Druk veranderen bij Full Face masker t.o.v. neusdoppen?

1
Hallo Allemaal,

Ik ben inmiddels 8 weken onderweg met mijn therapie, na verschillende Full Face maskers geprobeerd te hebben uiteindelijk met een resmed P10 kussenmasker de beste resultaten gehaald. Mijn Ahi kwam niet meer boven de 3,6 en zit gemiddeld op 1. Bij de full face maskers had ik veel lekkage en een ahi tussen de 7,5 en de 16. Omdat mijn neusschot niet goed staat en ik een operatie niet zie zitten heb ik nu een nieuwe resmed F30 gekregen. Bij de 6 weken controle bleek namelijk dat het regelmatig voor kwam dat ik door mijn mond adem, ivm hooikoorts en verkoudheden leek het me wel verstandig die achter de hand te hebben. Verder was de verpleegkundige tevreden en hoef ik voorlopig niet bij haar terug te komen.

Het masker zit prima, lekt niet maar mijn ahi schoot omhoog naar 20. Nu las ik hier op het forum dat bij een full face de druk ongeveer 10% omhoog moet. Ik zit nu op een druk van 8.6/8.8 dat zou betekenen dat ik om hetzelfde effect te bereiken met het nieuwe masker deze op 9.4/9.6 moet zetten.

Mijn vraag is nu, klopt mijn redenering? en kan ik dat zonder problemen uitproberen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr. Paul.
Resmed autoset 10, bevochtiger, verwarmde slang. Start AHI 66, Resmed P30i, F&P Brevida, F&P Simplus, Philips Dreamwear Full Face

Re: Druk veranderen bij Full Face masker t.o.v. neusdoppen?

2
Je kunt dat uitproberen en kijk dan vooral naar het ahi gedeelte wat centraal Apneu betreft. Als dit omhoog gaat,dan de druk weer wat lager zetten. Of de druk vast zetten op een vaste waarde kan ook helpen.

Bespreek dit ook met je osa-verpleegkundige.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Druk veranderen bij Full Face masker t.o.v. neusdoppen?

4
Hallo Paul , jij hebt de Resmed AirSense 10 AutoSet. De leverancier en de Osa-verpleegkundige hebben gelijk dat een centraal apneu eigenlijk alleen maar goed te meten is met een PolySomnoGrafie slaaptest ook wel kortweg PSG meting genoemd.

Veel apparaten kunnen echter wel bij benadering centraal apneus vastleggen. Dit werkt vaak op de volgende wijze: Er is een ademstop gesignaleerd, echter is dit nu obstructief op centraal, dat weet de machine nog niet. Na 4 sec van zo stop gaan er druk pulsjes mee ter grootte van 1 cmh2o, met de luchtstroom, via de slang naar het masker en dus naar jou. Komen deze pulsjes als een echo terug, dan weet het apparaat dat het obstructief apneu is en dat er dus een blokkade is. De druk wordt, indien mogelijk (bij een apap tot de maximum ingestelde druk) verhoogd. (bij een cpap kan dit niet = vaste druk instelling) Komen deze pulsjes niet terug als een echo, dan weet het apparaat dat de luchtweg open is en dat er dus sprake is van vermoedelijk centraal apneu. De druk mag dan niet verhoogd worden omdat de luchtweg al open is en er dus niets open geblazen behoeft te worden.

In het slaaprapport kun je dan ook het volgende zien via het display van de Resmed:

Totale AI
Centrale AI
AHI
Gebruikersuren.

Let op dat het rapport in de Dag stand staat, na stroomuitval wordt dit altijd standaard teruggezet op Maand stand, dus even terugzetten naar Dag als dit nodig is.

De Hypopneu en de Obstructieve apneu zijn niet weergegeven in het display bij het Slaaprapport en deze waarden kunnen als volgt berekend worden:

De Hypopneu (bijna Ademstop) = AHI minus Totale AI
De Obstructieve Apneu (ademstop) = Totale AI minus Centrale AI

Centraal apneu neemt vaak toe bij een druk van circa 11 - 14 cmh2o. De Resmed heeft als eigenschap, waar men bewust voor heeft gekozen, om in AutoSet (apap) stand, de druk vrijwel de gehele nacht vlak onder de maximum ingestelde druk te laten hangen. Dus is die druk 9,8 cmh2o dan kan de druk van de apap zomaar de gehele nacht rondom de 9,2 -9,4 cmh2o blijven 'hangen'.

Hou daar dus rekening mee.

Je kunt via SleepyHead of Osacar (is vrijwel gelijk) zie het desbetreffende Forum onderdeel, jouw Resmed uitlezen. Het programma is Nederlandstalig en gratis. Je ziet dan alle ademstops, wanneer , hoelang (xx) = seconden zij plaatsvonden en duurden.

Succes
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Druk veranderen bij Full Face masker t.o.v. neusdoppen?

5
Centrale apneus kunnen wel degelijk gemeten worden met de cpap. Er zijn apparaten die korte hoogfrequente signaaltjes sturen, zodra zij een apneu detecteren. Als de echo terugkomt, dan is er sprake van een obstructieve apneu. Komt het signaaltje niet terug dan is er sprake van centraal apneu. Er is immers geen obstructie waardoor er een echo ontstaat.
Volgens mij registreert de Resmed op deze manier de aard van de apneu.
Polysomografie is natuurlijk de aangewezen weg om de aard van de slaapapneu vast te stellen. Maar de cpap geeft een indicatie.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk