WIFI SD kaartje

1
Goedenavond,

Ik ben nieuw hier (dit is mijn eerste bericht in dit forum) en heb sinds kort een Philips Respironics Auto CPAP kastje. Ik ben 52 en heb al jaren lang apneu en besloot onlangs dat het tijd werd om er wat aan te gaan doen. Ik heb nu een paar weken met het kastje geslapen. Ik vind het een interessante bezigheid maar lichamelijk merk ik nog niet veel verbetering van het gebruik van het kastje, al is mij AHI gedaald van 25 naar 2-4.

Ik heb wat met de draadloze dream-mapper application gespeeld (zowel op mijn Apple/IOS telefoon als via Web). Werkt an sich wel maar geeft niet erg veel informatie over wat er nou wanneer gebeurd. Daarna met Sleepyhead Beta 2 gespeeld. Die gratis software levert veel nuttige info maar ik wil mijn SD kaartje liever niet iedere keer uit mijn apparaat moeten halen (gaat nl. vast een keer fout). Encore View wordt her en der in oudere berichten uit 2015 aanbevolen maar die schijnt ondertussen niet meer ondersteund te worden. Mijn dealer gebruikt Encore Pro 2.18.20 en dat ziet er wat beter uit maar oogt ook niet echt meer van deze tijd. Geen idee of er andere apps zijn die met WiFI werken.

Ik had eerst een neus masker met dunne latex flappen. Dat ging echter een beetje mis omdat ik al jaren met mond open slaap. Heb nu een full-face masker met latex flappen. Vorige week is de druk op een vaste waarde van 9 cmWK ingesteld. Begin van de nacht gaat het goed. Ik begin de nacht met het "ramp" knopje :-) Het is me al een paar keer gebeurd dat ik het masker 's nachts in mijn slaap af doe en weer "vrolijk" verder slaap.. Ik wordt ook later in de nacht wakker van lekkage bij mijn neus/ogen of dat ik in mijn masker gekwijld heb en het ding dan de hoek in gooi.

Ik heb wat newbie vragen:

a) Zou ik beter een kinband kunnen kopen en dan weer terug naar mijn neus masker ipv mijn full-face masker?
b) Wat adviseren jullie mij anno 2018, qua software? Is er wat goeds/recents wat ik nog niet ken?
c) Zijn er hier mensen die met het standaard Lexar SD kaartje door een wireless variant hebben vervangen? Werkt dat goed?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

modedit RM: titel onderwerp ter verduidelijking aangepast

Re: Software/tips anno 2018

2
Welkom Jeroen,

Wat uitleessoftware betreft is SleepyHead voor de Dreamstation zeer geschikt. Je kunt je SD kaartje vervangen met een SD kaartje voorzien met wifi chip. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar hier op het forum is wel iemand die dit toepast en zo draadloos zijn gegevens binnenhaalt.
viewtopic.php?f=35&t=10648&p=117534&hilit=wifi#p117534

Een neusdoppenmasker is beter dan een neusmasker of een full face masker. Een kinband is ervoor om de mond te sluiten en dat kuin je mogelijk bij een neus(doppen)masker nodig hebben. De druk iets verhogen kan er ook voor zorgen dat je mond gesloten blijft. Als kinband gebruik ik de Ruby Chinstrap adjustable 9

Mocht nog met vragen zitten, laat het even weten.

Re: Software/tips anno 2018

3
Dank voor de tips. Heb een Toshiba SDHC 32GB FlashAir wifi/SD kaartje gekocht om de CPAP via wifi uit te kennen lezen via Sleepyhead. Tip mbt neusdoppen en kinband lijkt me ook wel wat.

Re: Software/tips anno 2018

4
Ik heb een Toshiba FlashAir WiFi SD kaartje gekocht als alternatief voor het standaard SD kaartje dat meegeleverd was met de Dreamstation Auto CPAP (150X300) machine. Heb vanavond e.e.a. geconfigureerd en "ut werkt" . Ik kan nu zonder het SD kaartje uit de CPAP te halen, de data uitlezen met behulp van SleepyHead Beta 2.

HOE WERKT HET?

Een CPAP registreert allerlei meetwaarden en schrijft deze weg in het eigen geheugen waarin -afhankelijk van het soort machine- tot wel 5000 uur aan meetgegevens in opgeslagen kunnen worden. Als er een geheugenkaartje in de CPAP wordt gestoken dan wordt het kaartje door de CPAP herkent en worden de meetwaarden bij geschreven. Op de SD kaart staat een hoofdmap met submappen met daarin allerlei gecomprimeerde bestandjes met meetgegevens. Als je het SD kaartje uit de CPAP haalt en in een laptop/kaartlezer stopt, dan kan je de inhoud van het kaartje en de meetwaarden bekijken met software die je eerst op de laptop moet installeren.

Om te voorkomen dat er meetwaarden kwijt raken en/of dat er data overschreven wordt, wordt aanbevolen om het SD kaartje met behulp van het schuifje eerst tegen over schrijven te beveiligen, voordat je het kaartje in de laptop/kaartlezer stopt. Als je het SD kaartje weer in de CPAP stopt moet je het kaartje eerst weer van het slot afhalen. Het inprikken en uithalen van SD kaartjes blijft een risicovolle bezigheid en kan een keer -als je niet goed oplet- tot data corruptie leiden. Als (Data op) het SD kaartje stuk gaat dan heeft dit geen invloed op de primaire werking van de CPAP; maar de meetgegevens kunnen echter wel kwijt raken. Los van het risico van data verlies is het ook een gedoe om iedere keer naar de slaapkamer te moeten lopen om het SD kaartje uit de CPAP te halen om de meetgegevens op de laptop te kunnen bekijken.

Er zijn CPAP's -zoals de Dreamstation- die met Bluetooth en een App op een telefoon werken, zonder dat het SD kaartje wordt gebruikt. De App haalt de gegevens op uit de CPAP via bluetooth en stuurt deze via Internet door naar de Dreamstation website. Dreamstation ondersteund nu ook machines in de Benelux. Nadeel van deze aanpak is dat er maar een deel van de meetwaarden beschikbaar worden gesteld. De echte leuke details van wat er wanneer mis gaat zie je niet.

WIRELESS COMMUNICATIE MET DE CPAP

Er zijn SD kaartjes te koop die zijn voorzien zijn van een WiFi access point. Deze kaartjes worden veel gebruikt in oudere digitale camera's die zelf geen wireless voorzieningen hebben. Je kan de foto's op het SD kaartje dan vanaf een laptop bekijken zonder dat je het SD kaartje uit de camera hoeft te halen (kan natuurlijk wel, het SD kaartje doet het ook gewoon als normaal SD kaartje). Er zijn WiFi kaartjes met 8, 16, 32 en 64 GB aan opslag te koop. De SD/WIFI kaartjes van Toshiba zijn -volgens de reviews- de beste kaartjes die te koop zijn. De vierde generatie (W-04) kaartjes van Toshiba hebben een opslagcapaciteit van 32 GB en kosten grofweg 70 Euro.

Als je een Toshiba wifi SD kaartje wireless wilt kunnen uitlezen vanaf een laptop, dan moet je het kaartje eerst in de laptop stoppen en eenmalig de Toshiba software draaien die je gratis vanaf hun website kan downloaden. Via die software kan je instellen hoe het Wireless netwerk moet gaan heten (SSID) en wat het wachtwoord moet worden om daar gebruik van te kunnen maken. Ik heb het netwerk "SleepyHead" genoemd. Er wordt dan metten een snelkoppeling op het werkblad gezet waarmee je vanaf de laptop verbinding kan maken met het kaartje.

De laptop verbreekt de normale WiFi connectie, maakt verbinding met het "SleepyHead" WiFi netwerk en installeert het SD kaartje als disk. Je kan dan wireless met het kaartje werken alsof het kaartje gewoon in de laptop/kaartlezer zit. Als je niks doet, kan je vanaf de laptop zowel lezen als schrijven op het SD kaartje. LET OP: De CPAP moet het kaartje natuurlijk wel van stroom voorzien (en niet in slaap zijn gevallen) anders werkt het WiFi SD kaartje niet. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik kan voorkomen dat de Dream station zelf in slaap valt...

De SleepyHead software heeft verder geen enkele moeite met de WiFI/SD kaart. De eerste keer zal je SleepyHead moeten vertellen dat de data in een andere map staat dan voorheen. Ik maakte een extra profiel aan dat naar de WiiFi opslag kijkt, zodat ik altijd nog terug kan naar het oude profiel met het oude SD kaartje. De snelheid waarmee de data wordt ingeladen is niet lager als wanneer ik het SD kaartje in de laptop zou stoppen. SD kaartje hoeft niet meer in/uit de CPAP.

ERGO: WIFI SD kaartje werkt prima in en Dream station i.c.m. SleepyHead, maar ht werkt alleen als de CPAP ook aan staat (en dus niet "slaapt"..,)

Re: Software/tips anno 2018

5
Hallo Jeroen,

heel hartelijk bedankt voor deze uitleg. De Resmed kun je ook in 'Slaapstand' zetten door op het aan/uit knopje een paar seconden ingedrukt te houden. dit heet dan de 'ECO' stand. Wifi zou dan eventueel wel blijven werken , maar dit heb ik zelf nog niet ervaren.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar