Masker verplaatst zich tijdens draaien in het kussen.

1
Hallo lui,

Sinds 2017 zit ik aan de slang. Op zich gaat het best goed met me alleen ik heb het laatste half jaar in toenemende mate twee vervelende dingen.

Ik heb een droge mond, wat komt doordat mijn mond geopend word en lucht ontsnapt, maar het ergste is dat ik tijdens slapen mijn hoofd als het ware, in het kussen draai. Op die manier duw ik mijn neuskap masker scheef, waardoor er lucht ontsnapt. Meestal gaat dat recht mijn ogen in, waardoor ik toch wel wakker word.

Trekken aan de bandjes, masker verdraaien etc, effe tieren maar ik ben wel wakker.
Na 2 jaar gebruik zijn de bandjes die aan het maskertje vastzitten nogal versleten, en ik overweeg een ander masker.

Alleen welke en zijn er oplossingen voor dit kussengedoe van me?

Mvgr,
Eddie

Re: Masker verplaatst zich tijdens draaien in het kussen.

2
Welkom Eddie, ik ben bang dat jij niet op de hoogte bent dat je elk kalender jaar recht hebt op een nieuw masker.

Je Zorgverzekeraar betaald aan jouw leverancier elke dag circa €1,07 voor een jaarlijkse vervanging van 1 nieuw masker, filters voor je cpap en soms ook een nieuwe normale slang. Deze vergoeding is ook voor het in bruikleen verstrekken van een cpap. Dit alles wordt vergoed vanuit het basispakket en dit behoort dus niet vanuit het eigen risico te worden betaald.

Dus dat jij nu al twee jaar hetzelfde masker gebruikt is fijn voor de leverancier want die strijkt het geld op zonder er wat voor te leveren.

Voorheen stuurde de leverancier automatisch een masker op, maar vaak gebeurde het dat men de leverancier terugbelde met het verzoek om een ander merk en/of type masker op te sturen. Dit gaf dan problemen en daarom heeft men eigenlijk besloten dat de patiënt zelf weer na een jaar contact opneemt om een nieuw masker en filters te vragen. Doe je dit niet, dan gebeurt er ook niets.

Dus dat is het probleem van het masker.

Dan het probleem met het verschuiven van het masker. Vaak gebeurt dit vanwege een te slap kussen. Hoe slapper hoe meer kans op verschuiven dus op lekkage.

Aan te raden is om een kussen te gebruiken die stevig is. Er zijn speciale kussens van traagschuim in omloop met aan de zijkanten een uitsparing voor je masker. Het voordeel van traagschuim is dat deze door de warmte van het hoofd zachter wordt en na afloop krijgt het kussen zijn oorspronkelijke vorm weer terug.

Deze kussens zijn in Nederland te koop voor circa €70 bij diverse leveranciers of in de UK zie deze site.

https://www.eu-pap.co.uk/cpap-pillow-2-0.html

Dus misschien een verandering van kussen kan hier een uitkomst zijn.

Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar