Resmed AirFit P30i - ervaringen

1
Zoals in een ander topic aangegeven heb ik een P30i masker. Aangezien dit vrij nieuw is (nog niet verkrijgbaar in NL) hoop ik dat mensen blij zijn als ik mijn ervaringen deel.

De P30i een intranasaal masker met dezelfde soort neusdoppen als de P10. Het masker is het Resmed antwoord op de Philips Dreamwear maskers.
  • De hoofdband is gelijk aan de N30i – het verschil is het neusstuk. Als je een N30i hebt kan hier zo een (los verkrijgbaar) P30i neusstuk in worden gestopt.
  • De P30i is vergelijkbaar met de P10, met als groot verschil dat de slang boven op het hoofd zit ipv naar voren. Daarnaast is de hoofdband verstelbaar.
  • De P30i is te bestellen in 2 maten: small en standaard – ik heb de standaard (redelijk groot hoofd).
  • De neusdoppen zijn in 3 maten: S, M en L. hetzelfde als bij de P10 – maatvoering is ook gelijk
    • Let op: in Europa lijkt het erop dat alleen de S en M worden bijgeleverd – de L moet los worden besteld (geen idee waarom)
Dan mij ervaring tot nog:
Ik heb sinds maart een CPAP en inmiddels ervaring met 4 maskers, waaronder de Brevida en de P10 – ook neusdoppenmaskers.
[*] De Brevida heb ik nooit langer dan 2 uur kunnen dragen – dat ligt aan mij: mijn neusschot staat scheef en het irriteert aan 1 kant tegen mijn neusschot waardoor ik wakker werd van de pijn. Smeren e.d. hielp niet. Ik had wel het idee dat mijn AHI lager was dan met de P10 (maar dat zal ook liggen aan de korte slaapuren)

[*] De P10 zit comfortabel. Eerste weken ook last van irritatie aan mijn neusschot, maar met wat smeerseltjes en gewenning is dit goed gekomen. Probleem van de P10 is de niet verstelbare hoofdband en de slang die ik regelmatig om mijn nek gewikkeld terug vond. Daarnaast liep mijn AHI gestaag op met dit masker.

[*] De P30i vind ik zeer comfortabel.
  • De siliconen slang gaat langs de neus naar boven op het hoofd. Een verstelbare strap zit achter op het hoofd. In de praktijk zit dit vrij los en wordt het mede door de luchtdruk goed op zijn plaats gehouden (net als bij ander maskers: te strak geeft irritatie en meer lekkage)
  • Ik ben vrij bewegelijk in mijn slaap wat geen probleem is met de P30i. Doordat de slang op je hoofd zit en makkelijk meedraait ben ik geen enkele keer meer wakker geweest met de slang om mijn nek.
  • De neusdoppen zitten naar mijn idee beter dan bij de P10 – ik denk dat komt doordat ze ‘rechter’ in de neus zitten doordat de band zowel naar boven als naar achteren wordt getrokken.
  • Soms als ik wakker wordt moet ik even voelen of ik wel mijn masker nog op heb.
  • Er zit ontluchting boven op het hoofd (bij de slang-aansluiting) en in het neusstuk.
    - In het algemeen is dit erg stil.
    - Bovenop het hoofd blaast vrij hard – hier heb ik (en mij partner) geen last van. Soms maakt het veel herrie: dan zit de neusdop niet goed – even opnieuw op je neus plaatsen lost dit bijna altijd op.
    - In het neusstuk zit ook een ontluchting met een diffuser. Stil en zonder irritante wind.
  • Ik heb een scheef neusschot en daardoor geen mooi rond rechter neusgat – deze loopt uit in een punt en is vrij groot: de P30i geeft hier veel minder lekkage dan de ander maskers. En als het lekt is het een heel kleine aanpassing om het lekken te stoppen
  • Schoonmaken gaat vrij makkelijk. Er zit een ‘stoffen’ bescherming op de siliconenslang waar hij op de wangen zit. Deze zit vast en is niet te verwijderen.
Uiteraard is het zeer persoonlijk, maar ik ben zeer tevreden met de P30i. De P10 ligt hier als reserve en gebruik ik eigenlijk nooit meer. Mijn AHI schommelt tussen de 0.8 en de 5.1 – sinds ik de P30i gebruik is dit veel stabieler zo rond de 2.6. Dit met een druk van 7.4.

Ik hoop dat dit nuttig is voor anderen.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

2
Hoe beoordeel je de mogelijkheid om met dit masker op je zij te slapen (waarbij je dus met het gezicht op een der kanalen ligt)? Ik ben benieuwd naar niet alleen het kunnen leveren van genoeg debiet in dit scenario maar ook de afdrukken die dit masker dan wellicht in het gezicht achterlaat. Ik vind het persoonlijk erg vervelend om met deze 'CPAP stigmata' de deur uit te moeten in de ochtend.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

3
Bedankt voor het delen van je ervaring! Zeker nuttig. Ik las dat je het masker in de VS besteld hebt, welke shop heb je gebruikt? Ik ben ook benieuwd naar de extra kosten met betrekking tot invoeren. Ik gebruik de Swift FX en de Brevida waarbij ik de laatste het prettigst vind.
Resmed autoset 10, bevochtiger, verwarmde slang. Start AHI 66, Resmed P30i, F&P Brevida, F&P Simplus, Philips Dreamwear Full Face

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

4
Noorder schreef: 30 sep 2019, 14:44 Hoe beoordeel je de mogelijkheid om met dit masker op je zij te slapen (waarbij je dus met het gezicht op een der kanalen ligt)? Ik ben benieuwd naar niet alleen het kunnen leveren van genoeg debiet in dit scenario maar ook de afdrukken die dit masker dan wellicht in het gezicht achterlaat. Ik vind het persoonlijk erg vervelend om met deze 'CPAP stigmata' de deur uit te moeten in de ochtend.
Ik slaap bijna uitsluitend op mijn zij - debiet is geen probleem in mijn geval - het ontwerp is erop gemaakt om langs 1 zijde voldoende lucht aan te voeren. Ik draai zelfs soms op mijn buik met mijn gezicht zijwaarts in het kussen. Dit is minder comfortabel en dan schuift met masker wel een weg met lekkage als gevolg.

Afdrukken zie ik 's ochtends wel, maar vooral op mijn hoofd (daar waar de meeste andere mensen haar hebben groeien :neutral_face: ) - in mijn gezicht zie ik zelf geen afdrukken, maar ook dat is persoons-afhankelijk denk ik.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

5
Pauldordt schreef: 30 sep 2019, 14:54 Bedankt voor het delen van je ervaring! Zeker nuttig. Ik las dat je het masker in de VS besteld hebt, welke shop heb je gebruikt? Ik ben ook benieuwd naar de extra kosten met betrekking tot invoeren. Ik gebruik de Swift FX en de Brevida waarbij ik de laatste het prettigst vind.
Gekocht via 1800cpap (Ik weet niet of het is toegestaan om hier websites te noemen - indien niet: mijn excuses)
invoerrechten kan je berekenen via de bekende calculatoren.

Alternatief is kopen in Duitsland - ik vond 1 site die ook naar NL verstuurt (of wachten tot een NL shop ze verstrekt).
Aangezien ik maat L nodig heb en die in Dld los bijbesteld moet worden, was voor mij een P30i (met standaard L) + een extra L neusdop en invoerrechten uit VS ruim goedkoper dan het hetzelfde via Dld.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

6
Vraag, heb je bij dit masker standaard de Quietair ventilatie (boven op het hoofd) erbij gekregen?

Tip: afdrukken van de bandage kunnen vaak voorkomen worden door make-up wattenschijfjes onder de band te plaatsen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

10
RuudJ schreef: 01 okt 2019, 00:29 Volgens mij moet dit erop vermeld staan.
Het staat er in ieder geval niet op. Maar volgens de Resmed specs heeft dit masker de "ResMed QuietAir™ vent technology". stiller dan mijn andere maskers. Het ziet er overigens uit als een gewoon draaibaar knietje met gaatjes....

Wat echter meer geluid maakt is mijn eigen ademhaling in de neusdoppen. Ik denk dat dit komt doordat de lucht vrij snel naar "links&rechts" moet en dat hoor je wel. Bij bijv. de P10 blaas je 'in de slang' en dat is wat stiller. Ik heb er verder geen last van.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

12
inderdaad - wat ik 'gek' vind is dat het niet een beetje vies is, maar pikzwart (zeg maar zwart als van een B4 potlood). Het filter van de CPAP wordt na enkele maanden 'een beetje minder wit', maar niet zwart.

Het is wel zo dat bij het neusstuk er 10 gaatjes zitten waar alle lucht eruit gaat, dus wellicht is het door de concentratie van de lucht - of het komt uit mijn longen en bijholtes natuurlijk.....

maar wel snel, zo binnen 2 maanden

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

13
De Silent-Air Vent is een goed systeem om de uitgeblazen lucht te verspreiden. Ik gebruik ruime tijd naar alle tevredenheid de P10 Airfit. Nu is na enige tijd de 'diffuser', het ventiel aan beide kanten van het masker, helemaal zwart van de uitstromende lucht. Zelfs een pollenfilter is niet voldoende om dat te verhinderen. Geen gezonde toestand, maar ik denk dat veel mensen die aan een snelweg wonen, dit probleem kennen. Ik moet deze "gaasjes" met een tandenborstel en een vrij agressief schoonmaakmiddel bewerken om ze schoon te krijgen.
Nu komt mijn punt: de Silent-Air-Vent zal inwendig ook zo zwart worden, hoe maak je die dan schoon?



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

14
Martin, het klopt dat dit filter zwart wordt, maar als je dit schoonmaakt met water, dan bestaat de kans dat het filter dichtslibt en dat je zwaarder ademt daardoor. Het silent air ventiel kun je niet openen, dus dan maar zwart van binnen. Misschien dat de fabrikant een oplossing heeft?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

15
!kk3 schreef: 08 okt 2019, 11:49 inderdaad - wat ik 'gek' vind is dat het niet een beetje vies is, maar pikzwart (zeg maar zwart als van een B4 potlood). Het filter van de CPAP wordt na enkele maanden 'een beetje minder wit', maar niet zwart.

Het is wel zo dat bij het neusstuk er 10 gaatjes zitten waar alle lucht eruit gaat, dus wellicht is het door de concentratie van de lucht - of het komt uit mijn longen en bijholtes natuurlijk.....

maar wel snel, zo binnen 2 maanden
Rook je ook? Zou me een voorstelling kunnen maken dat als je rookt de uitgeademende lucht niet schoon is.
Andere gedachten gang hierbij is, mocht de kamertemp. laag zijn het niet goed droogt en het een soort schimmel is. Net zoals je natte handdoeken lang laat liggen de zwart erin komt.
Dit is wel een punt om met de leverancier te bespreken en die zou het kunnen voorleggen aan de fabrikant, want goed is het in mijn ogen niet.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Resmed AirFit P30i - ervaringen

16
RuudJ schreef:Martin, het klopt dat dit filter zwart wordt, maar als je dit schoonmaakt met water, dan bestaat de kans dat het filter dichtslibt en dat je zwaarder ademt daardoor. Het silent air ventiel kun je niet openen, dus dan maar zwart van binnen. Misschien dat de fabrikant een oplossing heeft?
Het zijn de gaasjes naast de aanhechting van de slang in het masker. Ik borstel ze met een tandenborstel en een beetje schoonmaakmiddel. Ze zijn keurig schoon en doen hun werk als vanouds. Het is geen papieren filter.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

17
!kk3 schreef: 08 okt 2019, 11:49 inderdaad - wat ik 'gek' vind is dat het niet een beetje vies is, maar pikzwart (zeg maar zwart als van een B4 potlood). Het filter van de CPAP wordt na enkele maanden 'een beetje minder wit', maar niet zwart.
Het diffuser filter vangt organisch materiaal op dat uit onze eigen luchtwegen komt. De reden dat het zwart wordt, is dezelfde reden dat comedonen in de huid aan de oppervlakte zwart worden.

Het heeft niets te maken met fijnstof, of uitlaatgassen. Als je rookt, dan kan je het wel schudden. Alles krijgt dan tinten van bruin.

Bij het diffuser filter gaat de lucht alleen naar buiten. Er komt daar niets terug. Schrobben heeft dus geen zin, het is alleen voor "het idee."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

18
Reactie van medewerker van Resmed:
Met een tandenborstel schoonmaken gaat niet. Je kan er niet bij. Het plastic gedeelte zitten kleine gaatjes in, maar daar kan een tandenborstel niet doorheen.
Gewoon uitwassen/spoelen en laten drogen aan de lucht. Dat zwarte is gewoon de uitademing. Is niet specifiek van sigarettenrook, kan ook gebeuren bij een stoffige omgeving of stedelijk gebied waar veel fijn stof in de lucht hangt. Wij ademen dat nu ook uit, alleen ‘vangen’ we het niet op. Was ook altijd een discussie bij de F&P Eson. Het kan GEEN kwaad. Schoonmaken met schoonmaakmiddel zou ik niet adviseren. Daar kunnen resten van achterblijven.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Resmed AirFit P30i - ervaringen

20
!kk3 schreef: 28 nov 2019, 09:23 Het filter kan je wel voorzichtig verwijderen. Ook bij uitwassen blijft het zwart. Ik heb zelf niet het idee dat het de luchtstroom belemmerd.
Zoals de medewerker van Resmed aangeeft kan het ook geen kwaad. Helaas is er niets aan te doen, maar het is een mooi systeem dat de partner nu ook rustig en ongehinderd kan slapen zonder de hinderlijke lucht te voelen.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.