AHI fluctueert

1
Beste allemaal,

Na zo'n twee maanden ben ik aardig gewend aan de CPAP (een Resmed Airsense 10 met een Airfit F20). Maar er is nog geen lijn te ontdekken in de AHI.
Zaterdag naar zondag 0,6,zondag naar maandag 3,5, maandag naar dinsdag 7,4.
Is dit normaal of ontstaat er na verloop van tijd een vast patroon.
Overigens de afgelopen nacht is ook 19 minuten Cheyne Stokes ademhaling geregistreerd.

Hoewel de AHI natuurlijk een stuk lager is dan bij het slaaponderzoek (23) heb ik niet het gevoel dat ik er voordeel van ondervind.

Wie wil/kan zijn haar ervaringen met mij delen om mij of gerust te stellen dan wel me te adviseren wat er verder moet gebeuren?

Zonder de informatie van dit forum is de therapie een eenzame zoektocht.

(NB) Het onderschrift is niet correct meer, dat wordt straks aangepast.
Resmed Airsense 10 Auto
Druk 9.4
Verwarmde slang
Resmed Airfit F20

Re: AHI fluctueert

2
Bij mij fluctueert het ook, geschrokken van een uitschieter van zondag op maandag van 10,4 en vannacht weer op 1,6. Op veel momenten laag en dan opeens weer zo’n uitschieter, ik kan ook niet precies plaatsen waardoor dat komt, de slaapsituatie is elke nacht practisch hetzelfde.

Je gebruikt, net zoals ik, de cpap nog maar kort; het is wisselend per persoon hoe snel er iets van de therapie te merken is. Dat hangt ook af van de mate van apneu, hoe lang je dit al heb en welke schade de apneu bij de persoon heeft aangebracht.
Ik heb op dit forum gelezen dat er een periode staat van 3 jaar voor herstel en dat dan pas de stand van zaken vastgesteld kan worden wat de blijvende schade (eventueel) is.

Hoewel mijn moeheid nog wel een behoorlijke invloed heeft, merk ik bij mijzelf nog wel een verschil of ik met of zonder (alleen in bijzondere situatie voorgekomen) cpap slaap. Maar bij mij is ook mijn medicijngebruik van invloed, zo zie je maar dat het bij elk persoon anders kan zijn.

Dit forum is echt een goede hulp om veel informatie over apneu te vinden, ik ben er veel wijzer door geworden.

M.vr.gr.

Re: AHI fluctueert

3
Een bekend gegeven: Cheyne-Stoke-ademhaling met csas. Ik heb vaak lange tijd CSR met een opeenvolging van ademstops. Het is voorgekomen dat ik wel 80 ademstops in 53 minuten had. Je snapt dat dit niet goed wakker worden is. Alleen, het beeld is wel heel erg wisselend. Soms gaat het heel erg goed met maar een paar apneus per nacht, dan weer gedurende een periode aan het einde van de nacht (steeds tijdens de REM-slaap) een reeks opeenvolgende ademstilstanden. Bij een holteronderzoek had ik een AHI van 0,4 en de tweede nacht 1,0 zonder CSR. Maar een paar apneus gedurende de nacht. Dat gaf dus ook geen uitsluitsel. Ik ben er nog niet achter wat de oorzaak zou kunnen zijn, laat staan een oplossing. We gaan voort en hopen op een vlotte oplossing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk