Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

1
Ik ben Elma en heb sinds een jaar een cpap, de Dreamstation. samen met het dreamwear masker. Deze combinatie bevalt mij goed. Echter, ook ik heb problemen met de bevochtiger gehad. Na een zoektocht heb ik uiteindelijkvoor mijzelf een oplossing gevonden. Misschien heb jij er ook iets aan. Ik beschrijf alleen de situatie met gebruik van de verwarmde slang.

Weet als eerste, dat als je de verwarmde Philips slang op de Dreamstation aansluit, je alleen nog maar van de stand adaptief op de bevochtiger gebruik kunt maken. De vaste stand wordt hierbij namelijk automatisch uitgeschakeld.

Houd er ook rekening mee dat koude lucht bij opwarming meer vocht kan bevatten (dus water uit bakje nodig).

Van oktober tot ongeveer april is de slaapkamertemperatuur bij ons gemiddeld beneden de 19 graden en dus ‘koud’. Deze koude lucht warm ik op. Ook sluit ik de verwarmde Philips slang aan op de cpap (= adaptief). Bevochtiger op stand 5, slangtemperatuur naar keuze, bij mij ook 5. En dat werkt de hele winter.

Van mei tot oktober, als de kamertemperatuur boven de 20 graden (‘warme lucht’) komt, werkt adaptief systeem minder/niet. Toch wil ik ook dan voldoende bevochtiging en dit moet ik dan zelf met behulp van de stand ‘vast’ regelen.
Hiervoor heb ik op advies de universele verwarmde slang Hybernite gekocht. Als je deze op je cpap aansluit, wordt hij namelijk niet als verwarmde slang herkent en kun je dus weer allebei de standen gebruiken. Ik kies dan voor stand vast, en zet in mijn geval de bevochtiger op stand 1-2; de Hybernite slang kent geen keuze in warmte-instelling. Zo kun je via een omweg altijd zelf je vochtbehoefte regelen.

Let bij het omwisselen van de Philips slang en de Hybernite slang wel op de slangmaat, Philips is 15, Hybernite is 22. Dit kun je op de cpap menu aanpassen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en wens je een goede nachtrust toe!

Re: Lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

3
Dank voor deze uitleg, maar vind het toch behoorlijk irritant dat Mijnheer Philips een apparaat levert waarbij wanneer de verwarmde slang wordt gebruikt de bevochtiger juist dan niet meer doet waarvoor hij bedoeld is.
Ik ben notabene juist voor de verwarmde slang mogelijkheid overgestapt van een Devilbis apparaat naar de Philips omdat ik onzettend veel last had van condensvorming en hiervoor geen verwarmde slang leverbaar is.
Dat ik de verwarmde slang zelf moest betalen vond ik daarom ook niet zo’n probleem, maar als ik nu ook nog een extra universele Hybernate slang zelf moet gaan aanschaffen dat gaat mij dit wat te ver.
Ik ben van mening dat Philips zijn apparaat maar zo moet aanpassen dat het wel gaat werken zoals het is bedoeld.
Overigens gebruik ik nu in de zomer de standaard niet verwarmde slang, en dat gaat goed zolamg het ‘s nachts maar niet te koud wordt.
Ik vraag mij af of er al klachten hierover bij Philips gedeponeerd zijn door gebruikers anders wordt het tijd dat we dit massaal gaan doen lijkt mij. [boese]

Re: Lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

4
Bedankt Elma voor de goede uitleg.
Ik heb gewoon de slang van 15mm van Philips en heb vaak veel problemen met heel droge keel bij stand Adaptief.Zet ik echter de stand op vast 1,2,of 3 dan heb ik bijna onmiddellijk zeer hinderlijk water in de slang wat begint te borrelen en je natuurlijk wakker wordt en vervolgens de slang moet "leeggieten"op" de badkamer.
Weet eerlijk gezegd niet wat ik moet doen in de zomermaanden om niet een erg droge keel of veel water in de slang te hebben.
Weet jij raad?

Groet Hendrik1

Re: Lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

6
Ik heb het probleem voor mezelf opgelost.
Mijn dreamstation weer terug om kunnen ruilen voor een Devillbiss CPaP.
Veel fijner apparaat, kleiner, stiller en gek genoeg is mijn AHI ook veel lager met dit apparaat.
Meestal onder 2, met de Philips zat ik altijd rond de 5 en soms zelfs behoorlijk hierboven met uitschieters naar wel 12.
Ik had deze Devillbiss al eerder gehad maar omgeruild voor een Philips vanwege de verwarmde slang.
Die dus totaal niet blijkt te werken. DWZ hij zorgt ervoor dat de bevochtiger niet meer werkt.
Iets met een paard achter de wagen spannen.
Heb nu een aftermarket verwarmde slang gekocht, nadeel is een aprate voeding en je moet hem zelf uitschakelen,
Maar een slimme stekker doet hierbij wonderen voor het geval ik het een keer vergeet.

Re: Lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

7
Antwoord op Ruud J, Ik heb alleen de slang van 15mm. Heb nog wel een verwarmde slang van Resmed maar nog niet uitgeprobeerd omdat het nog niet koud genoeg is.
Het gaat mij om de zomer.Philipsslang van 15 mm,stand adaptief altijd zeer droge keel.Zet ik deze op stand 1,2 of 3 dan krijg ik onherroepelijk water in de slang wat gaat borrelen.Wordt daar wakker van,moet het water uit de slang gooien. Gaat niet goed.

Groetjes Hendrik1

Re: Lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

8
Hendrik, ik neem aan dat je de Dreamstation van Philips Respironics hebt. Je kunt bij de Dreamstation ook de stand fixed gebruiken bij Humidification.
Een verwarmde slang van Resmed past niet op de Philips Dreamstation.
De universele hybernite verwarmde slang past daar weer wel op, maar daar is de temperatuur niet van in te stellen.
Je kunt een verwarmde slang het gehele jaar door gebruiken.
Dus voor welke Resmed heb jij de verwarmde slang, voor de S9 of de Resmed AirSense 10?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

13
Momenteel gebruik ik met de Dream-station een verwarmde slang van Hybernite.

Dat deed ik al bijna 5 jaren (tijdens bijna de hele zomer en winter) toen ik nog het System one apparaat in bruikleen had. Nu is de hybernite slang aan vervanging toe en overweeg ik om een Philips verwarmde slang te kopen.

De reden daarvoor is dat ik vaak op reis ga (met fiets) en dan is een extra transformator meeslepen toch weer een beetje extra moeite. Tevens vind ik het (stroom) stekkertje op de slang erg kwetsbaar. Als oplossing daarvoor heb ik een steviger snelconnector kabel aan de slang (en aan de kabel van de transformator) gesoldeerd. Dat werkt allemaal prima maar dat (eenmalig) aan de slang solderen is wel een precies karweitje. Als ik dit allemaal kan voorkomen door de Philips slang wil ik dat graag doen, ondanks dat Philips een pittige prijs vraagt.

Maar nu lees ik bij sommige gebruikers toch wat moeilijk gedoe met vocht en temperatuur en zo bij die slang. Vooral in de zomer begrijp ik. En eerlijk gezegd zie ik niet goed wat nu de voor- en nadelen zijn.

Wie heeft een nuttig advies voor me?

Indien ik meer info moet verschaffen doe ik dat van harte. Ik wacht de reacties af. Mijn dank alvast voor de moeite van het lezen en reageren.

Willy
Willy Waumans
Sinds 14-10-2014 CPAP
Masker Fisher & Paykel Eson Medium
Verwarmde slang Philips

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

14
Zover ik het weet, is dat de stand Adaptive wordt gekozen als de originele HT15 slang wordt aangekoppeld. In de zomermaanden wordt dan te weinig vocht gebruikt en zou je dus liever de vaste stand 'fixed' willen gebruiken. Deze stand geeft meer vocht af, maar kan alleen met de hybernite verwarmde slang worden gekozen. Dus het fietsen doe je in de zomermaanden en juist dan kun je beter de hybernite verwarmde slang gebruiken. Of helemaal geen bevochtiger gebruiken in de zomermaanden en van breas de waterloze bevochtiger voor €4,49 bij Vivisol kopen. Deze tussen uiteinde slang en masker plaatsen. Je kunt, hangt af van de temperatuur, zo bevochtiger een paar dagen gebruiken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

16
Weet als eerste, dat als je de verwarmde Philips slang op de Dreamstation aansluit, je alleen nog maar van de stand adaptief op de bevochtiger gebruik kunt maken. De vaste stand wordt hierbij namelijk automatisch uitgeschakeld.


DIT KLOPT NIET,
Je kunt gewoon de stand op vast zetten , mijn longarts deed dat voor mij, dit bericht is al van 2018 dus ik weet niet of die dreamstation is veranderd , ik kreeg deze nieuw in januari 2020, die verwarmde extra slang hoef je dus niet extra te kopen , is nl nergens voor nodig
---Philips Respironics DreamStation - CPAP Pro
---ResMed AirFit F10 volgelaatsmasker
---Philips Respironics Dreamstation - Verwarmde slang
---Lid van apneuvereniging

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

17
Smartie, bedankt voor de update. Het kan inderdaad zo zijn dat een vernieuwde Firmware dit probleem heeft opgelost. Kun jij nu al zeggen wat voor effect het heeft als je de stand Fixed gebruikt in combinatie met de H15 verwarmde slang van Philips zelf?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

19
RuudJ schreef: 24 mar 2020, 11:28 Smartie, bedankt voor de update. Het kan inderdaad zo zijn dat een vernieuwde Firmware dit probleem heeft opgelost. Kun jij nu al zeggen wat voor effect het heeft als je de stand Fixed gebruikt in combinatie met de H15 verwarmde slang van Philips zelf?
Ik heb sinds het begin die verwarmde slang, bij mij werkt de vaste stand op 3 en bevochtiger op 3 perfect , als ik de slang echter hoger ga zetten dan ga ik het benauwd krijgen maar ook als ik het vocht hoger ga zetten dan krijg ik het benauwd, het is even uit proberen dus , maar ik vertelde mijn longarts dat ik de ene nacht nergens last van had ( droge pijnlijke keel ) en de volgende weer wel veel last , ze keek in het apparaat en ze vertelde dat ze hem op vast kon zetten ipv op adaptief , dus zo kwam ik aan de informatie. (maar ik dacht dat je het op vast moet zetten alvorens je de slang er in steekt, anders springt hij automatisch op adaptief dus.( e.e.a moet in het medische menu dus, ik mocht er van haar zelf wat aanpassingen in doen als ik wilde ), ze vertelde dat als het e.e.a.niet goed werd ingesteld door mij in dat menu dat ze dan een melding kregen en dat ze mij dan wel zouden bellen. succes er mee allemaal.
---Philips Respironics DreamStation - CPAP Pro
---ResMed AirFit F10 volgelaatsmasker
---Philips Respironics Dreamstation - Verwarmde slang
---Lid van apneuvereniging