veel aroussels

1
Vorig jaar n.a.v. boezemfibrileren (waarvoor adequate medicatie) in maart apneu gediagnostiseerd (HAI 16). Sinds april vorig jaar aan de cpap vaste druk 7 cmWK. Geen problemen gehad met wennen en direct naar een AHI van gemiddeld 2.. Begonnen met neusmasker. Op gegeven ogenblik last van korstvorming in de neus waarna begonnen met bevochtiging. Dit hielp niet voldoende en toen overgestapt op FullFace masker waarna gelijk verbetering. Nu nauwelijks nog last.
Af en toe last van hooikoorts. Gebruik dan voor het slapen Flucason neusspray. Hiermee kom ik goed de nacht door.

Ondanks nachten van gemiddeld 10 á 11 uur waarbij ik niet wakker wordt, en de lage AHI, toch nog steeds vermoeid.
2 weken geleden een nieuw slaaponderzoek (PSG). De uitslag afgelopen week besproken met de neuroloog: lage AHI (1.67: 11 hypopneu's en 3 centrale apneu's volgens SleepyHead) en heel veel aroussels (PSG). Oorzaak van aroussels onduidelijk, maar de AHI is goed 😬. Voor de neuroloog is het hiermee afgedaan.
Ik ga deze week het verslag van het slaaponderzoek opvragen en een afspraak maken bij de longarts.

1. Heeft iemand ervaring met een lage AHI en toch veel aroussels?
2. Kun je aroussels aflezen in SleepyHead.
Bijgaand 2 uitsneden uit SleepyHead als voorbeelden. Wilde deze als afbeelding plaatsen, maar dat lukte niet op de tablet. Hoop dat de link werkt.
https://m.facebook.com/groups/328333753 ... 0427332588

Re: veel aroussels

2
Tonsa2018 schreef: 17 feb 2019, 22:48 Oorzaak van aroussels onduidelijk, maar de AHI is goed 😬. Voor de neuroloog is het hiermee afgedaan.
Niet te geloven. Ook arousals zijn bepalend voor de slaapkwaliteit en welbevinden. De neuroloog heeft wat mij betreft een bizarre houding.
Tonsa2018 schreef: 17 feb 2019, 22:48 2. Kun je aroussels aflezen in SleepyHead.
Nee. Arousals zijn een fenomeen dat zich in de hersenen afspeelt, en de CPAP heeft geen metingen van de hersenen.

De link naar Facebook is ontoegankelijk. Dat verbaast mij niet, want Facebook stelt zich vijandig op tegen iedereen die zich nog niet aan ze heeft overgegeven. Ik raad u aan een dienst als imgur.com te gebruiken, deze discrimineert namelijk niet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: veel aroussels

3
Ik heb me wel laten inlijven bij Facebook en volg met veel plezier diverse pagina's en beheer er enkele.
De link kan ik echter niet openen.

Imgur is een overweging, waarbij je wel moet beseffen dat werkelijk iedereen je berichten kan zien.
Je kunt geen mensen selecteren, vrienden zo je wilt, toevoegen.
Daarom doe ik juist niets meer op Imgur.
Bij elk bericht of elke foto die ik plaatste kwamen wel een paar nare opmerkingen.

De FB link hierboven werkt waarschijnlijk niet omdat hij in een afgeschermd bericht staat: in een groep waar je lid van moet zijn, of een bericht dat"alleen voor vrienden" geplaatst is.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: veel aroussels

4
Klopt, ik kan het wel zien. De link verwijst naar het besloten Facebook account van de ApneuVereniging.

In SleepyHead zijn arousals hooguit te herkennen als een grillige op en neergaande lijn bij de ademtempo grafiek. Ik maak tijdens de slaap gebruik van een slaap app. Deze heet Sleep Better van Runtastic. Deze App geeft met rode verticale lijnen aan wanneer je wakker bent geweest. Dit wil niet zeggen dat je daarvan ook iets gemerkt moet hebben. Normaal in een nacht is zo 14 keer. Bij mij was dat afgelopen nacht 6 keer, maar dit kan ook zo 16 keer zijn. De App laat zien lichte slaap, vaste slaap en wanneer je wakker bent. Ook hoelang het duurde voordat je in slaap viel. Het is natuurlijk alles bij benadering dus een PSG is het beste maar niet te betalen als dit dagelijks zou moeten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar