Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

1
Ik heb een verzekering bij Zilveren Kruis, mijn cpap-apparaat wordt geleverd door Mediq-Tefa. Wat M-T precies levert wordt echter bepaald door de verzekeraar en ik vind Zilveren Kruis daarin nogal karig: maar één masker en waterbakje per jaar. Ik heb me laten vertellen dat Menzis er twee per jaar vergoed. Ik ga Menzis straks bellen, maar het leek me goed om eerst eens te informeren bij het Forum. Is ergens soms al een vergoedingenoverzicht te vinden waarop per verzekeraar vermeld wordt wat er in 2018 precies wordt vergoed in het kader van een cpap-therapie?

Igoram
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

4
Als het goed is gebruikt iedereen deze elke nacht en ook met een eventueel middagdutje. Een verzekeraar vergoed alleen een tweede masker als er een beschadiging optreedt.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

5
Hoi Ruud,

sorry dat ik zo binnen kom vallen...zijn die middelen duur om aan te schaffen? Is er een winkel waar je die middelen kunt verkrijgen?
Een tweede slang/ masker e.d. lijkt mij überhaupt wel handig om te hebben liggen. Ongeacht of deze door de verzekeraar word vergoed!

Verzekeraars zijn in het algemeen niet happig op het vergoeden van medische hulpmiddelen, maar dat komt volgens mij omdat er altijd mensen werken die niets mankeren ;-)

Re: Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

6
Een normale, onverwarmde slang moet de leverancier gratis verstrekken, eigenlijk elk jaar maar persoonlijk vind ik dat nu ook weer niet nodig. Een extra slang is voldoende. Een verwarmde slang kun je proberen te krijgen als de Longarts deze voorschrijft, wil men hem weleens vergoeden. Een Resmed verwarmde slang kost bij leverancier Vivisol en Vitalaire zo €32

Philips Dreamstation verwarmde slang HT15 €62 bij Linde Healthcare.

Maskers hou rekening met een prijs tussen €90 & €190

Probeer altijd eerst via je leverancier een gratis nieuw masker te krijgen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

7
Ik ken een aantal mensen die wel eerder een masker vergoed krijgen, na 8 of 9 maanden als het masker echt helemaal op is. Standaard wordt het gedaan zoals Ruud al aangeeft.
Maar goed, het is altijd het proberen waard. Overigens is een leverancier verplicht jou een nieuw masker te geven als de huidige kapot is.
Wat sommigen ook doen is de oude bewaren voor het geval dat....

Re: Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

9
Chris, ja een leverancier heeft jaarlijks de plicht om niet alleen een nieuw masker, maar ook nieuwe filters, eventueel indien nodig een normale nieuwe slang en ook indien nodig een kinband aan jou te leveren.

Echter men hanteert het piepsysteem. Dit alleen van wege het feit dat de gebruiker kan en mag afwijken van het gewenste masker. Als men standaard jaarlijks hetzelfde masker toestuurt, komt men voor problemen te staan als de gebruiker juist iets anders wilde uitproberen. Dus zelf aan de bel trekken en dit ook noteren, desnoods in de machine als herinnering invoeren. Dan krijg je een waarschuwing tzt op het display te zien.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

10
Chris77 schreef: 26 okt 2020, 12:43 Mijn philips masker (nu volgens mij 2.5 jaar in gebruik) is stuk. Het valt 's minstens 1x per nacht uit elkaar, wat mij wakker maakt.
Ik weet niet welk masker u gebruikt van Philips, maar hier is een link, als u ooit een reserve masker wilt bestellen:
https://www.philips.nl/c-m-hs/maskers
U zou de prijzen eens kunnen vergelijken met die van uw leverancier. ;)
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

11
RuudJ schreef: 26 okt 2020, 13:16 Chris, ja een leverancier heeft jaarlijks de plicht om niet alleen een nieuw masker, maar ook nieuwe filters, eventueel indien nodig een normale nieuwe slang en ook indien nodig een kinband aan jou te leveren.
[knip]
Dus zelf aan de bel trekken en dit ook noteren, desnoods in de machine als herinnering invoeren. Dan krijg je een waarschuwing tzt op het display te zien.
Filters ook? :astonished: Die koop ik dus steeds zelf...

Ik vind de reden overigens wel begrijpelijk, nu ik hem hoor. Kan me inderdaad voorstellen dat je na verloop van jaren wilt wisselen. Maar ik heb de indruk (enkel op basis van mijn ervaring) dat men niet zo heel erg happig is op het aan CPAP-patienten aanbieden van die mogelijkheid, in het kader van 'geen slapende honden wakker maken'.

Overigens is mijn mail hierover onmiddels goed opgepakt, lof daarvoor! Ik krijg inderdaad probleemloos een masker toegestuurd. Ik klonk dus wellicht iets te onvriendelijk, en mijn excuses daar voor.
Louis66 schreef: 26 okt 2020, 13:28 Ik weet niet welk masker u gebruikt van Philips, maar hier is een link, als u ooit een reserve masker wilt bestellen:
https://www.philips.nl/c-m-hs/maskers
U zou de prijzen eens kunnen vergelijken met die van uw leverancier. ;)
Bedankt voor de link. Ik ga hem opslaan voor het geval de vergoeding in de toekomst versoberd/opgeheven wordt.

Re: Eén masker per jaar of twee? Vergoeding cpap-therapie

12
Chris, je leverancier krijgt ongeacht of hij nu wel of niet aan jou levert per jaar een vergoeding, vanuit de basisverzekering, een bedrag per dag van minimaal €1,07 Jij betaalt daar maandelijks jou premie voor, voor de Zorgverzekering. Dus uitgaande 364 dagen per jaar maal €1,07 = €390,00 dit voor filters, masker en bruikleen cpap en eventueel kinband/slang. Hou rekening met het feit dat men tegen inkoopprijs (grote partijen) kan inkopen, dus heeft men bij niets leveren dit even gauw binnengehaald. Ik vind persoonlijk dat men jou tenminste kan inlichten dat er alweer een jaar verstreken is. Nu wacht men af en doet men niets, en jij hebt last van lekkage en een kapot masker en betaalt ook nog voor de filters.... Dus slapende honden wakker maken is meer gratis verdienen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar