na jaar CPAP over naar MRA (welke kliniek?)

1
Goedemorgen,

allereerst mijn korte historie met Apneu.
Ik ben begonnen met onderzoeken omdat ik ernstig snurk en mijn vrouw hier last van heeft. Ook gaf zij aan dat ik soms wel 20 a25 sec niet adem.
in Maart 2017 heb ik een thuistest gedaan vanuit de KNO arts om te kijken naar evt ademstops.
hierop zou een slaaptest IN het ziekenhuis gedaan worden.

de thuistest was geen succes, na alle kabels te hebben omgehangen en een drukke dag te hebben gehad. zeer slecht te hebben geslapen.
De test wees 46 stops uit. En volgens hun resultaten was een test IN het ziekenhuis niet meer nodig.
Conclusie een CPAP welke ik in juni 2017 kreeg van Vivisol. Ik kreeg uitslag van het masker. Droge mond, bevochtiger aan op laagste stand. Elke nacht paar keer wakker met een kwijlende mond. Tijdens draaien in slaap vloog masker weer af waardoor ik wakker werd door geblaas. Geen succesverhaal en sliep hierdoor minder goed. ondertussen meerdere maskers geprobeerd te hebben op jaarlijk consul in juni 2018. Hier aangegeven dat geen vertrouwen had in die thuistest. dat het slapen met CPAP een drama was en wel een second opinion wilde.
Dus een slaaptest met allerlij plakkertjes en sensoren in ziekenhuis gedaan. deze test wees 18 stops aan waarvan 12 obstructief.
reden om een slaapendoscopie te doen om te kijken waar die obstructie vandaan komen en een kleine neusingreep gehad om wat meer lucht door mijn neus te krijgen.
Na aanleiding van de slaapendoscopie een verwijzing gekregen voor een MRA beugel. Echter kreeg ik een lijst met ziekenhuizen en klinieken waar ik deze mag laten aanmeten.

Nu is mijn vraag welke kliniek komt goed uit de bus of is het allemaal 1 pot nat?
Lees o.a. bij Slaapcentrum Slingeland dat deze beoordeeld als Top-kliniek
ApneuVereniging rijkt drie sterren uit.

is hier ergens een top 10 of lijst met goede TOP-klinieken zoals hun dat beweren of is dit een eigen vermelding?

Re: na jaar CPAP over naar MRA (welke kliniek?)

2
Welkom Matt, lees eens op deze site, misschien kun je hier iets vinden wat bij jou in de buurt zit. https://nvts.nl

Een MRA wordt vergoed vanuit het basispakket. De Snörex is geen mra en wordt niet vergoed, dit ter info. Succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: na jaar CPAP over naar MRA (welke kliniek?)

3
Eigenlijk is het allemaal 1 pot nat. Persoonlijk vind ik de sterren allemaal niet zoveel zeggen....
Uiteindelijk is het heel persoonlijk hoe je een ziekenhuis/kliniek ervaart.

Wat betreft je mra. Hier is op een goede manier naar gekeken. Waar je deze vandaan haalt maakt niet zoveel uit, zolang je maar zorgt dat de verstrekker (kaakchirurg of tandtechnicus) maar samenwerkt met een slaapcentrum waar een controle onderzoek uitgevoerd kan worden.
Een cpap kun je uitlezen wat dit doet. Een mra niet. Enerzijds is het hoe jij je voelt, maar meten is weten.
Dus als de mra is ingesteld kun je een controle slaaponderzoek doen.

Lees je wel goed in op de mra, want ook daar kleven zo de nadelen aan m.b.t. kaak/tanden ect. Ook al lijkt het door een slaapendoscopie de beste oplossing, dit geeft geen garantie dat je deze geen nadelige klachten geeft. Het kan best zo zijn dat je na verloop van tijd (soms al vrij snel) tot de conclusie komt dat het slapen met een mra ook een drama kan zijn. Ik bedoel hiermee dat je pijnklachten kan krijgen, tanden die verschuiven, kaakgewricht ontwricht ect. Mijn ervaring is dat dit laatste nooit echt verteld wordt of gepraat alsof dit allemaal wel meevalt. Ik hoop het, maar kan dus vies tegenvallen.
Daarbij kan op termijn de mra ook onvoldoende gaan werken omdat je apneu verergert in de loop van de jaren. weefsels worden slapper.
Mocht dus blijken dat de mra ook geen succes verhaal is, zal er toch weer een alternatief moeten komen. Terug naar de cpap misschien wel..

Succes met je zoektocht en aanmeting.