Resmed S9 ST en A/B-filter

1
Enige dagen geleden heb ik een antibacterieel filter in mijn ResMed S9 ST bipap aangebracht. De S9 gebruik ik sinds februari 2019. In het klinisch menu de keuze A/B-filter gemaakt. Na drie nachten ermee geslapen te hebben, heb ik het standaard filter weer geplaatst. De filter zorgde voor een frisse neus, deed wat het moest doen. Maar ook nog meer: het uitleesvenstertje gaf een vuurrood icoontje voor de lekkage. Uiteindelijk heb ik uitgelezen en de lekkage was 140 l/min max. En nog meer: mijn vrouw klaagde over een klepperend geluid bij iedere in- en uitademing. Een slaap verstorend lawaai. Ze had geen oog dicht gedaan. Is de S9 na 17000 draaiuren aan het eind van zijn levensduur? Ik heb het standaardfilter terug gezet en de lekkage is weer normaal. Het klepperen is minder luid. Aan het masker heeft het dus niet gelegen. Inwendige lekkage? Wie heeft ervaring?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Resmed S9 ST en A/B-filter

3
RuudJ schreef:Martin, het AB filter is in dit Bericht uitgebreid behandeld met medewerking van Resmed.
Ik heb gekozen voor A/B-filter omdat na de eerste nacht er al een vuurrood icoontje zichtbaar was en de bipap begon te “klepperen”.
Ik begrijp inmiddels dat de keus in het klinisch menu niet juist is.
Ik zal de vraag morgen aan het Centrum voor Thuisbeademing voorleggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Resmed S9 ST en A/B-filter

7
Nee, het ging niet goed met de link op mijn iPad. Maar uiteindelijk via de mail de pagina kunnen bekijken. Ik vind de verschillende benamingen en nummers van de filters verwarrend. Morgen bellen met CVT. Vandaag en gisteren ging dat niet.
Mijn masker geeft namelijk ook problemen. Ik kan het Resmed Mirage FX masker niet langer verdragen op mijn gezicht. Met name boven op mijn hoofd en in mijn gezicht heb ik 's nachts behoorlijk pijnlijke plekken. Bijwerking van pregabaline? Ook steeds last van droge ogen. Word er wakker van. Gebruik nu de F&P Brevida, afwisselend met de Resmed P10 Airfit. Al een oudje en is aan vervanging toe. Beide maskers geven een beter resultaat. Geen pijnlijke plekken. Het Brevida masker wordt niet geleverd door het CVT. Ik kan nog geen keuze maken. De Brevida moet ik zelf afschaffen en de rekening indienen bij de zorgverzekering. Dan maar afwachten of ze de rekening willen vergoeden.
Morgen maar overleggen.

Re: Resmed S9 ST en A/B-filter

9
Ruud, Ik heb contact gehad met het CVT. Er is een technicus geweest en die ontdekte lekkage door een niet goed sluitend deksel van de bevochtiger. Dat deksel klepperde. Hij heeft de bevochtiger vervangen.
Ik krijg een ander masker, de P10 Airfit neusdoppenmasker. Dat gebruik ik nu sinds een weekje zonder probleem. Het is een oud masker dat ik voorheen met succes gebruikte. Omdat het al op leeftijd is en veel gebruikt wordt het masker vervangen en is nu al onderweg. Dit najaar komt de longverpleegkundige om de therapie met mij te bespreken en dan kunnen we het masker evalueren. Lijkt me een goede oplossing.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Resmed S9 ST en A/B-filter

10
ik kom nog weer een keerjte terug op de maskerproblemen. Het is heel lang goed gegaan met de Bipap (een Resmed Lumis 150 iVPAP) en de Resmed Airfit P10. Ik ben geopereerd met een ruggenprik. De eerste nacht geslapen met de bipap. De volgende morgen werd er een ernstige desaturatie geconstateerd tijdens een routine controle. Omdat het 's avonds weer het geval was is er zuurstof toegediend. De bipap werd aan de kant geschoven omdat het koppelstuk voor de zuurstof niet voorhanden was. Drie dagen aan de zuurstof gelegen. Nu had mijn huisarts mij al verschillende keren geattendeerd op een onvoldoende saturatie. Het is dus een al langer bestaand probleem. Contact gehad met het CVT. Geen oplossing geboden. Nu heb ik weer een belafspraak met SEIN Zwolle. Weer met de neurologe, die zelf zegt geen voldoende kennis te hebben van slaapapneu. Aandringen op een consult bij een slaap-waak-arts. Ik heb de F&P Brevida maar weer eens uit de kast getrokken. Misschien dat die een beter resultaat geeft. De laatste tijd nogal pijn in de rechter bovenarm. Ik verbeeld me dat ik na een nacht met de Brevida minder last had.
Wordt vervolgd, maar de tijd dringt wel.