Vaak wakker bij lage AHI / gecombineerde MRA/CPAP behandeling

1
Dag allemaal,

Mijn apneus zijn inmiddels behoorlijk gedaald naar gemiddeld 3 per uur.
Echter lijkt het er wel op dat deze overgebleven apneus toch ontwaak momenten veroorzaken.
Waarna ik dan vervolgens weer niet verder kan slapen.
Zijn er hier mensen die ondanks de lage apneus toch het gevoel hebben hier nog klachten van te hebben?
Ik zou dus graag de apneus nog verder naar beneden willen hebben.
Ik slaap met het TAP PAP neuskussen masker op een bitje.
Ik zou zelf een MRA beugel willen laten maken waar ik ook het neuskussen masker kan monteren.
Maar nu zag ik op de site http://tapintosleep.com/patient/products/tap-pap-cs/ dat er al een masker bestaat met deze combi.
Zijn er mensen die al eens de combinatie behandeling van MRA/CPAP hebben geprobeerd?
Groet Carel

Re: Vaak wakker bij lage AHI / gecombineerde MRA/CPAP behandeling

2
Beste Carel,

Je AHI is netjes als deze 3 is MAAR je geeft aan dat je nog steeds 3 x per nacht wakker wordt en dan niet / moeilijk in kunt slapen.
Mogelijk is er iets meer aan de hand dus het is raadzaam om dit met je behandelaar te bespreken. Als zij geen ervaring hebben met behandelen overige slaapstoornissen, zijn er bijna 100, dan is het misschien raadzaam om doorverwezen te worden.

Maak het bespreekbaar

Re: Vaak wakker bij lage AHI / gecombineerde MRA/CPAP behandeling

5
Niet doen. Je loopt de kans dat je nog meer wakker ligt. Ik heb deze combinatie indertijd een paar maanden gebruikt, maar ik ben er mee gestopt omdat deze zeer belastend is. Ik was me constant bewust van het masker op mijn gezicht en de beugel in mijn mond, wat weer zorgde voor een slechte nachtrust. Ik trok op gegeven moment niet meer. Je moet je tevens realiseren dat een MRA alleen gecombineerd kan worden met een fullface-masker. Doordat je mond open staat door de beugel heb je tevens sneller last van een droge mond. In mijn geval ging het niet om een paar resterende apneus bij CPAP-gebruik die door een MRA weggewerkt moesten worden, maar om een AHI hoger dan 25 ondanks de CPAP. Ook in Combi met MRA kwam ik niet onder de 15.

Groet, Jan

Re: Vaak wakker bij lage AHI / gecombineerde MRA/CPAP behandeling

6
Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Ik slaap al met het neusdoppen masker op een bitje en dat bevalt mij enorm goed.
Ik heb echt nul last van het bitje en merk hem totaal niet.
En dat je verder geen tuigje nodig hebt en niets op je gezicht hebt geeft het me enorm veel bewegingsvrijheid in bed.
Helemaal omdat ik een buikslaper ben.
Wat er bij mij dus aan toegevoegd moet worden is alleen een onderbitje.
Het openstaan van mijn mond heb ik opgelost door een band over de mond te doen waardoor de lippen aangedrukt worden.
Ik ben zelf niet zo bang dat ik de problemen zal ervaren waar jij tegen aan liep.
Het gaf je dus wel een aanzienlijk verbetering in de apneus ten opzichte van alleen de CPAP lees ik.
Dat stemt mij positief om dit zeker uit te gaan proberen.

Groet Carel

Re: Vaak wakker bij lage AHI / gecombineerde MRA/CPAP behandeling

7
Carel als het Tap masker wat op de afbeelding in de link inderdaad op een. MRA gemonteerd is dan zou het kunnen. Ik hoop alleen dat het ook inderdaad een daadwerkelijk een MRA is en niet zo bitje wat door heet water gevormd wordt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar