Open luchtweg of Centrale apneu wat is dat?

1
Hallo,
Ik ben nu zo,n maandje gebruiker van een APAP. met een volgelaatsmasker. En dat lukt me eigenlijk best wel.
OP aanwijzing van Ruud J. in een vorig bericht heb ik SleepyHead gedownload en geïnstalleerd. Hierdoor ontstaat ook mijn vraag:
De AHI geeft aan waarde van 6.8 (Bij het slaaponderzoek 23). Een belangrijk deel van die AHI bestaat uit open Luchtweg of Centrale Apneu. Een deel van die apneus zijn geregistreerd op momenten dat ik voor mijn gevoel nog wakker was. Als gevolg daarvan hecht ik er geen waarde aan.
Maar klopt dat wel of moet ik dat op een bepaalde manier interpreteren?
Is er iemand die hierover zijn licht kan laten schijnen.

B.v.d.
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: Open luchtweg of Centrale apneu wat is dat?

2
JeBe schreef:De AHI geeft aan waarde van 6.8 (Bij het slaaponderzoek 23). Een belangrijk deel van die AHI bestaat uit open Luchtweg of Centrale Apneu. Een deel van die apneus zijn geregistreerd op momenten dat ik voor mijn gevoel nog wakker was. Als gevolg daarvan hecht ik er geen waarde aan.
Dat klopt. Het apparaat kan niet onderscheiden of u tijdens het gebruik wakker bent of slaapt. Als we wakker zijn dan ademen we redelijk onregelmatig, dit kan tot een vertekend beeld leiden. Als u in de nabije toekomst moeiteloos een nacht doorslaapt dan zou u opnieuw kunnen kijken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Open luchtweg of Centrale apneu wat is dat?

3
Het klopt dat je centraal Apneu en zelfs ook obstructief Apneu kunt hebben in wakkere toestand. Dit wordt gewoon meegerekend in de geregistreerde ahi.

Centraal Apneu is een vorm die lastig is te behandelen, daar de luchtweg open is en er dus geen druk verhoging nodig is.

Bij centraal Apneu vallen de longen stil dit in tegenstelling tot obstructief Apneu, waarbij de longen blijven functioneren.

Centraal Apneu in lichte vorm wordt daarom minder schadelijk geacht dan obstructief Apneu.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Open luchtweg of Centrale apneu wat is dat?

5
Ik merk bij mezelf als ik op mijn rug lig bij het in slaap vallen, trouwens ook in de sauna, dat mijn keel dicht gaat klappen. Dit is dus obstructief Apneu.

Als ik ontwaak en blijf liggen, dan bemerk ik vaak dat ik in een soort gedachten raak en dat ik opeens merk dat ik moet ademen. Lees ik dan de gegevens uit via Sleepyhead, dan blijk. Ik juist in die periode vaak veel meer centraal Apneu te hebben dan tijdens de slaap periode. Deze duren vaak zo 10 tot 18 seconden.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Open luchtweg of Centrale apneu wat is dat?

7
Ik ben nu een beetje ongerust en vraag me af of jullie dat herkennen.
Afgelopen nacht verliep tot 6 uur qua ahi heel voorspoedig maar daarna had ik ruim 63 minuten Cheynes Stoke ademhaling waarbij de AHI omhoog schoot naar 8,6.
Ik maak me ongerust omdat ik niet goed weet wat de gevolgen zijn van Cheynes Stoke ademhaling. Is er iemand die mij iets meer informatie en/of ervaringen kan delen?
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: Open luchtweg of Centrale apneu wat is dat?

8
Hallo Jan, Cheyne Stokes ademhaling is een bepaalde manier van ademhaling.

De klassieke vorm is herkenbaar aan een golfbeweging (de ademhaling) afgewisseld met een ademstilstand. Als dit een enkele keer voorkomt is dit niet zo erg. Als dit de gehele nacht duurt of voor 75 % of meer en zeer regelmatig plaatsvindt, neem dan contact met je arts op. Voor nu je geen zorgen maken. Ik kom cases tegen waarbij men al jaren last van zeer ernstige Cheyne Stokes ademhaling heeft en die beter met een ASV of een Bipap geholpen kunnen worden. Ook die mensen verwijs ik dan (wel dringend) door naar hun arts, of als die niets willen ondernemen, voor een second opinion te gaan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar