onweer

1
Hallo allemaal,

Nu met het onweer van de afgelopen dagen (en waarschijnlijk ook nog de komende dagen) vraag ik me af, hoe jullie hier mee omgaan.
Slapen jullie gewoon door met de Cpap aan of zetten jullie, zoals ik, het masker af?
Eigenlijk zou ik het liefste doorslapen maar ik weet niet in hoeverre dit gevaarlijk is.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes,

Liesbeth
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: onweer

2
Ik slaap lekker door hoor. Waarom zou dat gevaarlijk zijn met onweer?
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: onweer

3
Liesbeth ik heb hier een overzicht van berichten die over ONWEER gaan. Misschien even doornemen?

Gebruik de control knop als je op de link "Spring naar Bericht" drukt. Dus gelijktijdig indrukken op het toetsenbord. Dan opent bij elk bericht een nieuw venster in je browser.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: onweer

5
Toen ik eergisteren tegen een collega vertelde dat ik slecht geslapen had omdat ik bang ben om met cpap te slapen tijdens het onweer zei ze: ohhhhh dan heb je alleen maar een zwarte neus! Dus Agnes: ik ben bang voor een zwarte neus. >:P

Maar misschien moet ik het nog wat toelichten:
Ik was als kind al erg bang voor onweer. Heb ooit in huis een inslag meegemaakt waardoor de stopcontacten uit de muur sprongen.
Dat is later wel een heel stuk minder geworden maar sinds ik aan een "elektrisch" apparaat lig, wordt het weer erger.
Hoe ik met onweer omga versterkt mijn angst alleen maar:
Ik ga vanavond al met de verwachting naar bed dat ik rond één of twee uur wakker moet zijn/worden, om mijn cpap uit te zetten.
Hierdoor slaap ik vanaf het begin al slecht. Ik ben eigenlijk te alert.Tijdens het onweer zelf ben ik aan het wachten tot het minder wordt, zodat ik mijn cpap weer aan kan zetten. Dus op deze manier wordt het een gebroken nacht......
Eigenlijk hoop ik op reacties van mensen die zeggen dat ze in principe de cpap niet uitzetten (zoals Agnes) waardoor ik me ook zekerder voel om mijn machientje aan te laten. (En dan door te slapen en er 's morgens achter te komen dat ik door zo een bui ben heen geslapen. :relaxed: )
Natuurlijk kan niemand me garanderen dat er geen inslag zal zijn. Maar ik merk dat mijn eigen gedrag me tegen werkt. En dat probeer ik te veranderen. Al zal dat niet van vandaag op morgen gebeuren.
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: onweer

6
Ik ben zelf iemand die zonder vrees zijn CPAP gebruikt tijdens zwaar onweer. Ik onderken wel dat, als u eenmaal de angst heeft om de CPAP te gebruiken, dat u daar niet direct van af kunt komen. Ik ben een techneut, dus ik deel graag met u een technische oplossing:

Met een auto-accu, bijvoorbeeld een Optima Yellowtop 75Ah, zou u een hele nacht van 8 uur in vol ornaat met bevochtiger en verwarmde slang kunnen slapen. Zo'n accu kost ongeveer 200 euro, is pittig zwaar en zal ongeveer 5 jaar meegaan (mogelijk langer, omdat de omstandigheden in de slaapkamer een stuk gunstiger zijn dan onder de motorkap van een auto). Verder heeft u een doorlopende acculader nodig met een vermogen van minimaal 90 watt.

Wat dit u oplevert is dat u rustig kunt gaan slapen tijdens zwaar weer, en dat u onder andere omstandigheden, als 's nachts de stroom uitvalt gewoon door kan blijven slapen omdat de CPAP ook dan van de accu werkt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: onweer

7
Nu snap ik je zorg.
Waar de meeste mensen een onberedeneerde angst voor onweer hebben, heb jij daadwerkelijk een nare ervaring opgedaan. Ik kan me voorstellen dat jullie destijds vreselijk geschrokken zijn en dat de angst diepgeworteld is.
Ik heb het idee, niet de zekerheid, dat dit soort dingen vroeger vaker gebeurden. Mogelijk zijn er sindsdien aanpassingen geweest waardoor de kans op een inslag veel kleiner is geworden. Zo kan ik me herinneren dat wij vroeger de stekkers van tv, radio en dergelijke, uit het stopcontact trokken tijdens een onweersbui. Later hoorde ik dat dat niet meer nodig was.

Als die angst je regelmatig belemmert om rustig te slapen, zou je kunnen overwegen om een paar sessies EMDR te doen. Dat zal je zeker van de grootste angst verlossen. Ik heb er goede ervaringen mee.
Sterkte de komende tijd.

Groeten Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: onweer

8
Op het Facebook account van de ApneuVereniging heeft vandaag ook een topic over het onweer gestaan. Ook daar een inslag in het verleden meegemaakt en niet durven te slapen met cpap tijdens onweer. Zelfs een reactie van iemand, die meldt dat er bij hun een straat verderop brand is uitgebroken na bliksem inslag, Gisteren dus.

Je kunt je ook aanmelden via de Besloten Facebook groep. Na goedkeuring door een collega van mij kun je aan de gesprekken deelnemen of alleen lezen als je dit zou willen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: onweer

9
Dank jullie wel voor de tips!

@Ruud, ik ben niet zo facebook-achtig. Maar fijn om te weten dat daar ook reacties te vinden zijn.

De andere tips van Agnes en Persluchtpiraat hou ik ook in gedachten. (Ik heb bij allebei de berichten wel even moeten googelen om te weten waar jullie het over hadden.)

Ik ga vandaag met de intentie slapen om met cpap de hele nacht door te slapen. Dus niet om hem bij het minste ge-onweer al bij voorbaat uit te zetten. Of dat lukt is nog maar de vraag, maar de wil is er in ieder geval. Het voelt een beetje als het cpap gebruik in het begin. Toen wist ik`s avonds ook niet hoe lang ik het met cpap vol ging houden iedere nacht.
En dat is toch ook allemaal goed gekomen! :grinning:
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: onweer

10
Je kunt ook een opzetstopcontact met overspanningsbeveiliger kopen. Deze plaats je in een stopcontact en vervolgens de stekker van de stroom adapter van de cpap weer in het stopcontact met overspanningsbeveiliger. Mocht er wat gebeuren dan gaat de zekering stuk maar het apparaat waarschijnlijk zelf niet. De kans dat de bliksem opnieuw inslaat is natuurlijk klein, maar kan je angst daarvoor wel begrijpen. Sterkte vannacht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: onweer

12
Uiteraard kan je cpap apparaat bij inslag een schok krijgen met alle gevolgen van dien.

Niet verwarmde slangen en alle maskers zijn metaal vrij. En de siliconen en kunststoffen die worden gebruikt geleiden niet. Je zal dus zelf in geval van inslag letsel hiervan oplopen omdat je bent “gekoppeld" aan je apparaat.

Re: onweer

13
Div3rsion schreef: 06 jun 2019, 09:57 Niet verwarmde slangen en alle maskers zijn metaal vrij. En de siliconen en kunststoffen die worden gebruikt geleiden niet. Je zal dus zelf in geval van inslag letsel hiervan oplopen omdat je bent “gekoppeld" aan je apparaat.
Je zegt zelf dat ze niet geleiden dus...?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: onweer

15
Dat vind ik een hele geruststelling! Dank je wel voor je reactie.
Ik heb vannacht tijdens het onweer de hele tijd mijn masker op kunnen houden. En ben soms zelfs een beetje ingedommeld. Dus het gaat in ieder geval vooruit!
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: onweer

16
Div3rsion schreef: 06 jun 2019, 09:57 Je zal dus zelf in geval van inslag letsel hiervan oplopen omdat je bent “gekoppeld" aan je apparaat.
Het lijkt er op dat je een GEEN vergeten bent net voor 'letsel'....
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: onweer

20
Nee, en wel om twee redenen:

- Een aardlekschakelaar reageert alleen op lekkage vanuit het circuit fase-nul, en doorgaans is dat naar aarde (zoals de naam aangeeft :D) Bliksem is geen lekkage.
- Een aardlekschakelaar reageert na ongeveer 1/10 seconde. Bliksem is sneller B-)

En verder: Een open aardlekschakelaar, of wat voor schakelaar dan ook, bestaat uit twee contactpunten die een paar millimeter uit elkaar staan. Dat is een afstand die makkelijk door de lucht is te overbruggen bij de betreffende voltages...

Afbeelding
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i