CSAS clusters

1
Ik gebruik,sinds maart van dit jaar, mijn CPAP airsense 10 tot volle tevredenheid. In oktober ben ik vanwege benauwdheid overgestapt van airfit p10 naar F&P brevida.

Met de brevida vallen me een paar dingen op:
1. mijn AHI is hoger dan met de airfit p10. Met p10 ongeveer 1-1,5. Met brevida 3-3,5, met uitschieters naar 6. Dit is niet heel schokkend en de longarts af aan dit nog steeds prima is, maar ik wil weten of dit alleen door een ander type masker kan komen.

2. Ik zie in ResScan dat ik tussen het 6e en 7e slaapuur veel csas heb, afgelopen nacht is de hele nacht rustig, tussen 12u-4u heb ik 4x osas en 1x csas en dan tussen 4u-5u ineens 1x osas en 13x csas. Het is bijna altijd tussen het 6 en 7e uur slaap. Ik heb het idee dat hierdoor mijn nacht weer vergald wordt. Heeft iemand hier ervaring mee, of een uitleg.

Ik moet erbij zeggen dat ik door alle vage bijkomende klachten, zoals tintelingen, slap of verdoofd gevoel in armen, kaak en benen en steken/pijn in borststreek ook veel stress heb. Huisarts en longarts denken beiden aan hyperventilatie/spanning/burnout symptomen.

De stress zal wellicht meespelen, maar misschien zijn er nog andere oorzaken of verklaringen voor de clusters met csas aanvallen. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Groet, Sander

Re: CSAS clusters

2
Sander, het tussen het zesde en zevende uur is aan het einde van de nacht. Hoe later in de nacht, hoe meer remslaap (droomslaap) je hebt. Dit duurt langer dan in het begin van de nacht.

Veel mensen hebben last van clusters tijdens de remslaap.

Wij noemen dit remslaap gerelateerd.

Een normaal slaappatroon bestaat uit 5 fases en dit wordt tussen de 1,5 en 2 uur herhaald. Kun je controleren of je na de start, vanaf dat tijdstip telkens ongeveer 1,5 uur verder kijken. Kom je dan bij de start van dat cluster uit op 3 of 4 keer 1,5 uur?

Tijdens het dromen ben je onrustig wat betreft ademhaling en kunnen je hersenen ook vaker geen signalen doorgeven om te ademen.

Hoor van je.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CSAS clusters

3
Hoi Ruud,

bedankt voor je antwoord.

Dus tijdens de remslaap slaap je onrustiger waardoor je misschien meer csas hebt. Klinkt aannemelijk. Vannacht had ik weer een vertrouwde waarde van 3,5 AHI (met de brevida)

De periodes moet ik later even controleren, heb een nieuwe laptop en probeer de data te verhuizen, maar krijg het nog niet zichtbaar in ResScan. Even uitzoeken welke data ik waar neer moet zetten.

Groet Sander

Re: CSAS clusters

4
Hoi Ruud,

Ik heb net even naar de start van de csas clusters gekeken en globaal beginnen ze vanaf het 6e uur slaap, met af en toe een 15min speling.
Gelukkig heb ik dit niet elke nacht, ik merk dat ik meer klachten heb op de dagen dat mijn laatste uur slaap veel csas bevat. Hieronder een voorbeeld:

Afbeelding


Ik heb 3 dagen geleden mijn vochtigheid niveau op 2 gezet, ipv auto (met verwarmde slang) en merk dat de csas cluster in deze dagen nog niet zijn voorgekomen. Hoewel ik dat wel verwachte vanwege alle kerstperikelen en onrustige slaap. Hierna viel me ook op dat ik in de zomer, met normale slang, lagere AHI waarden heb. Misschien dat vocht hierin ook wel wat doet, veel vocht in de lucht geeft extra massa wat in je longen wordt geblazen. Dit lijkt in ieder geval bij mij ook invloed te hebben.

Re: CSAS clusters

5
Sander, je verhaal komt helemaal overeen met mijn ervaringen. Alleen, bij mij lopen de apneus wel op tot meer dan 100 incidenten in de REM-slaap. Met als dieptepunt 240 apneus in 4 periodes van Cheyne Stoke Ademhaling. Per periode kwam het neer op een AHI van rond de 60 in dat betreffende uur.
Iik heb een onderzoek gehad van het Centrum voor Thuisbeademing van het UMCG Groningen. Daar heb ik nog geen uitslag van.
Nu heb ik sinds kort het drastische besluit genomen om alle medicijnen die ik gebruikte te stoppen, op een puffje en een bloedverdunner na. Ik heb ook hartklachten gehad, volgens mij als gevolg van Centraal Slaap Apneu.
Ik heb COPD daarom gebruik ik nu een extra pufje voor het slapen. Tot mijn stomme verbazing gaat het nu toch beter, nog niet altijd, maar gemiddeld heb ik minder apneus.
Wellicht is er een relatie tussen benauwdheid en het optreden van CSAS?
Het blijft ondanks alles een kwestie van vallen en opstaan, soms gaat het heel goed, dan weer wat minder.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk