MRA en blaren

1
Ik ben inmiddels al een paar weken bezig met een MRA.
Ondanks diverse keren bijvijlen en snijden blijf ik blaren houden
Heeft iemand hier ervaring mee, of oplossingen voor?

Re: MRA en blaren

2
Welkom Aldie,

Nee, geen oplossing voor je. In principe moet de tandtechnicus die deze MRA vervaardigd heeft deze zo maken dat dit niet tot dit soort problemen leidt. Ik zou net zolang aan zijn of haar kop zeuren totdat jij geen last meer ondervindt.

Men moet begrijpen dat een therapie met constant blaren in de mond niet zal slagen.

Sterkte en succes en hang aan de bel op 2 januari 2019.

Gaat een MRA niet voor jou werken, modder dan niet te lang door en stap over op een cpap.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA en blaren

4
Die cpap geeft resultaat die je kunt uitlezen. Een MRA kan werken, maar alleen tot een apneu waarde van 30 per uur en dan is er nog geen succes gegarandeerd. Verder kun je klachten ervaren in de loop der tijd en vaak gaat men na verloop van tijd toch over op het gebruik van de cpap omdat een MRA dan niet meer tot het gewenste resultaat leidt. Dit kan komen omdat het weefsel na mater men ouder wordt toch verslapt.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA en blaren

6
Aldie schreef: Ik wilde juist van die cpap af
Beste Aldie,

Is er middels een slaapendoscopie gekeken of een mra jou kan helpen?
Omdat de mra niet uit te lezen valt zou ik zorgen dat er een nieuw slaaponderzoek volgt nadat je mra is ingesteld. Dit om zeker te weten dat deze ook zijn werk doet.
Wat was de reden dat je van de cpap af wilde??

Helaas heb ik als oud mra gebruiker geen ander advies dan Ruud, dan alleen maar net zolang bellen/zeuren totdat deze niet meer tot problemen lijdt.
En inderdaad niet te lang blijven tobben. Overigens zijn er via de huisarts altijd nog verdovende zalfjes te krijgen hiervoor mocht het te pijnlijk zijn.

Re: MRA en blaren

8
Ook hier een ex-MRAgebruiker. Geen tips voor je ongemakken helaas. Wel een "uitleg" waarom ik geen MRA meer heb.
Ik heb de MRA 4 jaar gebruikt, nooit ECHT verbetering ervaren (daarom uiteindelijk een nieuw slaaponderzoek waaruit bleek dat de MRA onvoldoende effect had). Wel altijd last van knakkende en pijnlijke kaakgewrichten. Mijn onderkaak is in de loop der tijd zeker een centimeter naar voren gekomen, mijn tanden en kiezen pasten niet meer op elkaar, ik kon bepaalde letters moeilijker uitspreken.
Tijdens een controle bij mijn tandarts bleek, dat tanden die geen tegendruk meer krijgen, uit de kaak groeien en zelfs los gaan staan.
Nu ik alweer 4 jaar de CPAP gebruik, zijn de tanden en kiezen nog steeds niet terug op hun plek. Ik moet mijn onderkaak een beetje naar voren of naar achteren schuiven om een goede beet te krijgen. Kauwen is lastig.

Als ik dit tevoren geweten had, was ik niet aan de MRA begonnen, maar er is geen arts die je dit vertelt.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: MRA en blaren

9
Agnes-HAM schreef:Als ik dit tevoren geweten had, was ik niet aan de MRA begonnen, maar er is geen arts die je dit vertelt.
Hmm. In de laatste Apneumagazine stond dat MRAs "Big Business" zijn als ik het goed herinner.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: MRA en blaren

10
Aldie schreef:Ik wilde v an de cpap af, vanwege al het gedoe, het blazen, het geluid.
Ex mra gebruiker?? Hoezo??
Zo zie je dat ook een mra gedoe is.
Waarom ex, Omdat ik teveel kaakklachten kreeg met kauwspieren, kaakgewricht uit de kom ect.
Mra was wel voor mij een goede behandeling, maar verdroeg hem door de vele pijnklachten niet en gooide hem dan ook al snel uit in de nacht.

Re: MRA en blaren

11
In ieder geval goed om bij MRA-gebruik je tanden poetsen met Paradontax, tandenstokers gebruiken en je mond na het poetsen te spoelen met Listerine. Ontstoken tandvlees is niet onschuldig, het kan zelfs in andere plekken in het lichaam ontstekingen veroorzaken.

Re: MRA en blaren

12
hier toch een zeer tevreden mra gebruker. ongeveer 3 jaar gelden de upp gedaan met niet het gewenste resultaat zou ik weer aan de cpap moeten beginnen ,toch voor de mra gekozen in het begin wat last van de tanden en kaakgewricht maar nu totaal geen klachten aan mijn tanden of gebit. ik ben er erorm van opgeknapt voel me stukken beter ,en slapen met de mra is zeer goed te doen. ik hoop dat ik er nog jaren mee voort kan want als ik aan de cpap zou moeten zou echt een ramp zijn.
groet
m@rtin

Re: MRA en blaren

13
M@rtin, Voor jouw gevoel een ramp, maar als je daarmee net zo goed opknapt als jij nu met de MRA, dan ben je er maar wat blij mee hoor.

Denk eens aan deze tekst:

Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.

Soms aangevuld met:

Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis.

Je kunt pas over een cpap oordelen als je er ervaring mee hebt opgedaan en dit gaat ook op voor ons over het slapen met de MRA.

Maar ik ben blij voor jou dat de MRA zijn werk goed doet en dat je er op dit moment baat bij hebt en geen last ervan ondervindt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: MRA en blaren

14
hallo ruud jou gedicht klopt helemaal( ik ken het ) in het verleden na mijn diagnose heb ik een jaar met de cpap geploeterd kun je wel zeggen ik kon er gewoonweg niet mee slapen , toen in overleg met de kno arts een upp operatie laten doen echter kwamen de klachten weer terug en ben ik weer 4mnd de cpap geprobeerd ik kon er echt niet mee slapen voormij was het gewoon een ramp vandaar dat ik ook de operatie had laten doen om van de cpap verlost te zijn. dus toch voor de mra gekozen en ik kon er gelijk goed mee s;lapen ik heb ongeveer een maand last gehad van mijn gebit en kaak , nu helemaal nergens last meer van . ik heb het eerste setje vleugels er nog op dus kan nog behoorlijk bijstellen maar dat is nu nog niet nodig. waar ik vooral op hoop dat ik mijn verdere leven er mee kan doen en ik niet aan de cpap hoef. als het niet anders kan zou het natuurlijk moeten ,maar ik moet er niet aan denken . voorlopig zeer blij met de mra
groet
m@rtin

Re: MRA en blaren

15
Ik weet niet of je nog wat aan de tip hebt, maar bij de orthodontist gebruiken ze een soort wax wat je kan gebruiken. Mijn dochter kreeg dat mee toen ze net een nieuwe beugel kreeg. Ze kon dan een klein stukje wax op de beugel plakken, waar dat nodig was.