Ik wen niet aan de cpap

1
Hallo ik heb sinds 22 september de cpap omdat ik 37 stops per minuut heb.
Ik heb een full face masker omdat ik door me mond adem.
Nu slaap ik heel slecht met het masker en na 1 uur gaat ie af.
Dit is nu al sinds september en de zorgcoach zegt probeer 4 uurtjes en lukt het niet dan de volgende nacht weer.
Ik vraag me wel af nu ik me cpap weinig gebruik of dat ook gevaarlijk is.
Ik ben 54 jaar en heb al jaren slaapapneu,maar nooit laten onderzoeken.
Ik hoop dat er mensen zijn dit herkennen.
Ik merk en zie wel dat ik erg vermoeid eruit zie.

Re: Ik wen niet aan de cpap

2
En heeft die zorgcoach verstand van apneu? Het advies om het maar te blijven proberen als het niet gaat lijkt me een doodlopende weg. Waarschijnlijk staat de druk van het apparaat te laag, waardoor inademen moeilijk wordt en je je opgesloten voelt in het masker of de druk staat juist te hoog, waardoor je moeilijk uitademt en meer energie moet leveren om de lucht uit te blazen. Dat is nogal vermoeiend. Ik zou eens met de behandelend arts gaan praten over de juiste drukinstelling. Die verschilt van persoon tot persoon, dus de kans dat hij in één keer goed gegokt heeft is vrij klein.

En ja, slapen zonder cpap is gevaarlijk als je slaapapneu hebt. Je gaat er niet morgen dood aan, maar langzaamaan sloop je je lichaam.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Ik wen niet aan de cpap

3
Welkom Jan, nu ook op het forum [bigsmile]

Ik kan over wel of niet slapen met een cpap duidelijk zijn: het is aan jou.

Alleen Slaapapneu kan je leven zeker korter maken. Dat kan in 1 keer, maar dat kan ook door het krijgen van uitval van lichaamsfuncties, waardoor je hulpbehoevend kunt worden.

Beide heb ik in familiekring en vriendenkring van zeer dichtbij dus meegemaakt.

Niet leuk om te horen, maar Slaapapneu is en blijft een sluipmoordenaar.

Je weet dat de AHI 37 per uur was weet je ook of je obstructief en Centraal Apneu hebt en als je ook weet in welke positie, dan kunnen we hier dit beter beoordelen.

Niet dat wij artsen zijn, maar wel ervaringskundigen.

Heb je ook je slaaptest op papier meegekregen? Zonee, vraag om een kopie, je hebt er recht op.

Dan slapen met een full face masker. Je gooit hem af na een uur. Komt dit omdat je niet in slaap kunt komen? Geeft het een claustrofobisch gevoel?

Hoe hoog is bij jou de ingestelde druk?

Maak je gebruik van de rampinstelling of aanlooptijd? Merk cpap?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik wen niet aan de cpap

4
De zorgcoach is van mediq tefa die mijn dream machine heeft geleverd Peter,hoi Ruud ik heb obstructief apneu en mijn druk was in het begin 5.0 en nu 7.0 , ik heb de Philips Dream machine.
Ik weet dat apneu je lichaam sloopt als je niks er aan doet en daarom wil ik dat mijn therapie goed verloopt.
Ik moet hier gewoon aan wennen,afgelopen nacht 6 uur mee geslapen en 27.5 adem stops.
Bedankt voor jullie reacties.

Re: Ik wen niet aan de cpap

5
Jan lees jij ook uit op SleepyHead?

Zoja zie je dan Ook een registratie van CSR?

Een AHI van 27 per uur met 6 uur slaap, althans met de cpap aan in bed liggen is vrij hoog. Ik ben zeer benieuwd wat bij jou de afgelopen nacht, met die 27 per uur de verhouding is geweest van Apneu obstructieve en Centraal en het aantal hypopneus. Kun je daar achterkomen?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ik wen niet aan de cpap

7
Hoi Ruud bedankt voor je bericht.
ik heb gebeld met mediq tefa en zei zeggen wij werken niét met sleepyhead,ik weet ook eerlijk gezegd níet of ik dit zelf kan regelen en downloaden.
Ik zag wel een beschrijving,maar hoe en wat weet ik niet.
ik zal het nog eens lezen of ik eruit kom.
Ik hou je op de hoogte.

Re: Ik wen niet aan de cpap

8
Hallo, ben sinds gisteren lid op dit forum en kwam jou opmerking tegen. Heb sinds 10 juli 2017 een CPAP en kon er in eerste instantie ook moeilijk aan wennen. In overleg met mijn OSAS consulent is er ondertussen wel het een en ander aangepast en verbeterd. Zo is de instelling van mijn CPAP (Philips Dreamstation) aangepast qua druk (Is nu variabel) en vochtigheidsgraad. Daarnaast heb ik een ander full-face masker gekregen dat wél goed aansluit. Tot slot heb ik nu mijn 3e kussen (Memory-foam) waarop ik beter kan liggen en dat geen obstructie levert t.a.v. het masker. Het enige probleem waarmee ik nog worstel, is de zijligging waardoor mijn schouders te veel belast worden.
Op dit moment kan ik stellen dat de CPAP geen beletsel vormt en dat ik de nachten goed doorkom. Wens jou veel succes.

Re: Ik wen niet aan de cpap

9
Slapen met de cpap is een kwestie van een goed masker,goede instellingen en doorzetten.Opgeven was voor mij geen optie om de volgende reden,om de nachtrust van mijn vrouw die geen oog meer dichtdeed omdat snurkte ademstops had en allerlei andere geluiden uit mijn mond kwamen.Een neusmasker hielp voor mij alleen tegen snurken en apneu,maar nu ik een full face masker gebruik maakt ik ook geen bijgeluiden meer en kan mijn vrouw weer rustig slapen.

Het nut van een cpap heb ik nooit ingezien maar ik gebruik deze omdat de nachtrust van mijn vrouw mij veel waard is,mocht ik er daarnaast ook nog lichamelijk beter van worden dan is dat meegenomen maar tot nu toe,na een jaar cpap gebruik,merkt ik daar niets van al moet ik wel vermelden dat mijn AHI van 34 naar gemiddeld 4 is gegaan.

Tot slot zou ik zeggen volhouden is de enige weg tot succes.


Groeten,

Jan Beuwer

Re: Ik wen niet aan de cpap

10
Structureel AHI 4 lijkt me niet optimaal. Dat is nog steeds elk kwartier moeilijkheden ervaren tijdens de gehele nacht. Een centimetertje er bovenop wellicht de moeite waard?

Addendum: Ik heb (in een interview met Steven Park en Barry Krakow, als ik het me goed herinner) gehoord dat de AHI score een paradoxale kwaliteit heeft in de zin dat bijvoorbeeld het verschil tussen AHI 5 en AHI 10 als groter wordt ervaren als het verschil tussen AHI 30 en AHI 60.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i