Hernia diaphragmatica

1
Hallo lezers,

Ik gebruik nu 2 weken een CPAP, na jarenlang een MRA te hebben gedragen die op den duur helaas mijn kaak flink heeft ontwricht en blijvende gebitsschade heeft veroorzaakt.
Ik ben al aan mijn 2e masker (eerst alleen neus, nu full face) en volgende week komt er een consulente om te zien of ik nóg weer een ander masker moet.

Tot nu toe gaat het prima met mijn AHI (tussen de 1,2 en 3,7) met CPAP. Zonder hulpmiddelen zit ik op 22, met de MRA kwam ik uit rond de 5. Ik slaap echter bepaald niet beter dan daarvoor! Ik wordt vaak wakker en de wallen onder mijn ogen zijn dermate groot dat ik er steeds over struikel. Ik weet wel dat het wennen is en die tijd wil ik ook best nemen, maar er is toch nog iets dat ik me afvraag.

Naast OSAS (en nog een hele rij andere 'kwalen') heb ik ook een hernia diaphragmatica (middenrifbreuk). Soms heb ik het gevoel dat mijn maagingang af en toe een poosje 'vibreert'; alsof hij snel samentrekt en ontspant (beter kan ik het niet omschrijven.) Sinds ik de CPAP gebruik lijkt het aantal keren dat zo'n vibratie optreedt flink te zijn toegenomen.

Is hier iemand die ook ervaringen heeft met CPAP i.c.m. hernia diaphragmatica? En zo ja, herken je die 'vibraties'?

Groet, Razend.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20