Re: Hoe hoog is jullie AHI

22
hartelijk bedankt voor de uitleg, dit hadden ze wel eens mogen duiden in de slaapkliniek....
Dreamstation Auto CPAP, ResMed Quattro en dreamwear full face mask
Voor CPAP : Ahi 59,4 / 150 obstructieve hypopneus en 253 obstructieve apneus, arousal + ontwaakindex : 64,7 per uur slaap

Re: Hoe hoog is jullie AHI

23
Eettafel intikken als zoekterm...
Zo simpel kan het zijn. :lol:
En ik maar scrollen door mijn eigen berichten.
En dat zijn er nogal wat.

Dank je Ruud.
Alweer.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoe hoog is jullie AHI

25
Kijk Sissy, daar doe je het voor. Je bent 2 maanden onderweg, weet dat je mogelijk een terugval kunt krijgen. Wij noemen dit de 6 weken dip, vind meestal plaats na 6 weken vanaf de start van de cpap therapie. Het hoeft niet precies na 6 weken te zijn kan ook later of eerder of helemaal niet plaatsvinden. Meestal als je snel na de start opgeknapt en fit voelt, dan kan de dip optreden. Langzaam opknappen blijft de dip ook wel weg. Dus je niet druk om maken, maar je weet nu dat je lichaam opeens weer om adrenaline vraagt. Gewoon lekker doorgaan op deze wijze.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe hoog is jullie AHI

26
Mijn AHI is begin november vastgesteld op gemiddeld 27. Eind februari, begin maart zullen mijn keelamandelen worden verwijderd en een Barbed Wire ESP worden uitgevoerd. Hopelijk zakt de AHI dan flink.

Ik ben benieuwd naar de 6 weken dip, is dat alleen bij gebruik van CPAP? Of ook na andere behandelingen?

Re: Hoe hoog is jullie AHI

27
Ivo, ik heb alleen ervaring met de cpap, maar kan nij voorstellen dat dit ook bij andere behandelingen kan voorkomen. Als je lichaam al tijden op adrenaline leeft en je wordt goed behandeld dan zul je moeten afkicken. Het kan dus zijn dat je lichaam weer vraag om adrenaline. Kwestie van in de gaten houden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe hoog is jullie AHI

28
Ik zie regelmatig AHI's voorbijkomen van 1 of nog minder. Dat zijn voor mij persoonlijk (nog) utopische waarden! Wanneer wordt de apneu therapie eigenlijk gestopt? Kan er herhaling van de klachten ontstaan na het stoppen van de therapie? Wat voor zin heeft de therapie als de AHI waarden tussen de 0 en 5 blijven?

Wk.

Re: Hoe hoog is jullie AHI

29
Willem, de therapie is levenslang. Zeker bij een hogere ahi. Zie de therapie als een hulpmiddel. Als je een been mist en daarvoor een vervangend hulpmiddel nodig hebt om te kunnen lopen, dan heb je die ook levenslang nodig.

Een cpap heb je ook nodig om je leven lang 's nachts te kunnen slapen met zo min mogelijk ademstops. Iedereen heeft Ademstops van 0 tot 5 per uur per nacht. Alleen wij, chronisch apneupatiënten, hebben dankzij de cpap dit ook. Zouden we stoppen met het apparaat, dan komen de Ademstops meteen weer terug. Vermoedelijk meer dan bij de slaaptest omdat je in leeftijd en wellicht gewicht bent toegenomen en dit voor meer slap weefsel heeft gezorgt.

Natuurlijk zijn er mensen die van hun apneu kunnen komen, maar vaak gaat dit gelijk op met een Gastric Bypass en zelfs dan wil dit nog niets zeggen dat Apneu ook blijvend weg is.

Dus richt je niet op het moment dat je de cpap vaarwel kunt zeggen, maar richt je op het fine tunen van de instellingen zodat je ahi laag blijft en dat je tevens jezelf bij die stand je goed en wel voelt. Helaas of juist dankzij de cpap therapie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe hoog is jullie AHI

31
Willem, hoe hoog is jouw ahi? Als je in zijligging minder of in elk geval onder de 10 stops per uur hebt en in rugligging meer, dan zou je nog met een Slaap Positie Trainer kunnen gaan slapen.

De NightBalance is zo SPT. Als dit al voldoende zou zijn, kun je de apap misschien jaren uitstellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe hoog is jullie AHI

32
@Ruud. Ik had vlgs PSG in sept.2018 AHI 71. Na APAP therapie nu gemiddeld 4-6. OSA 0,1-1, CSA 1-1,6, Hypo 4-6. Voel me bij deze waarden best ok. Fijn afstelling FF masker, weinig/ geen stress werken positief. Aan jouw voorspelling dat de therapie levenslang zal zijn is even slikken.
Ik heb een therapietrouw van 100%, druk 5 tot auto 10 met een gemiddelde van 6, Flexstand op 3. Ik kan er mee leven, zal ook wel moeten!
Longarts was 3 jan.2019 erg tevreden, ik ben aan de mogelijke rampzalige gevolgen van zeer hoge onbehandelde AHI ontsnapt. En dat allemaal dankzij oplettendheid van mijn vrouw v.w.b mijn slaapgedrag, en dat niet alleen!

Gr.Wk

Re: Hoe hoog is jullie AHI

34
Goedemorgen

Ik heb nu bijna 2 weken neusdoppen masker nu staat er in de nacht een score van 0.3 ahi terwijl ik hem vanmorgen afdeed 0.2 ahi ..ik heb een resmed welke van de 2 scores is nu bindend .
Dus ik begrijp niet dat het 2 verschillende scores zijn
Ik ben een " beginner " en let natuurlijk overal op .
Hoop dat iemand weet hoe dit kan
Suzie

Re: Hoe hoog is jullie AHI

35
Suzie, de ahi score wordt per uur weergegeven.

Alle ademstops (apneu's) en bijna ademstops (hypopneus) over de gehele nacht (vanaf het moment van masker opdoen en apparaat aanzetten tot het afzetten van het masker en uitzetten apparaat, waarbij je dus en geslapen hebt en eventueel wakker hebt gelegen maar wel alles op en aan hebt laten staan) worden verdeeld over het aantal gebruikte (gemeten) uren.

Dus het aantal (gebruikte) uren maal de ahi score geeft het totale aantal apneu's en hypopneus weer.

Stel na 5 uur score ahi 0,3/uur, dan 5 x 0,3 = 1,5

Na 8 uur score ahi 0,2/uur, dan 8 x 0,2 = 1,6

Je zou dus kunnen stellen dat je in die drie uur die je in het tweede deel hebt geslapen / wakker gelegen heb je dus 0,1 apneu/hypopneu erbij hebt gekregen. Dit is natuurlijk niet zo. Je aantal ademstops / hypopneus wordt gewoonweg over meerdere uren verdeeld.

In de praktijk kun je alleen maar hele ademstops en hypopneus hebben. Dus bovenstaande zal gewoon 2 ademstops en/of hypopneus weergeven.

De door jouw genoemde scores zijn prima scores. Dit resultaat heb ik nu pas bereikt en ik slaap al sinds september 2011 met een apparaat.

De ahi score van 0,2 /uur is dus bindend over de gehele nacht. Het eerste resultaat zou bindend zijn als je het apparaat daarna niet meer gebruikt zou hebben.

Je kunt met behulp van het gratis programma Oscar, hier ook in het forum terug te vinden, ook de ademstops en de daarbij behorende tijdsduur van de ademstop (niet van de hypopneu = bijna ademstop) zichtbaar maken. Grafisch en ook in cijfers. Zeer handig om te kijken wanneer zij plaatsvinden en hoelang zij duurden. Dit samen met een slaap registratie instrument, zoals een fitbit horloge met bijbehorende App, dan kun je ook zien of dit in je diepe, lichte of remslaap plaatsvond of misschien wel op een moment dat je wakker lag.

Maar het gaat niet alleen om de cijfertjes, maar vooral erom hoe jij je voelt. Het gevoel fit te zijn of nog brak is veel belangrijker. Je kunt met een lage score je nog behoorlijk slecht voelen en dan moet men er toch verder naar kijken wat de oorzaak kan zijn. Wel moet je het te tijd geven. Vaak weet je pas na een jaar of drie wat de nadelige resultaten zijn die vermoedelijk blijvend van aard zullen zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar