Resmed S9 met bevochtiger op 12V

1
Ik heb onlangs een 12V voeding voor mijn Resmed S9 aangeschaft voor de campervakanties.
Afgelopen vakanties gingen we braaf op campings staan met netstroom (betaal je de hoofdprijs voor)
Met de voeding kunnen we wat vrijer zijn.
Mijn uitgangspunt is gebruik zonder bevochtiger ivm stroomverbruik, ik zag in het instellingenscherm van de Resmed dat ik dan de bevochtiger uit moet schakelen.

Wat nu als ik de bevochtiger in de instellingen uitschakel, maar wel laat zitten. De lucht blaast dan over het water, bevochtigt het water dan ook. Als zal het minder zijn.
Onze vakantie zal in juni zijn en richting Zuid Europa
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

3
Bij gebruik van jouw CPAP op de 12 Volt accu, kan je inderdaad het beste de bevochtiger uitschakelen. Dit om het stroomverbruik te beperken. Natuurlijk zou je de bevochtiger van het apparaat kunnen verwijderen, maar het lijkt mij beter om de bevochtiger te laten zitten. Als je het waterbakje met wat water erin, doch met uitgeschakelde bevochtiging gebruikt, zal er voor de korte tijd dat je jouw cpap dan gebruikt toch wel iets bevochtiging optreden. Toch zeker in streken waar het 's nachts niet zo koud wordt.

Ik kan uit jouw bericht niet opmaken of je met een caravan of camper op vakantie gaat. In een camper zitten er meestal twee accu's. Een voor het auto gedeelte (starten en verlichting) en een voor het campeer gedeelte. Een cpap met bevochtiger gebruikt in de meeste gevallen 6 a 7 Ampere, wat best wel veel is om dat gedurende gemiddeld acht uur te gebruiken. Een accu van 60 Ah is dan na één nacht zo goed als leeg. Met uitgeschakelde bevochter gebruikt een cpap minder dan 1 Ampere dus kan je langer met de accu doen.

Om jouw CPAP op de autoaccu te gebruiken is niet verstandig omdat je voldoende energie in de accu moet blijven houden om de auto te kunnen starten.

Heb je nog specifieke vragen, stel ze gerust.
Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

4
CoBen schreef: Ik kan uit jouw bericht niet opmaken of je met een caravan of camper op vakantie gaat.
Ben
Met een camper


Het is me duidelijk, bedankt voor jullie reacties
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

5
Beste HGR,

Tot 2009 gingen mijn vrouw en ik met een oud campertje op pad. We zorgden steeds dat we aan het eind van de middag ergens konden staan waar een net aansluiting voorhanden was. Dus heb ik nooit mijn cpap op een accu gebruikt.

In elk geval fijne vakanties gewenst en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

6
Dankje Ben, wij stonden de afgelopen jaren ook steeds op een camping.
Nu willen we ook wel "vrij" kamperen
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

7
Bezig met de vakantievoorbereidingen en nu zag ik het niet mogelijk is om via het instellingen-menu de bevochtiger uit te schakelen.
3 keuzes in optie "climate control":
- automatisch;
- patient
- handmatig
Het apparaat staat ingesteld op "automatisch", mijn beredenering is dat dit betekent dat het apparaat rekening houdt met de luchtvochtigheid van de omgeving.
Met de knop van het apparaat kan ik de luchtvochtigheid omhoog en omlaag zetten, maar ook "uit"

Vraag: Zou die dan de bevochtiger uitschakelen en dat de bevochtiger ook geen stroom verbruiken?

Vannacht ga ik thuis uitproberen met de bevochtiger "uit" dmv instelknop.

Overigens heb ik het idee dat die met de luchtvochtigheid op 3,5 nauwelijks water verbruikt.

Ik ken 2 mensen die hebben allebei een Philips en daar is het bakje 's ochtends vaak kurkdroog.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

8
Slang temperatuur op uit en bevochtiger op uit. Je kunt eventueel bevochtiger loskoppelen en de slang verplaatsen. Misschien meer geluid maar daar heb je mooi de gelegenheid voor om te testen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

9
Ik heb geen verwarmde slang, ik ga je tip gewoon proberen. Als ik twijfel koppel ik de bevochtiger er gewoon af, als we 12V hebben.
Bedankt
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

10
Inmiddels terug van vakantie en heb 1 nacht echt op 12V gebruikt met de bevochtiger wel aangesloten en uitgeschakeld, dat was de eerste nacht toen we geen stroom hadden. Op het paneel stonden de accu's na die nacht op 100%, verder alleen stroom gebruikt voor de verlichting (allemaal LED)
Daarna zo aangesloten gehouden uit gemak. Ben er na een nacht of 4 mee gestopt en heb toen de bevochtiger weer aangezet, kreeg last van een droge keel. Mogelijk als gevolg daarvan hoestbuien, maar dat kan ook gewoon toeval zijn.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Resmed S9 met bevochtiger op 12V

12
CoBen schreef:Had je in die uitgeschakelde bevochtiger wel wat water gedaan? Dan werkt de bevochtiger in elk geval een beetje.
Ja
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)