Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

1
Sinds een week gebruik ik de ResMed F30 (zie ook mijn ander topic: F20 lekt bij zijslapen).
Mijn ervaringen zijn wisselend. De ene keer voldoende "lucht" via de neus, de andere keer snak ik naar adem.
Het mondgedeelte irriteert af en toe, met name aan de kin. Zijslapen gaat redelijk goed met het masker, zonder extreme lekkage.

Het masker is erg stil.

Af en toe het gevoel dat het neusdeel de neus juist dicht klemt. Het masker losser doen helpt niet. Dit levert een hogere lekkage op.
Met dit full face masker een hoger AHI dan met het neusdoppenmasker P10.

Wat zijn jullie ervaringen met de F30?

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

2
Hoi Rinja,

Ik heb sinds vorige week donderdag ook de f30. En heb wel de dezelfde ervaringen met het ademen door de neus.

Ik heb gemerkt dat je hem niet te strak moet doen zeker de verstellingen bij je neus en bovenop het hoofd.

Daarnaast heb ik sinds 2 dagen het volgende gedaan. Masker opzetten en dan even recht naar voren trekken en dan rustig terug zakken met evt. wat bij sturen. Dan voel je precies dat de gaatjes goed onder je neusgaten zitten. Dan niets meer doen. Best doe je dit als je je CPAP al aan hebt staan of dan nog eens.

Masker is zeker stil, maar gisteren na de wekelijkse wasbeurt van de slang bleef hij lekken rond de aansluitelleboog. Desondanks toch maar gaan slapen. Vanochtend was hij weer gewoon stil, waarschijnlijk slechte afsluiting door vocht. Ook myair gaf geen erge lekkage aan, dus zal geen kwaad kunnen.

Groetjes Rick



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

3
ik haal het masker ook even "los" daarna alleen nog een keer los bij de neus en centreer dan de openingen onder mijn neus. Dat gaat tot nu toe een stuk beter.
Ik wordt s morgens niet meer wakker in ademnood. Verder houd ik het masker op bij een nachtelijke sanitaire stop. Ik zie dat mijn AHI langzaam aan lager wordt. Ook het zijslapen met dit masker gaat over het algemeen goed, zowel links als rechts.

Mijn vrouw vindt het een erg prettig masker omdat het nagenoeg geen lawaai maakt.

Het masker is in combinatie met een verwarmde slang erg prettig. Alleen onder de neus wat irritatie. Ik denk dat ik hiervoor mijn stoppelbaard vaarwel moet zeggen :grinning:

Al met al raak ik steeds meer enthousiast over dit masker.

Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

5
Hoi Ruud,

Ja dat elleboogje gebruik ik ook.

Zit nog in proefperiode, had eerst de Quattro air. Die hoorde je echt de hele nacht. Daarna de F20 met quietair elleboog. Die was ook gelijk stil. Ik ben daar alleen van afgestapt ivm buik/zijslapen.
Het masker drukte daardoor tegen het neusbrugbot en had veel last van broei-irritatie aan mn neus.

Nu dus de F30 quiet-air M. Daar ben ik in die opzichten zeer tevreden mee. Dit zal mij masker gaan worden. Maar het positioneren van het neusgedeelte is indd wel een dingetje, ResMed zou de gaatjes wel wat ruimer mogen maken of misschien er een gat van maken. [emoji848]




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

6
Ik heb van Philips het Nuance Blue Gel neusdoppenmasker. Daar zijn de neusdoppen in 3 maten bijgeleverd. Maar ook ik heb daar nog wel moeite mee om deze goed te positioneren. Af en toe wordt je er kriegel van. Ik begrijp dat de neusdoppen bij de F30 vastzit aan het mond gedeelte en dat deze dus niet verwisselbaar zijn zonder ook het mond gedeelte te verwisselen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

9
Ook ik gebruik de F30 met quietair kniestukken. Qua geluid is dat echt een verademing.
Mijn ervaringen met de Quattro en F20 zijn gelijk als hierboven beschreven. De F20 irriteert op de neusbrug.

Ik ben het eens dat Resmed meer aandacht mag besteden aan de openingen in de "neusbalg." Da's echt een gehannes.
Op dit moment is mijn AHI 0,9. Ongeveer gelijk als met de P10. Gaat steeds beter dus.

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

11
Ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat het schuiven door zweet meestal na een uur of 4 a 5, komt door dat je gezicht dan weer te vet wordt waardoor de seal loslaat. Daar werd als tip gegeven om dan even je gezicht af te doen met een natte tissue zodat het masker weer plakt.

Overigens heb ik niet dat het masker echt verschoof bij mn neus, maar wel rond de mond en daar ook lekte. Dat schijnt te liggen aan het ontspannen van je kaakspieren. Ik heb het deels kunnen verhelpen met iets strakker zetten van de onder straps.

Laatste dagen het masker iets anders opgezet dan voorheen. Ik zet/duw het masker nu gewoon voor mn mond en neus alsof of je hem alleen met je hand zou moeten vasthouden zonder frame. Dan zit ie qua om een of andere reden gelijk goed onder mn neus gaten. Daarna trek ik de straps over mn hoofd en klip ik hem vast. Sindsdien geen last meer gehad.

Ontdekte dit voor de wekelijkse reiningsbeurt, toen ik een beetje stond te experimenteren met het losse kapje en hoe die nou lekker zat.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

12
De DreamWear FFM heeft dit probleem naar mijn ervaring niet, omdat er een randje in zit dat "strak" tegen het neusschotje en de bovenlip wordt getrokken. Zo zal hij niet op/neer gaan.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

13
Goedenavond, ik heb al in de jaren dat ik CTB patiënt ben diverse maskers gebruikt van nose tot full face maskers. De laatste jaren de Amara View van Respironics tot dat ik laatst problemen kreeg waarna mijn Breas Vivo gewisseld werd en ik de Resmed Airfit F30 Full Face masker ging gebruiken.
Ik moet zeggen dat ik erg positief was, zeker na wisseling van het kussen in een andere maat vindt ik dit masker geweldig. Geen lek ook niet bij op de zijligging, ontzettend stil, super licht en nog kleiner dan de Amara View en bril vriendelijk. Op dit moment was de F30i niet leverbaar maar na mijn opgedane ervaring denk ik erover om de F30i bij Resmed USA te bestellen. De Airfit F30 is voor mij een topper.

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

15
Hallo,
Ik maak enige tijd gebruik van de Airfit F30 CPAP masker.
Mijn ervaring is positief. Na jaren de Amara View masker gebruikt te hebben ben ik de F30 gaan gebruiken.
Ik heb beide maten kussen erbij de M en S.
Masker is stil en bevalt goed bij zijde slapen, het moet zeker niet te strak geplaatst worden anders lekkage en geblokkeerde neus beademing. De S kussen bevalt mij goed in verband met lekken maar neus beademing gaat moeilijker.
Ten opzichte van de Amara View is de F30 nog minder aanwezig en het kussen materiaal van de F30 bevalt mij beter. Ik ging eigenlijk voor de F30i maar deze was niet leverbaar zodoende de F30 geworden.
Beide maskers de F30 en de Amara View zijn uitstekend voor brildragers, tv kijken en lezen gaan uitstekend.
Echt een perfect masker van Resmed.

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

17
Ik gebruik nu ruim vier weken de F30. Veel beter qua geluid dan de N30i. En ook minder kou aan mijn gezicht.
Ik ervaar met F30 het probleem dat mijn neus vaker dicht zit dan met N30i en soms lijkt het of het masker zelf mijn neus dicht drukt. Kan het zijn dat de maat dan verkeerd is. Bij N30i moest ik een S gebruiken en de M was echt te groot. Nu heb ik een M en denk ik natuurlijk dat die wellicht ook te groot is. Iemand ervaring ermee?

Ook heb ik door de grafieken in Oscar te bekijken gezien dat alhoewel de AHI gelijk blijft, er wel een verschuiving is in de verdeling van de soorten ademstops. Nu meer OA en H stops. Is daar iemand bekend mee? En dat in relatie met slechter slapen, gespannen/gejaagd ontwaken, enge dromen.

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

18
Jan1960 schreef: 25 nov 2020, 21:03 Ook heb ik door de grafieken in Oscar te bekijken gezien dat alhoewel de AHI gelijk blijft
Hoe hoog hebben we het over?

Het is mogelijk!
2020-11-25_21-34.png 2020-11-25_21-34.png 3516 keer bekeken 25.02 KiB
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

19
Welkom Jan op dit forum.

Het F30 masker is een Full face masker en vaak is het dan nodig om de druk iets te verhogen. De obstructieve ademstops en de hypopneus zouden daardoor dan omlaag kunnen gaan.

Ik weet niet met wat voor apparaat je slaapt (merk, cpap of apap, drukinstelling) maar soms is het ook nodig om het maskertype aan te passen, naar Full face masker of vol gelaat masker. Is daar aan gedacht?

De neus wordt dichtgedrukt is jouw gevoel. Bedoel je daar mee de neusvleugels? Is de maat M dan niet te klein of heb je een brede neus(vleugels) waardoor het masker de neus raakt?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wat zijn jullie ervaringen met ResMed F30

20
Dank voor het welkom!
Omdat ik nog maar net (bijna 3 maanden) bezig ben heb ik ook vrij frequent contact met de slaapzorgpoli. Die heeft mij op 19 okt de F30 gegeven en de druk van de ResMed AirSense 10 Elite verhoogd naar 6,4. Ik ben gisteren alweer daar geweest en men heeft mij verzekerd dat het masker F30 perfect zit. Maar toch nu een F&P Vitera gekregen om uit te proberen. Die zou veel stabieler moeten blijven zitten. Ik ga dat ervaren.
Ik had idd vaak het gevoel met de F30 dat mijn neus, vooral links dichtgedrukt werd, komt misschien ook door een scheefstaand neusschot. Het is een masker over de mond dat onder tegen de neus wordt gedrukt en met een soort kussentjes rond je neusvleugels gaat zitten.