Verkoudheid en schoonmaken met?

1
Hallo
Ik ben nieuw hier en meteen 2 vragen :)
Ik heb een Philips Cpap sinds gisteren.
* Lezend op dit forum vraag ik mij af waar de luchtinlaat van de CPAP bij mijn apparaat zit,
(Kben als de dood voor verkoudheid en niet door het apparaat kunnen ademen) en las dat je een beetje verlichtig zou kunnen krijgen door een watje of iets degelijks met eucaliptusgeur voor de luchtinlaat te leggen.
*Kan ik 's'morgens het neuskapje schoonmaken met een alcoholdoekje of moet het een nat waterdoekje zijn?
Bij alleen water de subvraag: Kun je een stapel vochtige doekjes ergen kopen?

Alvast dank voor een antwoord.

Re: Verkoudheid en schoonmaken met?

2
Welkom Sonja, het lucht inlaat zit verborgen achter het filter. Ik heb de Dreamstation niet zelf, maar ongetwijfeld zal er ergens ribbels zitten op een klepje dat dus open kan en daar zal een filter zitten. Dat filter moet regelmatig vervangen worden. Het houd stofdeeltjes en vuil buiten de machine.

Even goed kijken en wat klepjes open maken. Handleiding nakijken kan ook helpen.

Het masker maak ik gewoon schoon met water en een druppel handzeep en met mijn vingers. Schudt het uit en droog het af. Op plaatsen waar je moeilijk bijkomt maak ik gebruik van een wattenstaafje. Daarna laat ik hem de gehele dag gewoon drogen. Let op niet in zonlicht.

Kijk ook even bij Tips en trucs voor meer info.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Verkoudheid en schoonmaken met?

3
Wat Ruud zegt: gewoon schoonmaken met warm water en zachte zeep als babyshampoo, zachte handzeep, een druppeltje afwasmiddel.
Ik zou geen allesreiniger gebruiken, dat kan best agressief zijn.
Soms zit er bleekmiddel in.

Alcoholdoekjes zou ik niet doen.
De rand is van siliconen en hoewel dat kunststof is, is dat best gevoelig spul.
En ziek worden van je eigen snot kan niet: je bént er al ziek van.

Als je die watjes met eucalyptusolie gewoon in de buurt van het apparaat legt, ergens in de buurt van waar de slang eruit komt, zuigt het apparaat het wel op, hoor.
Dat spul ruikt zo sterk.
Gewoon een beetje proberen.

Succes.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Verkoudheid en schoonmaken met?

4
Luchtinlaat zit inderdaad onder het klepje naast de SD-kaart sleuf. Er kunnen 2 filters in de Dreamstation: grote lichtblauwe, dit is het stoffilter, en een kleine platte donkerblauwe die je onderop de lichtblauwe kan drukken, dit is het pollenfilter. Het grote filter is uitwasbaar en gaat lang mee (zeker 6 tot 12 maanden), het pollenfilter vervang ik elke maand, dan is ie bij mij gewoon knetterbruin.

Neuskapje gewoon dagelijks afspoelen, vaste delen van het masker en de slang wekelijks even uitspoelen (sommigen nemen hem mee onder de douche).

Ik zou persoonlijk niet in de weer gaan met eucalyptusolie in de buurt van het filter. Ik heb wel eens gelezen dat sommige mensen de binnenkant van het neuskapje aanstippen hiermee.

Re: Verkoudheid en schoonmaken met?

5
Nadeel daarvan is dat als je het luchtje zat bent je je nest uit moet om het masker schoon te maken.
Een make up schijfje met een luchtje leg je dan gewoon even weg.

En na verloop van tijd kan de geur irritant worden, zo leert mijn ervaring.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/