Beginnersvragen over gebruik verwarmde slang

1
Hallo allen,

Beetje een late reactie maar goed. Gebeld met de dame van vitalaire en mijn probleem van het zwaar ademen in de ochtend uitgelegd. Volgens haar stond mijn bevochtiger veel te hoog ( standje 4 ). Omdat het buiten ook al vochtig is, en ik met het raam open slaap, zou volgens haar het vochtigheidsgehalte dusdanig toenemen dat op den duur het ademen zwaar gaat. Smorgens werd ik wel wakker met een vochtig masker en een klamme neus. Geadviseerd werd om de bevochtiging terug te zetten naar stand 1 a 2. De volgende nacht ging het ademen al een stuk makkelijker. Tevens kreeg ik het advies om een verwarmde slang aan te schaffen aangezien de meeste apneuers in de herfst deze aansluiten omdat de nachten kouder worden. Netjes alle adviezen opgevolgd en vandaag komt mijn verwarmde slang. Kan iemand mij vertellen wat de voordelen zijn van deze slang ? Gaat het puur om condens in de slang te voorkomen of zijn er nog meer zaken die het comfort met deze slang verhogen ? Zijn er nog tips and tricks waar ik rekening mee moet houden met een verwarmde slang ?

Ik hoor graag van jullie, groet Aquatilla

modedit RM: titel aangepast
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent (afgesplitst)

2
De verwarmde slang geeft meer comfort bij het slapen. Het voorkomt condens in de slang en zorgt ervoor dat de slijmvliezen minder hoeven te werken om de luchttemperatuur omhoog te brengen naar 37 graden celsius. Hoe harder zij moeten werken des te meer kans op geïrriteerde neusvliezen die daar door ook kunnen gaan opzwellen en daarmee de neus kan verstoppen.

Resmed geeft aan dat je de Climate Control op Automatisch moet zetten en de slangtemperatuur indien mogelijk ook op automatisch moet zetten. Is dit niet mogelijk dan op 27 graden celsius. Beide op automatisch, dan wordt de mogelijkheid om de bevochtiger handmatig te bedienen uitgeschakeld. Het apparaat zorgt er dan voor dat de relatieve luchtvochtigheid op 85 procent wordt gehouden.

Je kunt dit alles in en uitschakelen via het Menu Mijn Opties. Zie even de gegevens hiervoor in het subforum van Resmed. Suc6.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Beginnersvragen over gebruik verwarmde slang

4
Bedankt voor de info allemaal. Vannacht voor het eerst met de verwarmde slang geslapen. Best prettig dat de lucht meteen al op temperatuur is. Qua bevochtiging merk je echter weinig, althans niet direct. Totdat ik om 3.00 uur wakker werd van wederom een verstopte neus / gezwollen neusslijmvliezen en het ademen moeizaam ging. Toch doorgezet en weer in slaap gevallen. Bij het wakker worden toch een AHI van 0.5, dus op dat gebied niets te klagen. Even gekeken in de resmed op welke temperatuur en bevochtigingsniveau het een en ander stond afgesteld. Alles stond op automatisch waarbij de temperatuur 27 graden was en bevochtiging op stand 4. Ik heb nu de temperatuur op handmatig 27 graden gelaten en de bevochtiging weer terug gebracht naar handmatig standje 2 omdat dit mij destijds met mijn oude standaard slang wel verlichting gaf qua ademen in de nacht, minder benauwd. Zal door de temperatuur van 27 graden de bevochtiging voldoende zijn of is het niet in verhouding ?

groet aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Beginnersvragen over gebruik verwarmde slang

7
Dat kan natuurlijk altijd, wat je ook kunt doen is de temperatuur lager instellen van de verwarmde slang of zelfs gewoon op stand Uit zetten. De verwarmde slang werkt dan gewoon als de normale slang. De bevochtiger werkt apart. Als je een Resmed apparaat hebt, dan moet je even de climate control op handmatig zetten. Je kunt de bevochtiger dan ook weer handmatig bedienen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Beginnersvragen over gebruik verwarmde slang

8
Renske24 schreef: 24 mei 2022, 15:24 Ik heb een warmteslang en die bevalt goed. Nu de nachten weer warmer worden is mijn vraag of ik niet beter over kan stappen naar de 'gewone' slang?
Nee, want deze is thermostatisch geregeld. Als de winter over is kan je de CV ook in het huis laten zitten :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Vraag over verwarmde slang

10
De laatste paar nachten merk ik dat de verwarmde slang koud is als ik even wakker wordt. Als ik de CPAP dan even af zet en weer aan, wordt de slang weer warm. Ik vermoed dat dit (i.e. de slang die kouder wordt bij een ingestelde temperatuur van 27) niet normaal is, maar weet het eigenlijk niet want ik heb voordien er niet echt goed op gelet of de slang warm of koud was 's nachts. Weet iemand hoe het zit?

Re: Beginnersvragen over gebruik verwarmde slang

11
Mim, bij Resmed klopt het dat zodra je het apparaat aanzet de verwarmde slang warmer aanvoelt na het aanzetten dan later in de nacht. Zeker in Auto stand (Climate control en temperatuur van de slang) zal het apparaat het geheel, de bevochtiger - de slangtemperatuur - de relatieve vochtigheid, bedienen dit in combinatie met de slaapkamertemperatuur. Dus je hoeft daar niet naar om te kijken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar