Ogen worden beter?

1
Misschien heeft dit niks met apneu te maken maar.....
Sinds een maand diagnose apneu en slaap sindsdien met de cpap Resmed airsense 10. Sinds ongeveer een week kan ik minder goed zien door bril en lenzen. Een paar dagen geleden een rit naar Noord Holland en had mijn leesbril nodig om alles goed te zien. Vandaag nieuwe lenzen gehaald met voor beide ogen 0.5 sterkte minder en ik zie weer scherp. Heel raar en ik vraag me af hoe dit kan en of dit iets met apneu te maken kan hebben.
Groet, Fokkelien

Re: Ogen worden beter?

2
Hoi Fokkelien,

Apneu kan je ogen en je oogsterkte beïnvloeden. Apneu veroorzaakt ook een verhoogde oogboldruk en kan glaucoom veroorzaken.

Dus het gebruik van de cpap kunnen je ogen vooruit laten gaan.

Heb je via de opticien ook de oogboldruk laten meten. Dit doen ze met kleine druk pulsjes van lucht op je oogbol.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ogen worden beter?

3
Dank Ruud,
Ik ben nog niet bij de opticien geweest. Koop al 20 jaar lenzen bij een bekende drogisterij en gister eerst andere sterkte gehaald om te kijken of dat beter was en inderdaad beter zicht. Kan binnenkort voor een nieuwe bril. Moet zeggen dat dit een hele rare gewaarwording was en zo opeens. Merk eigenlijk in mijn hele lichaam dingen, pijn, meer vermoeid, nog minder uithoudingsvermogen. Ga er van uit dat de boel aan het herstellen is en dit waarschijnlijk veel energie kost.
Vind het wel heftig allemaal. Niet zozeer de beperkingen die ik nu zelf merk maar de impact van apneu op het lichaam en de wetenschap dat er vanavond veel mensen de nacht in gaan met apneu zonder dit te beseffen.

Re: Ogen worden beter?

4
Maaike, het is sowieso belangrijk om je ogen te laten controleren. Bij Ademstops ontstaat zuurstof dalingen in het lichaam dus ook de ogen kunnen daar last van hebben. Net zoals alle andere organen slecht tegen te weinig zuurstof kunnen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar