Masker afzetten en doorslapen..

1
Wie heeft ervaring met het volgende: je gaat lekker naar bed (ondertussen is slapen weer leuk bij me), hop neusdoppenmasker opzetten en kinband (heb een resmed die alleen onder je kin doorgaat, dus niet via het achterhoofd) en dan val je in slaap. Prima zover zou je zeggen.

Dan word ik meestal ergens tussen 01.00 en 03.00 wakker en ligt mijn masker keurig opgehangen naast me en is mijn kinband foetsie. Vannacht zelfs twee en een half uur zonder mijn cpap geslapen, waarna ik dus wakker werd omdat ik naar het toilet moest. Als ik een nacht doorslaap hoef ik dit dus niet. Soms is er een erge luchtlekkage geweest en heb ik denk ik, daarom het masker afgezet. Vannacht een AHI van 1,2 wat natuurlijk fantastisch is, ware het niet dat dit dus geen realistische AHI is aangezien de tijd zonder masker dus niet gemeten wordt.

Jammer dat er geen programma in de Resmed zit die mij wakker maakt, ik heb geen partner die mij ff wakker kan maken ofzo dus dat is best lastig.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Re: Masker afzetten en doorslapen..

2
Wat zet je het eerst op?

Je kunt eerst het masker opzetten en daarna de kinband over het masker heen.

Wat je ook kunt doen is een kinband gebruiken voorzien van klittenband. Mijn kinband de Ruby Chinstrap adjustable 9, heeft klittenband boven en achter op het hoofd. Ook dan eerst masker dan kinband.

Je kunt eventueel het masker ook nog vastzetten met pleisters op de wangen.

Dit geeft meer moeilijkheden bij het afzetten, waardoor je vrijwel wakker moet worden bij het onbewust afzetten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar