Nieuw masker, begin weer te snurken

1
Ik heb sinds enkele dagen een Resmed Airsense 10 Autoset naast mijn bed staan en moet zeggen dat het slapen met masker op tot nu toe erg goed gegaan is.
Had een Fisher & Paykel Brevida Nasal Pillow Mask meegekregen, maar omdat deze "dopjes" in je neus heeft vond ik deze niet fijn en irriteerde als een gek (erg gevoelige neusvleugels). Ik weet dat je er aan moet wennen, maar dopjes in je neus is echt niets voor mij.

Heb daarom nu een Resmed Airfit N20 uitgezocht en voelt heel goed aan, en lijkt ook fijner lucht door te stromen, kan niet uitleggen, maar geeft een heel ander gevoel als het Fisher & Paykel masker. Met de Brevida Nosal Pillow Mask snurkte ik totaal niet, terwijl ik volgens mij de hardste snurker van Nederland was. Nu dat ik de Resmed Airfit N20 gebruikt heb voor de eerste keer, schijn ik weer te snurken. Is dit omdat ik gewoon even moet wennen, of kan je snurken door bepaalde maskers, of lekt het masker dan, lijkt alsof hij meer "geluid" maakt?

Als ik het zo zie, heb ik een goeie maskerafsluiting zonder lekken en zegt de score dat ik een 20/20 heb. Als ik op mijn apparaat een test doe om te kijken of deze lekt geeft hij netjes aan dat het goed is. Waarom kan ik dan snurken?

Heb SleepyHead geinstalleerd en zie dat ik alleen snurk als ik een apneu heb/krijg. Heb vannacht 9.58 uur geslapen met het masker op met gemiddeld 10.3 apneu's per uur. De waarde staat standaard ingesteld op 8. Lijkt me ook nog wat hoog, maar wordt waarschijnlijk beter, omdat ik deze week pas begonnen ben?

Hoor graag wat jullie ervan denken/vinden.

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

2
Wat staat er bij de 95 % als druk en bij maximum? Je ziet dit staan in het tabblad details in het tabblad Dagelijks in SleepyHead.

Ik vermoed 8 cmh2o omdat je een vaste druk van 8 hebt.

Waarschijnlijk moet de druk nog hoger worden ingesteld om het snurken te stoppen en de AHI te verlagen.

Wanneer is je eerstkomende afspraak voor controle?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

3
Ruud J, schreef:Wat staat er bij de 95 % als druk en bij maximum? Je ziet dit staan in het tabblad details in het tabblad Dagelijks in SleepyHead.
Bedankt voor je snelle reactie Ruud.
Bij 95% staat 8.0 en de maximale druk is ook 8.0.
Waarschijnlijk moet de druk dan naar boven (heb overgewicht, zal er vast mee te maken hebben)? Kan dit per masker verschillen? Aangezien ik met het eerste masker niet snurkte en dat bij deze de druk omhoog moet?

Mijn eerst volgende afspraak is 31 januari.

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

4
Marco, wat let je om even een belletje eraan te wagen? Even doorgeven over je ahi en vooral dat je nu weer snurkt.

Misschien geven zij wel telefonisch even door dat je de druk mag verhogen. Dan begeleiden zij jou via de telefoon hoe dat moet.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

5
Had met Brevida, zelfde probleem. Begon na een jaar opeens ook te snurken en liep de AHI op. . Bleek dat ik opeens veel lekkage had met de Brevida. Na wat strakker afstellen én een nieuwe matras waardoor ik minder rugligging heb, sliep ik weer zonder te snurken met een normale AHI (1,2).

Heb nog een vraagje aan je Marco; ik heb de Brevida destijds ook gekocht omdat deze net als de Airfit P10 een zeer zachte lucht uitstroom had. Geen koude harde stroom zoals bij vele andere masker en ook mijn vrouw hoorde de uitstroom nauwelijks.

Kun je aangeven wat jij van het geluid en kracht van de uitstroom van de Airfit N20 vindt, in vergelijk met de Brevida?

Ik denk er namelijk over om de Airfit N20 als reservemasker aan te schaffen voor die keren dat ik verkouden ben.

Ben ergbenieuwd!

Alvast bedankt en ik hoop dat het snurken ook bij jou snel ophoudt!

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

6
Ruud J, schreef:Misschien geven zij wel telefonisch even door dat je de druk mag verhogen. Dan begeleiden zij jou via de telefoon hoe dat moet.
Ik zal even bellen om te vragen of ik hem wat hoger mag zetten, weet hoe ik dat doe in Clynical menu, maar ga niets veranderen zonder "goedkeuring". Na het opnieuw stellen van het masker lijkt is volgens mijn vriendin het snurken wel gestopt, al had ik wel een AHI van 19.7. Dus toch even reden om te mailen.

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

7
Boxspringsteen schreef:Kun je aangeven wat jij van het geluid en kracht van de uitstroom van de Airfit N20 vindt, in vergelijk met de Brevida?
Ik vind de Airfit N20 veel fijner zitten dan de Brevida Nasal Pillow Mask. De straps rond je hoofd zijn minimaal van de Brevida maar die dopjes in mijn neus vind ik zwaar irritant. Mijn neusvleugels deden gewoon pijn.
Heb geen pijn met de Airfit N20, en zit voor mij veel lekkerder. Het lucht stroomt ook veel beter vind ik. Bij de Brevida had ik het idee dat ik minder lucht binnen kreeg, soms te weinig en dat ik merkte dat ik net te weinig had dat als ik zonder masker adem. Bij de Airfit heb ik dit probleem helemaal niet. Heb ook geen koude harde stroom lucht gemerkt met dit masker. Nu dat ik hem versteld heb, hoor ik hem ook bijna niet. Echt heel minimaal en geen lekken.

Denk dat dit het masker voor mij is! ;)

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

8
Boxspringsteen, als je verkouden bent, dan denk ik dat je meer hebt aan de Resmed Airfit F20. Dit is een full face masker. De N20 is een neusmasker en juist bij verkoudheid geeft de neus doorgang de meeste problemen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

9
Ruud en Marco, dank voor jullie reacties!

Mijn beste AHI-resultaten en nachtrusten zonder lekkage had ik met de Resmed P10. Echter het niet kunnen verstellen van de bandjes vind ik een groot nadeel. Ik begrijp niet dat Resmed dit wereldwijde succesvolle masker nog geen update heeft gegeven met verstelbare bandjes.

Hierdoor ben ik de Brevida gaan gebruiken. Dit masker zit bijna net zo prettig en, ook belangrijk, de luchtuitsroom is erg zacht en maakt net als bij de P10 nauwelijks geluid. Ook met dit masker heb goede nachtrusten en een prima AHI.

De Philips Nuance heb ik ook enige tijd gebruikt, maar vond de luchtuitsroom veel te hard, te koud en te luidruchtig.

Een FF masker is voor mijn gezicht niet geschikt. Om de 15 minuten wakker door veel lekkage op meerdere plekken. Al diverse maskers van geprobeerd, allen zonder succes. Komt mogelijk ook omdat ik een zijslaper ben.

Ik zoek dus nog een neusmaker voor het geval ik verkouden ben, dat net zo stil is als de intranasale maskers P10 en Brevida. Dat wil zeggen, een zachte luchtuitsroom en bijna geluidloos. Als ik op de reactie van Marco af ga, komt de N20 hier dicht in de buurt.

De Brevida vind ik naast de P10 het beste en meest prettige maker. Weinig geluid, zachte uitstroom en als belangrijkste...een lage AHI. Zodra er een P20 komt met verstelbare bandjes, ga ik die weer gebruiken. Echter onlangs heb ik navraag gedaan bij Resmed Nederland; van een nieuwe P10 ( vermoedelijke naam P20) is voorlopig nog geen sprake.

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

10
Hoi ik bn nieuw hier. Ik heb sinds kort een nieuwe vriendin en die kan er dus niet tegen dat ik af en toe nog snurk met mijn apparaat op. Mijn keel blijft mooi open staan maar ik snurk achter in mijn neus zeg maar. Wat kan ik daar aan doen , heb al me neus afgeklemd maar was geen succes want krijg dan droge mond. Heb een FF masker van Resmed

Re: Nieuw masker, begin weer te snurken

11
Waarschijnlijk moet de ingestelde druk dan toch nog hoger ingesteld worden. Dit hoeft soms niet eens zoveel te zijn. Bij een Resmed Airsense 10 of 11 kan dit in intervallen van 0,2 cmh2o en bij alle andere merken in een interval van 0,5 cmh2o.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar