Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

21
Ik neem aan dat je de Dreamstation hebt? Hoe hoger de instelling van de bevochtiger, hoe warmer de verwarmingsplaat, des te sneller vindt verdamping plaats. Is de humifidication ingesteld op Adaptief of op Vast?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

23
Het verschil tussen adaptief en vast is, dat bij de eerste keuze het apparaat rekening houdt met de omgevingsfactoren zoals slaapkamer temperatuur en luchtvochtigheid. De tweede keuze houd daar geen rekening mee en verwarmt alleen de verwarming plaat en kan zo ook meer vocht afgeven. De tank kan dan sneller leeg zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

24
Hallo Aviator. Ruud heeft je de essentie van 'vast' en 'adaptief' al helder uitgelegd. Hier zou je dus tussen kunnen kiezen.

Maar misschien is het niet nodig om aan die instelling, zoals het apparaat werd afgeleverd, wat te veranderen. Vaak is het een kwestie van een tijdje wennen en niet in een soort paniek schieten als een korte tijd iets niet helemaal goed voelt.

Normaal gesproken zou je met een gevuld reservoir makkelijk de nacht door kunnen komen. Zelfs als de verwarmingsstand op 5 staat.
Ieder is natuurlijk verschillend maar ik denk dat je in het begin niet te hoog moet stoken. Ik zou het best aandurven om je te adviseren eens twee weken zowel slang als verwarmingsplaatje op stand 3 te zetten en eens aanzien hoe het gaat.

Als je in de nacht een keer gaat plassen drink dan een paar sloken water en spoel je mond even.

Als een te droge mond lang aanhoudt overleg dan eens met je behandelaar.
Vaak is een erg droge mond het gevolg van met geopende mond slapen.

Succes met het geduldig experimenteren.
Willy Waumans
Sinds 14-10-2014 CPAP
Masker Fisher & Paykel Eson Medium
Verwarmde slang Philips

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

28
De juiste druk instellen is vaak een kwestie van een kleine verhoging of juist een verlaging als de lucht ontsnapt door een te hoge drukinstelling.

Een goede kinband is een Ruby Chinstrap Adjustable 9 die verstelbaar is. Helaas is deze steeds moeilijker te verkrijgen. Vivisol heeft de niet verstelbare AG Kinband. Deze banden zijn elastisch en houden de mond gesloten tijdens de slaap.

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

30
Ook ik was geheel onwetend bij mijn start in Oktober 2011 hier op het apneu forum. Door veel te lezen en mij aan te sluiten bij de ApneuVereniging en daar een vrijwillige medewerker van te worden, ben ik aan mijn kennis gekomen. Misschien niet altijd kloppend, maar een mens is nooit te oud om te leren. Hoofdzaak is dat je zelf zoveel mogelijk te weten komt over wat Apneu is en wat het doet. Hoe meer je erover weet, hoe makkelijker kun je erover praten met je Osa-verpleegkundige en met je behandelend arts.

Het artikel van Sandra Houtepen over Hormonen draagt in ieder geval al heel veel bij over wat apneu doet in en met je lichaam.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dreamstation - lucht bevochtiger in combinatie met verwarmde slang

31
Aviator, trouwens wil ik je nog van harte welkom heten hier op het forum. Onze vereniging heeft ook nog een Besloten Facebook Groep waar ook nog zo 6400 mensen met apneu lid van zijn. Alleen hier blijft de meeste informatie snel terug te vinden. Bij de Besloten Facebook groep kun je wat blijvende informatie terugvinden onder het kopje 'Bestanden'.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar