Benieuwd naar Buteyko ervaringen

1
Eind januari ben ik begonnen met de Buteyko ademhaling. Na zeven weken bleek uit de slaaptest (die ik ging doen in afwachting van de cpap) dat ik nog maar ca. 2 apneu’s per uur had en werd genezen verklaard.
Uiteraard ben ik hier erg blij mee! Ik verneem ook dat ik uitgeruster wakker word, maar ik heb nog wel veel klachten zoals concentratieproblemen en vermoeidheid.
Mijn Buteyko therapeut verwacht dat ik binnen een maand of drie, vier ook van deze klachten af zal zijn. Ik neem aan dat dat klopt, maar ik ben nu wel benieuwd naar de ervaring van anderen die Buteyko doen. Hoe lang duurde het bij jullie voordat je van je klachten af was? Oefen je nog net zo veel als in het begin? Hoe hoog is je CP? Heb je nog last van gehad terugval of reinigingsreacties?

Groetjes,
Gina

Re: Benieuwd naar Buteyko ervaringen

2
Ik las [1] dat in het herfstnummer Apneumagazine van 2015 een artikel van dr. R P van Steenwijk (medische adviesraad) is opgenomen over Buteyko. Ik heb 'm zelf niet gelezen (geen toegang, ben nog geen lid).

U heeft niet vermeld wat uw AHI voor u begon met Buteyko was. Het lijkt me redelijk om aan te nemen dat bij een lage "werkelijke" AHI de kans dat een PSG een negatief resultaat oplevert redelijk groot is. Een PSG is een soort steekproef, je kan misgrijpen.

Ik zou u aanraden niet af te gaan op subjectieve ervaringen, niet zo zeer gevoel (want dat kan u tot zekere hoogte aangepraat worden) maar concreet resultaat. Voor zover mogelijk objectief: slaap met een Oximeter [2] om er zeker van te zijn dat u geen desaturaties meer heeft die gepaard gaan met apneus en hypopneus.

Blijven de desaturaties? Dan hupsakee aan de CPAP. Het verbeteren van welbevinden zal waarschijnlijk nog sneller intreden.

[1] https://apneuvereniging.nl/wp-content/u ... l_2016.pdf
[2] https://www.vipermedical.nl/contec-puls ... ter-cms50f

Addendum: Wat zijn "reinigingsreacties" ?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Benieuwd naar Buteyko ervaringen

3
Bedankt voor de tip van de oximeter Persluchtpiraat!
Ik was zelf al op zoek geweest naar een smartwatch die apneu’s kan registreren, maar blijkbaar is die er nog niet, hoewel Fitbit wel plannen in die richting heeft. De oximeter is voorloopig een goed alternatief denk ik.
Ik heb wel behoefte aan een objectieve meting. Zoals je ook al aangaf: zo’n slaaptest is maar een moment opname.

Mijn AHI was vorig jaar 15 op de rug en 7 op mijn zij. Volgens de KNO te weinig voor een Cpap. MRA lukte niet vanwege kaakproblemen. Daarom ben ik in afwachting van een volgend slaaponderzoek met Buteyko begonnen.
AHI van de laatste slaaptest: 2 op de rug en 1 op mijn zij.

Re: Benieuwd naar Buteyko ervaringen

4
Gina59 schreef:Volgens de KNO te weinig voor een Cpap. MRA lukte niet vanwege kaakproblemen.
Ik zou daar geen genoegen mee nemen, als de MRA niet werkt, dan moet u meteen CPAP kunnen proberen.

Een anekdote van mijzelf uit de esoterische hoek: Ik had jaren lang last van chronische vermoeidheid, chronische spanning, concentratieproblemen, pijnklachten. Op een gegeven moment was ik ermee aan, en besloot ik geluidsopnamen van mijn nacht te maken. Ik hoorde rare pruttelgeluidjes dus de verdenking lag op mijn ademhaling. Ik wist dat als ik apneu zou hebben dat ik pas na maanden een CPAP zou kunnen krijgen, en daar wilde ik niet op wachten. Ik ben een techneut, dus ik durfde "het avontuur" wel aan. Ik heb toen mijn eigen CPAP gekocht, zelf ingeregeld en ik ben van al mijn klachten afgekomen. Zelfs koffie had ik niet meer nodig om de hele dag door te stomen. Magoed, de crux is: ik heb al twee slaaponderzoeken gehad met allebei AHI<5 als resultaat en daarom geen diagnose.

Het blijkt dat ook mensen die niet genoeg concrete apneus krijgen ernstig chronisch vermoeid kunnen zijn. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Upper_air ... e_syndrome en
http://www.vitality101.com/health-a-z/Article_uars ("Paradoxaal kunnen de symptomen van UARS ernstiger zijn dan die van OSAS en meer gelijken met CFS en fibromyalgie.")
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i