de vrieskou hard door je neus inademt.

Ik heb daar met neus- en volgelaatmaskers al een beetje last van (vooral linker neusgat), maar lang niet zo erg als met het hybride masker.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

31
Neusdoppen (van resmed) bevallen op zich prima. Gebruik ze nu 3 jaar. Alleen als vrouw wil je er goed uitzien en ik merk toch een aantal gevolgen die ik minder kan waarderen. Mijn neusvleugels zijn 2x zo groot geworden als dat ze waren. Door de doppen rekken mijn neusvleugels uit. Daarbij heeft de hoofdband het nare effect dat het mijn toch al broze haar breekt, met gevolg dat ik altijd met een dodepunten hoofd loop. Steek mijn haar daarom maar op. Verder baal ik heel erg van de strepen op mijn gezicht die na opstaan nog zeker een uur of 3 aanhouden. Ik heb 7 jaar een neusmasker gebruikt maar dat gaf veel lekkage. Heeft iemand ideeen hoe ik de nare bijwerkingen van de neusdoppen kan vermijden of verminderen?

Re: Het effect van een neusdoppen masker!

32
Ik heb gelezen dat er mensen zijn die eerst over hun haar een nylon kous doen om het te beschermen. Dus als een soort netje over het haar. Verder gebruiken meerdere mensen wattenschijfjes (make-up) onder de banden en krijgen daardoor minder of geen last meer van rode strepen in en op de huid. Misschien helpt dit bij jou ook zo?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Het effect van een neusdoppen masker

35
MarBle1948 schreef: 17 okt 2019, 21:10 vaseline in je neusgaten
Vaseline is een minerale olie (lange keten alkanen) waarvan wordt afgeraden om deze in de luchtwegen te brengen vanwege het risico op lipide longonsteking.

Er zijn alternatieven op waterbasis waarvan de namen me nu ontschieten. Iemand anders zal mij hopelijk aanvullen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Het effect van een neusdoppen masker

36
Ik gebruik al jaren vaseline, zo weinig dat de neus net iets soepeler is. Na een week was de vaseline niet meer nodig. Ik heb de tip van een KNO-arts. Je moet er natuurlijk geen lagen in smeren. Teveel is altijd slecht, wat je ook neemt. Ik gebruik het ook wel voor ruwe plekken op de huid.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

modedit RM: tekst ietwat aangepast.

Re: Het effect van een neusdoppen masker

39
Ik gebruik het neusdoppenmasker (resmed airfit p10) nu zo’n 4 jaar in combinatie met een Fischer/Paykal Icon + en ben er meer dan tevreden over.
Echter ben ik de laatste maanden Vaak neusverkouden en je raadt het al...dan gaat het masker af... met als gevolg.. heel slecht slapen, niet meer uitrusten en nu dus oververmoeid thuis in de ziektewet!!

Dat is voor mij dus een nadeel van een neusdoppenmasker.

Nu komt Vivisol op 3 maart langs voor een FF masker...
In het begin (bijna 5 jaar terug) had ik een F&P FF masker en een F&P 360 neusmasker en ik vond dat niets omdat ik o.a uitslag op mijn gezicht kreeg..

Technieken zijn veranderd heden ten dagen en ik hoop dat Vivisol ook de Amara View bij zich heeft... want dat lijkt mij ook wel wat.